افزایش نفوذ سپاه در اقتصاد

نویسنده
فیروزه متین

» قرارگاه خاتمی الانبیا ۲ هم آمد

به دنبال سخنان حسن روحانی در جمع فرماندهان سپاه پاسداران مبنی بر افزایش فعالیت های اقتصادی و نیز عدم اشاره آیت الله خامنه ای به گستردگی نفوذ اقتصادی سپاه در سال های اخیر و تاکید وی بر مسائل سیاسی، فرمانده سپاه روز گذشته از راه اندازی قرارگاه خاتم الانبیاء شماره ۲ خبر داد. همزمان، سخنگوی سپاه نیز در سخنانی بی سابقه، نیروهای “ملی-ـ مذهبی” را رقیب پروژه های اقتصادی سپاه دانست.

 آنطور که محمد علی جعفری، فرمانده سپاه گفته، قرار گاه خاتم الانبیاء شماره دو، یک قرارگاه نظامی-موشکی است اما بر اساس نوع نامگذاری و نیز سابقه اقدامات سپاه، این احتمال وجود دارد که این قرارگاه نیز همچون قرارگاه خاتم الانبیاء شماره ۱، وارد فعالیت اقتصادی شود.

به گزارش فارس، محمدعلی جعفری دیروز گفته است: “سپاه در حال گشودن راه هایی به سوی فضاست، تا قدرت انحصاری دشمن در فضا را تحت تاثیر قرار دهد و واقعیت های موجود بیانگر این مهم است که امروز پهپادها، پدافندها، رادارها و موشکهایمان فضا را از انحصار تفوق آمیز دشمن خارج ساخته اند. ما در نبرد دریایی به یک قدرت اطمینان بخش در دفاع از منافع حیاتی خود دست یافته ایم و امروز با سازماندهی و فعال نمودن قرارگاه دریایی خاتم الانبیاء ۲ ، برای برقراری امنیت در منطقه خلیج فارس، دامنه های این قدرت، احساس امنیت بر فضای انتقال انرژی منطقه به جهان را برای کشورهای دوست و همسایه به دنبال داشته است”.

از سوی دیگر رمضان شریف، سخنگوی سپاه هم در سخنانی در جمع خبرنگاران، از اعتراض برخی چهره ها به فعالیت های اقصادی سپاه انتقاد کرده و به نقش این نیرو به عنوان یک قدرت اقتصادی صحه گذاشته است.

به گزارش فرارو، رمضان شریف گفته است: “رقیب سپاه در پروژه‌های عمرانی ملی-مذهبی‌ها هستند.۷۰ تا ۸۰ درصد شرکت‌های بزرگی که رقیب ما هستند وابسته به ملی – مذهبی‌ها هستند، و شرکت‌های بزرگ ملی - مذهبی پروژه می‌گیرند و کسی هم از آنها هیچ سئوالی نمی‌کند اما همه سپاه را تخریب می‌کنند.فرماندهان قرارگاه خاتم‌الانبیا گفته اند که کمتر از ۳ تا ۵ درصد پروژه‌های عمرانی کشور در اختیار سپاه قرار دارد. باید «عقبه سیاسی شرکت‌های بزرگی را که رقیب سپاه هستند» و همچنین «وابستگی جریانی سایر پیمانکاران بررسی شود» چرا که دلیل حملات رسانه ای به فعالیت های اقتصادی سپاه پاسداران فنی و اقتصادی نیست”.

وی درباره انتشار اخباری درباره “واسطه گری سپاه” و اینکه “قرارگاه خاتم الانبیای سپاه پروژه را از دولت می‌گیرد و با قطعه قطعه کردن آن به بخش خصوصی کار را پیش می‌برد و بدل به یک هلدینگ اقتصادی بزرگ شده است” هم گفته: “به نظر من این تلقی درست نیست. در حال حاضر ۱۵۰ هزار نفر در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا مشغول به کار هستند که بخش عمده آن را فارغ التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی تشکیل می‌دهند.اگر قرارگاهی وجود نداشت اتفاقا باید سپاه مورد سئوال قرار می‌گرفت که برای کاهش تورم و بیکاری چه کاری انجام داده است و این نقطه افتخار سپاه است که با وجود تبلیغات گسترده علیه خود، همچنان با قدرت به کار ادامه می‌دهد.سپاه هرگز قصد ندارد جلوی سرمایه‌گذاری خارجی را بگیرد اما جلوی زیاده‌خواهان خارجی را می‌گیریم. حضور آنها با انتقال دانش فنی و آموزش متخصصان ایرانی همراه نیست و صفر تا صد پروژه را خودشان انجام می‌دهند. در همین مدت پیمانکاران متعددی توسط سپاه آموزش دیده‌اند و امروز بعضا رقیب سپاه در پروژه‌ها هستند”.

