چرا جانباز جنگی خودسوزی کرد؟

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در گفت و گو با خانواده مطرح شد

همزمان با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در ساختمان وزارت نفت، یکی از کارکنان شرکت نفت خود را مقابل این وزارتخانه به آتش کشید. خانواده اش می گویند او تقاضای بازنشستگی یا بازخرید زودتر از موعد داشته و برای همین به تهران و وزارت نفت مراجعه کرده بود.

منوچهر حاتمیان، ۵۶ ساله و جانباز جنگ ایران و عراق است، در بدنش ترکش دارد و اکنون با سوختگی بیش از ۶۰ درصد در بیمارستان چمران بستری است. صفحه فیس بوک بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، در پستی اعلام کرده که “این فرد کاملا با قصد آتش زدن خود به وزارتخانه” مراجعه کرده. اما خانواده آقای حاتمیان در مصاحبه با “روز” می گویند که او هیچ وقت صحبتی از چنین مساله ای نکرده بوده و نمی دانند در پاسخ به درخواست او برای بازنشستگی یا بازخرید زودتر از موعد چه گفته شده یا چه برخوردی شده که او دست به چنین اقدامی زده است. آنها در عین حال می گویند که اقدام این کارمند شرکت نفت به هیچ عنوان سیاسی نبوده و او مشکلات مالی داشته است.

روز دوشنبه پس از خودسوزی منوچهر حاتمیان در مقابل وزارت نفت، گمانه زنی های فراوانی از سوی رسانه ها منتشر شد؛ رسانه هایی که او را جانباز ۴۵ درصد معرفی کردند و برخی نوشتند که او برای ملاقات با وزیر نفت به ساختمان وزارت نفت مراجعه کرده و پاسخ شنیده که به دلیل حضور رئیس جمهور امکان ملاقات با وزیر وجود ندارد. وب سایت جوان آنلاین متعلق به سپاه، او را از کارکنان از کارافتاده شرکت نفت معرفی و عنوان کرد که مشکل معیشتی نداشته و در وضعیت مالی نامناسبی نبوده است. این سایت مشکلات عصبی را عامل خودسوزی این کارمند شرکت نفت عنوان کرده. افکارنیوز هم مدعی شده که این فرد بازنشسته وزارت نفت بوده است و وزارت نفت تصمیم داشت خانه های سازمانی بازنشستگان را پس بگیرد. این سایت نوشته حسن روحانی که هنگام خودسوزی این فرد در وزارت نفت حضور داشته هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداده اما بیژن زنگنه، وزیر نفت به دیدار این بازنشسته وزارت نفت رفته است.

سراغ خانواده این کارمند شرکت نفت رفته ام تا از آنها سئوال کنم علت خودسوزی چه بوده، آیا از قبل صحبتی درباره خودسوزی کرده بود و چقدر ادعاها و گمانه زنی های رسانه ها واقعیت دارد؟ فرزند آقای حاتمیان تنها می گوید “دعا کنید” و سپس می افزاید وضعیت روحی مساعدی برای صحبت ندارد. برادر همسر منوچهر حاتمیان اما در مصاحبه با “روز” می گوید: بیشتر به خاطر فشارهای مالی که به او وارد شده و برای حل مشکل اش به وزارت نفت مراجعه کرده بود، نمی دانیم آنجا چه شده و چه برخوردی شده که دست به این کار زده.

سئوال می کنم: آیا از وزارت نفت تماس گرفتند؟ آقای شمس می گوید: خیر تماسی گرفته نشده ولی خانواده رفته اند تهران. ما هم منتظریم ببینیم چه می شود و علت چه بوده که چنین کرده. ما می خواهیم این روشن شود. چه اتفاقی افتاده که ناگهان دست به اینکار زده.

آقای شمس میزان سوختگی همسر خواهرش را براساس گفته پزشکان بین ۶۰ تا ۶۵ درصد اعلام می کند.

خواهر همسر منوچهر حاتمیان اما توضیحات بیشتری ارائه می دهد. او در مصاحبه با “روز” میگوید: همسر خواهرم جانباز ۳۵ درصد است و ترکش در بدنش دارد. خانواده شهید هم هست. ۵ عضو خانواده اش شهید شده اند. در دزفول خواهرش زیر موشک شهید شد. ابتدا کارمند شرکت نفت آبادان بود و بعد از جنگ آمدند گچساران.

