امرو نهی مسئولان در روزخبرنگار

نویسنده
حسین محمدی

» مقامات خواست های شان را مطرح کردند

هم‌زمان با روز خبرنگار در ایران، هم‌چون سال‌های گذشته، دیدارهای مختلفی میان مسوولان و روزنامه‌نگاران برگزار شد؛اما دیدارهایی که عموما به بیان توقعات مسوولان از روزنامه‌نگاران اختصاص یافت.

دیدارهایی که مسوولان عموما در آن گرچه از سختی‌های کار روزنامه‌نگاری می گویند و به تقدیر و تشکر از روزنامه‌نگاران می‌پردازند، اما کمتر حرفی از مشکلات عینی اهالی رسانه در آن‌ها مطرح می‌شود.

مراسم سال جاری در حالی برگزار شده که در ماه‌های گذشته چند روزنامه‌نگار بازداشت یا برای اجرای حکم‌ به زندان احضار شده‌اند. همچنین چند روزنامه‌نگار نیز از سال‌های گذشته در زندان هستند.

در روز خبرنگار سال جاری برخی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در رسانه‌های داخل کشور بیانیه‌ای امضا و در در آن از بزرگداشت‌های هرساله حکومتی و تلاش برای “هر چه نمادین برگزار کردن این مراسم” انتقاد کردند.

امضاکنندگان این نامه نوشته بودند که سخنرانی‌ها و مراسم تجلیل این روز “بیش از آنکه یادی باشد از مطالبات روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، مراسمی نمایشی است برای به محاق راندن آنچه حداقل‌های حیات این حرفه را رقم می‌زند”.

همچنین “حضور تشریفاتی” خبرنگاران در این مراسم در جهت القای این موضوع دانسته شده که “جامعه گمان برد اوضاع بسامان است”. در این بیانیه آمده: “تا زمانی که همکارانمان برای انجام آنچه رسالتمان نام دارد، در زندان به سر می‌برند؛ تا زمانی که حداقل‌های معیشتی‌مان عده‌ای را مجاب به سکوت و انزوا و یا صدای برخی جریان‌ها کرده است؛ تا زمانی که نهادهای صنفی‌مان همچون انجمن صنفی روزنامه‌نگاران امکان فعالیت ندارد و تا زمانی که شعارهای اصلی انقلاب ایران و حقوق مورد تأکید در قانون اساسی مبنی بر آزادی بیان به رسمیت شناخته نمی‌شود؛ در هیچ‌یک از برنامه‌های فرمایشی روز خبرنگار شرکت نخواهیم کرد تا اگر نه فریادی بلند، دست‌کم ندایی باشد برای گوش‌های شنوا.”

امسال سخنان مسوولان در این دیدارها نیز با انتقاد برخی روزنامه‌نگاران مواجه شد. یکی از روزنامه‌نگاران نوشته بود که مسوولان لااقل در همین یک روز در سال به فعالان رسانه‌ای دیکته نکنند که چه کاری انجام دهند و چه کاری نه.

بسیاری از روزنامه‌نگاران در این زمینه به سخنان علی لاریجانی، رییس مجلس نهم، اشاره کردند. لاریجانی در دیدار با فعالان رسانه‌ای، از آن‌ها خواسته بود که “اهالی رسانه یک نگاه مسوولیت شناسانه داشته باشند”.

لاریجانی همچنین از روزنامه‌نگاران خواسته از تمسخر مجلس خودداری کنند. وی به مواردی چون غلط‌های املایی نمایندگان، بحث ممنوعیت عمل‌های وازکتومی و توبکتومی و همچنین ساپورت، اشاره کرده که به عقیده‌ی وی باعث تمسخر مجلس شده است.

هفدهم مرداد در ایران به عنوان روز خبرنگار شناخته می‌شود. این روز مصادف است با مرگ محمود صارمی، خبرنگار ایرنا، در مزار شریف افغانستان به دست نیروهای طالبان. به همین دلیل شورای فرهنگ عمومی کشور این روز را به عنوان روز خبرنگار نام‌گذاری کرده است.

به فاصله چند روز پس از روز خبرنگار در ایران، حسین انتظامی، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، طرح نظام صنفی رسانه‌ها را برای اظهارنظر عمومی منتشر کرد؛طرحی که دست اندرکاران رسانه ها معتقدند محدودیت های بیشتری بر روزنامه نگاری ایران تحمیل خواهد کرد.