مرگ بر آمریکا از مد افتاده

نویسنده

» گزارش فیگارو از یک سیزده آبان نوع جدید

دلفین مینویی

 

جواد ۱۶ ساله، سوزاندن آدمک عمو سام در برابر “لانه جسوسی”، سفارت سابق امریکا، را از بر است. اصلاً امکان جیم شدن وجود نداشت: اتوبوس دولتی ۴ نوامبر هر سال جلوی درب ورودی دبیرستان می ایستد تا او و همکلاسی هایش را برای سالگرد گروگان گیری در سال ۱۹۷۹ به جلوی سفارت سابق امریکا ببرد. ولی امسال این جوان ایرانی ترجیح می دهد “به تظاهرات دیگر”، یعنی تظاهرات مخالفان دولتی، ملحق شود. او از تهران با تلفن همراهی که از دوستش قرض گرفته تا “گیر مأموران اطلاعاتی نیفتد”، می گوید: “اقدامات ضد امریکایی دیگر مثل سابق نیست. بهتر است مسؤولان مملکت به فکر مشکلات کشور باشند.”  

 

مخالفت با بمب اتمی

سر و صدای زیادی از خیابان می آید. تظاهرکنندگان در اشاره به کشورهای متحد با جمهوری اسلامی فریاد می زنند: “مرگ بر روسیه!“، “مرگ بر چین!”. دیگر شعار “مرگ بر امریکا!” که از ۳۰ سال قبل ورد زبان طرفداران حکومت بوده به گوش نمی رسد. جواد قبل از اینکه تلفن را قطع کند می گوید: “شعارها را می شنوید؟ البته نیروی انتظامی از ما خواسته ساکت باشیم، ولی هنوز حرف آخر را نزده ایم.”

او نیز روز چهارشنبه به مانند هزاران ایرانی، از این مراسم رسمی استفاده کرده و صدای اعتراض خود نسبت به انتخاب مجدد احمدی نژاد را بار دیگر به گوش دولتمردان رسانده. در تهران، گردهمایی معترضان بیشتر در میدان هفت تیر و اطراف آن متمرکز بود.

فیلم های بسیاری را می توان از رویدادهایی که حتی در تظاهرات شهرهای دیگر مانند اهواز، تبریز، اصفهان و مشهد اتفاق افتاده در یوتیوب مشاهده کرد. بسیجی ها را می توان دید که باتوم به دست به دنبال تظاهرکنندگان می دوند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار می دهند. به گفته بسیاری از سایت های اصلاح طلب، افراد زیادی دستگیر و بازداشت و بسیاری نیز به شدت زخمی شده اند.

علی رغم سرکوب شدید، شعارهای شنیده شده هیچ گاه تا این حد سیاسی نبوده اند. در یکی از فیلم ها که روی اینترنت قابل مشاهده است، تظاهرکنندگان فریاد می زدند: “بمب اتمی نمی خواهیم!” و همچنین “اوباما، اوباما، یا با اونا، یا با ما”. این شیوه ای غیرمستقیم برای مؤاخذه کردن امریکاست که مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی را همچنان ادامه می دهد و در مذاکرات هیچ توجهی هم به مسایل حقوق بشری نمی کند. یکی از تظاهرکنندگان که با ایمیل با ما ارتباط برقرار کرده می نویسد: “پارسال اوباما برای سال نو به مردم ایران تبریک گفت و بارها نیز دست خود را به سوی ما دراز کرده. ما امیدواریم که این کارها را به نفع مردم ایران انجام دهد.”

در بیانیه ای که روز چهارشنبه در کاخ سفید منتشر شد، رییس جمهور امریکا به نوبه خود دولتمردان جمهوری اسلامی را تشویق کرد تا دست او را بفشارند و پاسخ مثبتی ارائه دهند. در این بیانیه آمده است: “اکنون وقت آن رسیده که دولت جمهوری اسلامی تصمیم خود را بگیرد؛ یا همچنان روی مسایلی که در گذشته اتفاق افتاده اصرار بورزد، یا در را برای فرصت های بزرگ که خوشبختی و عدالت را برای مردم ایران به ارمغان می آورد باز کند.”

ولی درحال حاضر، تندروهای حکومت همچنان خود را در شیوه سخن همیشگی و شعارهای افراط گرایانه بسته نگاه داشته اند. غلامعلی حداد عادل، شخصیت محافظه کار و رییس سابق مجلس، طی یک سخنرانی در برابر سفارت سابق امریکا گفت: “مردم ایران زمانی رویه خود را با امریکا عوض خواهند کرد که امریکا نیز رویه خود را با ایران عوض کند.” سخنان او دقیقاً دنباله روی از سخنانی بود که آیت الله خامنه ای در اوایل هفته پیش بیان داشته بود.

 

منبع: فیگارو، ۴ نوامبر