احمدی نژاد با اسناد جنگ جهانی در نیویورک

نویسنده
شیرین کریمی

» تبریک به روسیه، غرامت خواهی از انگلیس و آمریکا

بیش از دو سال پس از مطرح شدن ایده “درخواست غرامت” بابت اشغال ایران در جنگ جهانی دوم، احمدی نژاد چکیده ای از یک کتاب پنج جلدی شامل اسناد آن دوران را با خود به نشست سالانه سران کشورهای عضو سازمان ملل می برد تااین بار هم سفر چند باره اش به آمریکا بی داستان نباشد.

محمود احمدی نژاد قرار است در سفر به نیویورک اسناد اشغال ایران توسط نیروهای متفقین در جنگ جهانی دوم را به هیات های سیاسی حاضر در این شهر هدیه دهد. این خبری بود که روز گذشته جام جم آنلاین به نقل از مدیر عامل خانه کتاب منتشر کرد. علی شجاعی صایین  در این مورد گفته است: “قرار بود 1000 جلد آماده و ارائه شود که از این تعداد بخشی تحویل داده شده و سایر مجلدات هم آماده تحویل است که بزودی این کار اجرایی می‌شود.”

کتاب مذکور در پنج جلد توسط معاونت پژوهشی نهاد ریاست جمهوری منتشر شده است و محمود احمدی نژاددر سفر به ایالات متحده “چکیده” آن را در یک جلد به ینگه دنیا می برد.

تیرماه امسال مجموعه پنج جلدی اسنادی از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم با شرکت محمود احمدی نژاد، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد رییس جمهور، خسرو معتضد ( مورخ)، علی اکبر رضایی سرپرست مرکز پژوهش، سنجش و اسناد ریاست جمهوری رو نمایی شد.

هفتاد سال پیش در سوم شهریور قوای بریتانیا از جنوب و ارتش سرخ شوروی از شمال به ایران هجوم آوردند و کشور را اشغال کردند. در آن زمان رضاشاه علی رغم اعلام بی طرفی ایران در جنگ جهانی دوم، از سوی بریتانیا و شوروی متهم به حمایت از سیاست های هیتلر در آن جنگ جهانگیر بود.اینک دو سال است که احمدی نژاد یاد غرامت های آن لشگر کشی افتاده و گفته است  می خواهد غرامت های جنگ جهانی دوم را از متفقین بگیرد.

 

قصد مطالبه خسارت داریم

اواخر پاییز سال 88، احمدی نژاد که برای شرکت در اجلاس تغییرات آب و هوایی به کپنهاگ سفر کرده بود در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: “قصد مطالبه خسارت جنگ دوم جهانی را داریم.”

رئیس دولت  در آن زمان گفته بود گروهی را مامور کرده است تا خسارت های جنگ علیه ایران را محاسبه کنند: “به‌زودی طی نامه‌ای از دبیر کل خواهم خواست که خسارات ایران در جنگ دوم جهانی را بپردازند؛ این عدالت است و عدالت زمینه امنیت و صلح است.”

گفته می شود ایده درخواست مطالبات جنگ را اسفندیار رحیم مشایی و  حمید بقایی به احمدی نژاد داده اند. سه روز پیش از سفر احمدی نژاد به دانمارک، حمید بقایی ـ رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی- به رئیس دولت نامه نوشته بود تا به وی یاداوری کند متفقین پس از اشغال کشور در کنفرانس تهران به ایران لقب “پل پیروزی” داده اند. این عبارت عینا در کنفرانس مطبوعاتی احمدی نژاد در اسکاندیناوی به کار برده شد.

 ایده غرامت گیری پس از آن به ذهن مشایی خطور کرد که او دریافت یهودیان از آلمان به دلیل کشتار میلیونی آن ها در جریان جنگ جهانی دوم ـ هولوکاست ـ طلب غرامت کرده اند. در ادامه مشایی، ستادی تحت عنوان “ستاد پیگیری و احقاق حق ملت ایران با اخذ غرامت خسارات ناشی از جنگ‌های جهانی اول و دوم” تشکیل داد  که خسرو معتضد یکی از اعضای شورای سیاستگذاری آن است. معتضد تاریخ نگاری است که از سوی بسیاری از تاریخ نگاران مستقل به جعل و قلب رخدادهای سیاسی دهه بیست و سی به نفع آیت الله کاشانی و به ضرر محمد مصدق نخست وزیر دولت ملی متهم شده است.

 

تبریک به روسیه

جالب اینکه بهار گذشته، کمتر از شش ماه پس از دستور احمدی نژاد برای پیگیری مطالبات ایران از کشورهای پیروز جنگ، احمدی نژاد به دمیتری آناتولویچ مدودف رییس‌جمهوری روسیه پیام فرستاد تا سالروز پیروزی این کشور در جنگ جهانی دوم را به او تبریک بگوید.

محمود احمدی نژاد از زمان طرح این موضوع عمدتا از بریتانیا و ایالات متحده درخواست غرامت کرده است، حال آنکه عمده خسارات وارد شده بر کشور از سوی ارتش سرخ و از جبهه شمال بر ایران تحمیل شد.