دیدار

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

گزیده‌ای از آثار و اندیشه‌های دکتر مهرداد مشایخی

جامعه ایرانی از نگاه مرد رفته…

سرطان درست در شبی که  استیو جابز را از دنیای علم گرفت، مرگ یک 56 ساله دیگر از اهالی اندیشه را رقم زد. فقدان دکتر مهرداد مشایخی اما مسلما برای ایرانی‌ها تاثیرگذارتر خواهد بود. این جامعه‌شناس، نویسنده، محقق و فعال سیاسی‌ و اجتماعی سال‌ها بود که در آمریکا سکونت داشت و پس از دریافت مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد و در رشته جامعه‌شناسی مدرک دکترا گرفته بود. او استادیار مهمان در گروه جامعه شناسی دانشگاه جرج‌‌تاون بود و به تدریس مباحثی نظیر “جامعه شناسی سیاسی”، “جهانی‌شدن و تحول اجتماعی در جوامع در حال توسعه”، “جنبش‌های اجتماعی”، “جامعه‌شناسی دموکراسی و استبداد” و “سیاست و فرهنگ در ایران پس از انقلاب” می‌پرداخت. او از معدود محققانی است که به طور تخصصی به جامعه ایران پس از انقلاب اسلامی می‌پرداخت و کتاب‌های “فرهنگ سیاسی در جمهوری اسلامی ایران” (به زبان انگلیسی)، “به سوی دموکراسی و جمهوری در ایران” و “جنبش اجتماعی و سیاست مجادله‌آمیز در ایران پس از انقلاب” از آثار اوست.

او که کودکی خود را در پاریس گذرانده بود در دوره دبیرستان به تهران آمد و پیش از وقوع انقلاب به آمریکا رفت. مشایخی از فعالان کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی بود که پس از انقلاب به ایران آمد اما خیلی زود منتقد وضع موجود شد و به آمریکا برگشت. دکتر مهرداد مشایخی از چهره‌های تاثیرگذار اتحاد جمهوری‌خواهان ایران بود که پس از انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری 1388 از جنبش سبز ایرانیان حمایت کرد و در در تحصن و اعتصاب غذا که مردادماه ۸۸ در حمایت از معترضان ایرانی مقابل سازمان ملل در نیویورک برگزار شد شرکت داشت.

نگاه موشکافانه دکتر مشایخی و بررسی مسائل و موضعات روز جامعه ایرانی در آثار او آن چنان ویژه و منحصر به فرد است که با مطالعه آنها از توقف این اندیشه‌ورزی بسیار بیشتر از مرگ نابغه دنیای تکنولوژی افسوس خواهید خورد. برخی از آرا و اندیشه‌های این متفکر جامعه‌شناس را در موضوعات محتلف گردآوری کرده‌ایم که می‌خوانید:

 

جنبش سبز

 

جامعه ایرانی

 

نسل جدید ایرانیان

 

حمله نظامی به ایران

-  متاسفانه جنبش سبز هنوز خود را در‌‌گیر جدی مساله سیاست خارجی بطور عام و مداخله نظامی نکرده است. در بیانیه‌های موسوی، رهنورد، و کروبی نیز هنوز اشاره مستقیمی به سیاستی متفاوت از جمهوری اسلامی نشده است. هفته‌ها و ماه‌ها، با شتاب جلو می‌روند و ما هنوز از توافق عمومی بر سر آحاد یک گفتمان بدیل در برابر استدلال‌های ایدئولوژیک جمهوری اسلامی غافل مانده‌ایم. این کار از عهده چند روشنفکر خارج است و محتاج یک «دیالوگ ملی»، زیر نظر جنبش سبز، برای دستیابی به چنین مهمی است. جنبش سبز می‌تواند بحث در این باره را هر چه زودتر از طریق رسانه‌های اینترنتی و محفل‌ها و شبکه‌های درونی و اطلاعیه‌های «رهبری» خود سازماندهی کند. (خبرنامه گویا)

همچنین از این اندیشه می‌توانید بخوانید: