جوانفکر: به من ظلم شده؛ من عاشق رهبریم

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» یک سال زندان برای مشاور احمدی‌نژاد

دادگاه انقلاب تهران، علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد و مدیرعامل خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) را به یک سال زندان و پنج سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه ها، انجمن ها و فعالیت های رسانه ای و مطبوعاتی محکوم کرد. دلیل این محکومیت، “توهین به مقام معظم رهبری” اعلام شده اما جوانفکر در آخرین ساعت شب در وبلاگش نوشت به من ظلم شده من عاشق رهبریم.

خبر صدور حکم جوانفکر پیش از ظهر یکشنبه ابتدا در سایت های خبری و خبرگزاری ها منتشر شد و پس از ساعاتی وکیل مدافع جوانفکر آن را تائید کرد. شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، مرجع صادرکننده این حکم اعلام شده است.

مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور در واکنش به این حکم بر تبعیت و عشق خود نسبت به ولایت فقیه و رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده و گفته که به وی ظلم شده است.

از سوی دیگر، وکیل مدیرعامل ایرنا در گفت و گو با ایرنا، به حکم صادر شده علیه موکلش اعتراض کرد و گفت که او “به هیچ عنوان استحقاق چنین حکمی را ندارد.”

علی اکبر جوانفکر که علاوه بر مدیرعاملی ایرنا و مشاوره مطبوعاتی رئیس جمهور، به تازگی به عنوان نماینده دولت در شورای نظارت بر صدا و سیما هم منصوب شده در عین حال سرپرست موسسه مطبوعاتی ایران است و از چهره های نزدیک به محمود احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی به شمار می آید.

اصولگرایان منتقد دولت، جوانفکر را به دلیل حمایت از رحیم مشایی و نزدیکی به او، از اعضای “جریان انحرافی” می نامند.

جریان انحرافی عنوانی است که از سوی مقامات قضایی و چهره های سیاسی جمهوری اسلامی به حلقه اطرافیان و حامیان رئیس دفتر رئیس جمهور اطلاق می شود.

 اصولگرایان منتقد دولت این جریان را به تلاش پنهانی برای تضعیف ولایت فقیه و رهبری آیت الله خامنه ای متهم می کنند هرچند محمود احمدی نژاد، اسفندیار رحیم مشایی و علی اکبر جوانفکر، بارها این مسئله را رد و بر وفاداری خود به ولایت فقیه و رهبری آیت الله خامنه ای تاکید کرده اند.

قهرمان شجاعی، وکیل مدافع جوانفکر نیز روز گذشته به شدت، ضدیت موکل خود با رهبر جمهوری اسلامی را رد کرد و گفت که استفاده از این عنوان اتهامی برای موکل من که خود را “سرباز ولایت” می داند، جای تعجب دارد.

او افزود که “دادگاه انقلاب نیز نباید قبح این مساله را از بین ببرد” و وی در مهلت قانونی نسبت به این حکم اعتراض خواهد کرد.

پیش از این نیز دادگاه کیفری استان تهران، علی اکبر جوانفکر را به یک سال حبس و سه سال محرومیت از هرگونه فعالیت مطبوعاتی محکوم کرده بود.

 

تلاش برای زندانی کردن جوانفکر

این دادگاه روز یکشنبه ۲۹ آبان، سرپرست موسسه مطبوعاتی ایران را به خاطر “انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی در ویژه ‌نامه ای با عنوان خاتون” به ۶ ماه حبس و برای “انتشار مطالب و تصاویر خلاف عفت عمومی در این ویژه‌نامه” به ۶ ماه دیگر زندان محکوم کرده بود.

در پی انتشار ویژه نامه ۲۵۸ صفحه ای روزنامه ایران به نام “خاتون ۱” در مرداد ماه گذشته، عده ای از اصولگرایان، دست اندرکاران این ویژه نامه را متهم به زیر سوال بردن “چادر سیاه” کردند که در جمهوری اسلامی، از آن به عنوان “حجاب برتر” یاد می شود.

خبرسازترین مطلب منتشر شده در ویژه نامه روزنامه ایران، مصاحبه مهدی کلهر مشاور رسانه ای سابق محمود احمدی نژاد بود که که رنگ سیاه چادر را تقلیدی از لباس مشکی مردان و زنان غربی در “مجلس های شبانه عیاشی اروپا” در زمان ناصرالدین شاه دانسته و گفته بود: “از لحاظ فلسفه‌ حجاب که در قرآن آمده که زن خودش را در مقابل تیر نگاه هیز مردان قرار ندهد، قطعا چادر بدترین پوشش است چون چهره زن را قاب می‌کند.”

در پی انتشار این ویژه نامه، دادستان تهران شکایتی را علیه روزنامه ایران تسلیم دادگاه کرد و دادستان کل کشور اظهار داشت که این روزنامه مرتکب تخلف شده است.

ماموران دادستانی تهران و نیروی انتظامی در آخرین روز ماه آبان سال جاری با هدف دستگیری آقای جوانفکر و حکم قبلی صادر شده برای او به دفتر روزنامه ایران یورش بردند که با مقاومت او و کارمندانش روبرو شدند.

مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد در آن زمان یک کنفرانس خبری را در محل موسسه مطبوعاتی ایران برگزار کرده بود.

بر اساس گزارش ها، بخش اعظم این مصاحبه مطبوعاتی به تجلیل از محمود احمدی نژاد و دولت او، ابراز وفاداری نسبت به آیت الله علی خامنه ای، رد انتقاداتی که از برخی نزدیکان رئیس جمهوری تحت عنوان “جریان انحرافی” به عمل می آید و تکرار مواضع حکومت ایران در قبال بعضی مسایل بین المللی، از جمله تظاهرات مخالفت با سرمایه داری در شماری از کشورهای غربی موسوم به “اعتراضات وال استریت” اختصاص داشت.

در عین حال، جوانفکر از فرصت این مصاحبه برای ابراز نظر پیرامون ماجرای محاکمه خود به دلیل تخلف رسانه ای نیز استفاده کرد و نحوه عملکرد قوه قضاییه و دادستانی در قبال این پرونده را مورد انتقاد قرار داد.

در نهایت آنگونه که رسانه ها گزارش دادند، با دخالت محمود احمدی نژاد، دستگیری جوانفکر منتفی شد هرچند تعداد زیادی از کارمندان موسسه ایران دستگیر شدند. البته آنها نیز پس از چند ساعت آزاد شدند.

غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور و عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران در این خصوص به شدت واکنش نشان دادند و مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد را به ایستادگی در برابر اجرای قانون متهم کردند.

علی اکبر جوانفکر در آخرین ساعات شب گذشته با انتشار مطلبی در وبلاگ شخصیش، ضمن انتقاد از حکم صادر شده علیه خود، نوشت: “ولایت پذیری و تبعیت بنده از رهبر حکیم انقلاب، اظهر من الشمس است.”

او همچنین قاضی صادر کننده حکم خود را به “خروج از بی طرفی” متهم کرد و افزود: “حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب هیچ خللی در ارتباط عاطفی و قلبی حقیر با معظم له ایجاد نخواهد کرد.”

مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور و مدیرعامل خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، یک بار دیگر “جایگاه رفیع رهبری و عشق و ارادت به ولایت معزز فقیه” را یادآور شد.

 کیهان دوشنبه با عنوان “صدور حکم برای متهمان به عضویت در جریان انحرافی” نوشته حکم جوانفکر که در دادگاه انقلاب صادر شده، 20 روز مهلت تجدیدنظر دارد. پیش از این نیز دادگاه کیفری استان تهران علی اکبر جوانفکر را به اتهام انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی به تحمل یک سال حبس و سه سال محرومیت از هرگونه فعالیت مطبوعاتی محکوم کرد.