تاکید مجدد بر فعالیت های اقتصادی سپاه، پس از آن صورت می گیرد که حسن روحانی در جمع فرماندهان این نیرو که به اعتقاد هاشمی رفسنجانی “به چیزی کمتر از کل کشور قانع نیستند”، از آنها خواست به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند و “همکار دولت” باشند؛ سخنانی که واکنش علی مطهری، نماینده مردم تهران را در پی داشت به طوری که در پایگاه اطلاع رسانی خود در مطلبی با عنوان “سخنی با رئیس جمهور”نوشت: “جناب آقای روحانی رئیس جمهور در مجمع سالانه فرماندهان سپاه فرمودند: «بنده شایعاتی را که راجع به سپاه در حوزه اقتصادی مطرح می شود اصلا قبول ندارم. سپاه رقیب مردم و بخش خصوصی و مثل پیمانکارهای معمولی نیست.» به نظر می رسد که این سخن آقای رئیس جمهور بیشتر جنبه نصیحت و بازدارندگی دارد و رئیس جمهور خواسته است تذکر و هشدار محترمانه ای به سپاه در خصوص ورود این نیروی نظامی به حوزه اقتصاد که در دولتهای نهم و دهم به اوج خود رسید، بدهد، و الا بسیار بعید است که جناب آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور ندانند که واقعا امروز سپاه رقیب مردم و بخش خصوصی و مثل پیمانکارهای معمولی است و این امر آفات و آسیبهایی برای خود سپاه و اقتصاد کشور داشته است.آقای روحانی اضافه کردند که «سپاه باید پروژه های بسیار مهمی را که بخش خصوصی توان اجرای آن را ندارد بر عهده بگیرد». این، سخن حقی است و مقصود نهایی آقای روحانی هم گفتن همین جمله بوده است. ولی این حقیقت را نمی توان نادیده گرفت که میان «باید» و «هست» و به عبارت دیگر میان «آنچه باید انجام شود» و «آنچه انجام می شود» گاهی فاصله زیادی وجود دارد. ما هم آرزو داریم که سپاه فقط پروژه های بسیار مهمی را که بخش خصوصی توان اجرای آن را ندارد بر عهده بگیرد. به هر حال از جناب آقای روحانی صراحت بیشتری را انتظار داریم”.

همزمان با انتقاد او که موجب شد خبرگزاری فارس، ارگان غیر رسمی سپاه او را “تندرو وافراطی” بنامد، سایت الف، وابسته به احمد توکلی هم از شبکه رسانه ای سپاه انتقاد کرد و نوشت: “در عرصه رسانه ، حضور سپاه با کدام توجیه صورت می گیرد؟ پاسداری در سیاست یا شناخت عرصه سیاست؟ این همه سایت و خبرگزاری و پیامک با کدام توجیه از بودجه سپاه هزینه می شود؟ آیا واقعا سپاه چنین ماموریتی دارد؟ سخنان شب گذشته رهبری حاکی از آن است که نقش رسانه های سپاه برای مقابله با اصلاحات به همان اندازه نادرست بوده که نقش این رسانه ها در از میدان بیرون کردن جبهه پایداری. جالب اینکه حتا در مواردی میان رسانه های سپاه نیز وحدت رویه وجود نداشته است. چون فلان رسانه نزدیک به فردی است که به فلان گروه تعلق دارد و رسانه دیگر در مدیریت کسی است که با جریان دیگر شناخته می شود.حضور سپاه در فضای رسانه ای کشور دهها آسیب دیگر نیز دارد که لازم است در جای خود به آن پرداخته شود. اما همین یک قلم نیاز قابل تامل است. حضور تراست ها و کارتل ها و جریان های انحصاری اگر در اقتصاد رقابت کش است در سیاست برهم زننده مردمسالاری است که عوارض خود را با هزینه های بسیاری در بلند مدت نشان خواهد داد”.