معامله بهتر در دیدارهای دوجانبه

لیبراسیون
لیبراسیون

» نگاه لیبراسیون به فضای مثبت در دیدار ایران و آمریکا

روز سه شنبه عباس عراقچی، رییس هیأت مذاکره کننده ایرانی، گفت که مباحثات میان نمایندگان آمریکا و ایران که از روز دوشنبه در ژنو آغاز شده همچنان “در فضایی مثبت” ادامه دارد. نشست دیگری نیز به موازات این نشست با حضور کارشناسان دو هیأت در جریان است.

این دیدارها پشت درهای بسته و دور از دوربین های رسانه ها انجام می شود.

حسن روحانی روز سه شنبه در آنکارا گفت که ایران “تمامی تلاش خود را خواهد کرد” تا درخصوص برنامه اتمی اش با گروه شش کشور به توافق برسد.

او در دومین روز از سفر خود به ترکیه گفت: “ایران نشان داده که یک برنامه اتمی صلح آمیز را دنبال می کند و هر کاری خواهد کرد تا با گروه شش کشور به توافق جامع برسد.”

او در اشاره به “تحریم های ناعادلانه” که ازسوی کشورهای غربی اعمال شده می گوید: “ایران آماده است برای یافت راه حل پشت میز مذاکره بنشیند […] ایران این گزینه را با امضای توافق نامه ژنو انتخاب کرد.”

ایران و گروه شش کشور امیدوارند تا تاریخ ۲۰ ژوئیه به یک توافق جامع که ماهیت صلح آمیز برنامه اتمی را تضمین می کند دست یابند.

این اولین بار از زمان انقلاب اسلامی است که مقامات ایرانی و آمریکایی به طور رسمی با یکدیگر رو در رو مذاکره می کنند. مذاکرات دیگری نیز در سال ۲۰۱۳ در عمان انجام شده بود که بعداً فاش شد.

با این حال، هنوز زمان گرفتن عکس یادگاری فرا نرسیده و مطبوعات نیز کنار گذاشته شده اند. این مباحثات یک موضوع جنجال انگیز را دنبال می کند. در ایالات متحده، “بازها” و مدافعان اسراییل نسبت به حسن نیت ایران تردید دارند، درحالی که در ایران، مخالفان گشایش به سوی واشنگتن آماده اند تا نسبت به عبور مذاکره کنندگان از “خط قرمزها” به اعتراض بپردازند.

هیأت مذاکره کننده ایرانی جدا از نشست با هیأت آمریکایی، روز چهارشنبه نشست های دوجانبه ای را نیز با نمایندگان فرانسه در ژنو برگزار خواهند کرد؛ پس از آن، با نمایندگان روسیه در رم و نمایندگان آلمان در تهران دیدار خواهند کرد.

ایران همچنین آماده می شود تا بین تاریخ ۱۶ و ۲۰ ژوئن با گروه شش کشور در وین دیدار کند و نمایندگان دو طرف امیدوارند طی این روزها تنظیم توافق جامع را آغاز کنند.

علی واعظ، تحلیلگر ایرانی در گروه بین المللی بحران در لندن، دراین خصوص می گوید: “مباحثات دوجانبه شرایط بسیار مناسب تری را برای معامله ایجاد می کند تا مباحثات رسمی در چارچوب گروه شش کشور.”

ژنرال ایتای برون، رییس بخش تحقیقات اطلاعات نظامی اسراییل، برداشت مثبت غیرمنتظره ای از این مذاکرات دارد.

او روز دوشنبه در کنفرانس سالانه هرتزلیا درخصوص اصول امنیتی اسراییل، اظهار داشت که ایران به توافق نامه مقدماتی ماه نوامبر پایبند بوده. فشار تحریم های بین المللی “باعث شده تا این کشور به میز مذاکره برگردد و به عقیده ما، این مذاکرات در راستای نیل به یک توافق دائمی کاملاً جدی است”.

او همچنین گفت: “خواست ایران برای داشتن توان هسته ای حتی در صورت امضای توافق نیز به قوت خود باقی خواهد بود.”

ولی از نظر یووال اشتاینیتز، وزیر خارجه اسراییل، “یک توافق بین المللی که به ایران اجازه می دهد توان هسته ای داشته باشد، بسیار بدتر از نبود توافق است.”

منبع: لیبراسیون، ۱۰ ژوئن