به شدت نگرانیم

نویسنده

» فخرالسادات محتشمی پوردر مصاحبه با روز:

فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاج زاده معاون سابق وزیر کشور که پس از زندانی شدن در روزهای پس از انتخابات تنها به مدت چندین دقیقه با خانواده خودتلفنی صحبت کرده، درگفت وگو با روز تاکید کرد که نگران آزار واذیت جسمی وروانی همسرش و دیگر زندانیان سیاسی است. وی افزود: دستگیرکنندگان یا درحال فشاربرای اعتراف گیری اجباری هستند یا واقعا نمی دانند با این لقمه های بزرگی که برداشته اند چه باید بکنند. محتشمی پور دیدار با نمایندگان مجلس را مثبت خواند واز دیدار هفته آینده با علی لاریجانی رییس مجلس برای پیگیری وضعیت زندانیان خبر داد..

این گفت وگو را می خوانید.

 

چرا هیچ یک از مسوولینی که شما به آنها مراجعه کرده اید از جمله کمیته حقیقت یاب مجلس به آقای تاج زاده وبرخی دیگر از زندانیان سیاسی دسترسی نداشته اند؟

من واقعا از جزییات امرمطلع نیستم. اینکه به ما ملاقات نمی دهند،خودش شک برانگیز است. ملاقات ها در اوین است یا در فضای آزادیا در کابین. چه مشکلی وجود دارد که نه تنها من بلکه وکیل قانونی همسرم نیز نمی تواند با وی ملاقات داشته باشد. این موضوع منحصر به آقای تاج زاده هم نیست. آقای نبوی هم در حد یک تماس چند دقیقه ای با خانواده خود در ارتباط بوده اند. با توجه به اینکه این روند از ابتدا غیرقانونی بوده ما خیلی نمی توانیم مطمئن باشیم کسانی که ایشان را دستگیر کردند عامل به قانون باشند. ولی می توانیم از قوه قضاییه واز قوه مقننه به عنوان نماینده مردم که کمیته ای را برای پیگیری این موضوع تعیین کرده اند انتظار داشته باشیم که پاسخگو باشند. ازدو حالت خارج نیست. یا این آقایان دسترسی داشته وآقای تاج زاده را دیده اند وبه ما اطلاع نمی دهند ویا اینکه آنها هم دسترسی ندارند که در هر دومورد برای ما سوال برانگیز است که چرا خانواده نباید از وضعیت زندانی مطلع باشد؟ او چه سرنوشتی دارد وچه بر سرش می آید؟ دیروز در جلسه ای که با کمیته بررسی وضعیت بازداشتی ها داشتیم این مساله را مطرح کردیم که اگر شما مردم را محرم نمی دانید باید خانواده ها را درجریان بگذارید وما انتظار داریم که شما وضعیت را بررسی کنید وبه خانواده ها اطلاع بدهید. ما به شدت نگران هستیم.

 

این نگرانی در مورد زندانیان سیاسی دیگر چگونه است؟

این نگرانی هم برای آقای تاج زاده وجود دارد وهم برای زندانیان سیاسی دیگر. وضعیت عبدالله مومنی ودیگران را هم ما شنیده ایم. واقعا نمی دانیم آقای سلیمانی ونیری در چه وضعیتی هستند؟ چون یک نمایندگی هم به ما داده اند تلاش می کنیم به هر نحوی که می شود و هر اطلاعی پیدا می کنیم آنها را هم مطلع کنیم اما خبر جدیدی نمی شود.

 

شما نگران آزار واذیت فیزیکی هم هستید؟

چرا نباشم؟ چه تضمینی وجود دارد که در یک روند غیرقانونی آزار فیزیکی وجود نداشته باشد؟ نمی توانم با قطعیت آن را قبول کنم اما نمی توانم با قطعیت آن را رد کنم. اینها متحمل است. بخصوص نسبت به آقای تاج زاده که از ابتدا تلاش کرده اند موضوعاتی را به وی نسبت بدهند. از قبل اقداماتی کرده اند که علیه ایشان اعترافاتی رابه ناحق  بگیرند. بنابراین فشارها روی ایشان زیاد است. من به جد به دنبال این هستم که این افراد پاسخگو باشند. می گویند مراحل تحقیقات را طی می کنند. چه اشکالی دارد که خانواده و یا وکیل با او دیدار داشته باشد؟  این حداقل هاست. من روی غیرقانونی بودن کل این روند تاکید می کنم؛ اما در این روند غیرقانونی چرا از بدیهی ترین واولیه ترین حقوق بازداشت شدگان محروم هستند؟  این موضوع به نگرانی خانواده ها دامن می زند.

 

تحلیل خود شما از این روند غیرقانونی چیست؟ با توجه به نگاهی که به آقای تاج زاده وتلاش گسترده برای پرونده سازی علیه ایشان وجود داشته است؟

من باشناختی که از همسرم دارم می توانم بگویم ایشان یک انسان بدون وابستگی به دنیا و مادیات است. تعلقش فقط به خداست بنابراین مقاومت و پایداری اش در برابر باطل زیاد است. قطعا روی اعتقادات حق خودش پافشاری خواهد کرد. اینکه بخواهند اعترافات خلاف واقعی را از ایشان بگیرند امکان ندارد. به نظرم این تاخیری که در ملاقات وجود دارد شاید به این دلیل است که آقایان امید دارند اعترافاتی از ایشان بگیرند و آن نمایش های مضحکی را که تا امروز داشتند توسط ایشان مطرح بکنند. نمونه های آن هم وجود دارد. هم رسانه های دولتی و هم افرادی که کینه های پیشین دارند به خاطر صراحت لهجه تاج زاده و افشا کردن اقدامات غلطشان آرزو می کنند که آقای تاج زاده را به اعتراف بکشانند. برای اینکه آرزویشان محقق بشود لابد نیازمند وقت هستند وهر تلاشی می کنند که این اتفاق بیافتد. احتمال دیگر این است که خودشان هم نمی دانند می خواهند چه کارکنند. اینها لقمه های بزرگی برداشته اند وبه این سادگی نمی توانند با امثال آقای نبوی آقای امین زاده ورمضان زاده ودوستان دیگر برخورد کنند وبالاخره باید یک توجیهی پیدا کنند. این مدتی که گذشته و انواع واقسام بی قانونی هایی که انجام داده اند،باید به یک پاسخی برسد. هنوز به جمع بندی نرسیده اند. چه باید بگویند؟‌ به مردم باید بگویند برای چه اینها را نگهداشته اند. این ادعاهای کودتای مخملی و ادعاهای مسخره ای که توسط دست اندرکاران چنین موضوعاتی دامن زده شده از نظر مردم کاملا مسخره است ومردود.

 

گام بعدی شما برای پیگیری وضعیت زندانیان سیاسی چیست؟

ما سعی کردیم که مراحل قانونی را طی کنیم وسراغ مراجع قانونی برویم. ما قوه قضاییه را قوه مستقل می دانیم. اینکه نمی تواند به ما پاسخ بگوید نقطه ضعف قوه قضاییه است. این یک نقطه ضعف بزرگ در کارنامه آقای هاشمی شاهرودی  است که حتی حاضر نشد ما را ملاقات کند. ما چندین بار از وی وقت خواستیم. ما یک وقتی را از آقای لاریجانی خواستیم و ایشان موافقت کرده اند  که هفته آینده ملاقاتی داشته باشیم و ما امیدواریم که بتوانیم از طریق نمایندگان مردم به خواسته هایمان دست پیدا کنیم.