به گفته خانم شمس، همسر خواهرش به دلیل مشکلات مالی تقاضای بازنشستگی یا بازخریدی زودتر از موعد داشت: مشکل مالی داشت پول قرض گرفته بود، اصل پول را برگردانده بود اما از او سود می گرفتند. از او سواستفاده کردند، خانه و ماشین اش را از او گرفتند. بعد تهدید می کردند. رفته بود تهران تا خودش را زودتر از موعد بازنشسته یا بازخرید کند و پولی راکه می دهند بدهد به این افراد و راحت شود. نمی دانیم آنجا چه پاسخی داده بودند.

به گفته وی “مشکلات مالی و روحی” باعث شده که آقای حاتمیان به صورت ناگهانی دست به چنین اقدامی بزند: بیشتر به خاطر مشکلات مالی خودش بود و فشار روحی داشت. این موضوع جنبه سیاسی ندارد. مشکلات مالی و فشار روحی خودش بود. کسانی که بهره می گرفتند، تهدیدش می کردند. زندگی اش را از او گرفته بودند و چک سفید امضایش را به او نمی دادند. اصلا هم در باره خودسوزی حرف نزده بود، ما اصلا شوکه شدیم وقتی شنیدیم. او رفته بود تهران تا از طریق وزارت نفت، بازنشسته یا بازخرید کند خودش را، اما گویا باز زنگ زده و تهدید اش کرده بودند. یک دفعه فشار آمده و رفته این بلا را سر خودش آورده.

و در ادامه اینکه: سه بچه دارد، همگی تحصیل کرده. یکی مهندس است یکی دارد دکترا می گیرد. یکی از بهترین کارمندان شرکت نفت بود. چرا باید یک جانباز و خانواده شهید را به این روز بیندازند. خانه و تمام زندگی اش را از او گرفتند. چک سفید امضایش را به او نمی دادند، مدام تهدید می کردند؛هم خودش و هم بچه هایش را. حالا هم ما می خواهیم بیایند با اینها که نزول می دهند و اینطور زندگی را ساقط می کنند برخورد کنند. زندگی را به او برگردانند.

این کارمند شرکت نفت به گفته خواهر همسرش بیش از ۶۰ درصد دچار سوختگی شده و ریه هایش آسیب دیده :الان بیمارستان چمران هستند. ابتدا برده بودند بیمارستان نفت و بعد منتقل کردند به بیمارستان چمران.

آقای رامشی از کارمندان بازنشسته شرکت نفت و از همکاران سابق منوچهر حاتمیان، اولین کسی است که خبر خودسوزی او را به خانواده اش داده است. او در مصاحبه با “روز” از علت خودسوزی همکار سابق اش ابراز بی اطلاعی می کند و می گوید: زمانی که در شهرستان گچساران کارمند نفت بودم، همکار من بودند. باجناق ایشان هم همکار من بود حدود ۲۰ سال. با من تماس گرفت که منوچهر آمده تهران و هر چه زنگ می زنیم روی موبایل اش جواب نمی دهد و نگران هستیم. من خانم ام را برده بودم بیمارستان نفت و آنجا سئوال کردم گفتند آی سی یو بستری است. مرا هم راه ندادند ببینم. بعد هم گفتند که به بیمارستان چمران منتقل کرده اند.

آقای رامشی توضیح می دهد: اینکه چرا و به چه علتی چنین کرده اطلاعی ندارم. البته ایشان مجروح جنگی بوده و یک مقداری مشکلات روحی و روانی داشته اما خودسوزی اش غیرعاقلانه بوده، آخر چه چیزی به دست آورد؟ فقط ضرر و دودش توی چشم خودش رفت. اینکه چه مشکلی داشته مشکل مالی یا هر چیز دیگری اطلاعی ندارم. باجناق اش از من خواست پی گیری کنم وچون می دانستم مجروح جنگی است و مشکلات روحی دارد، گفتم اگر اتفاقی افتاده باشد و حالش به هم خورده باشد می رود بیمارستان نفت برای همین آنجا سئوال کردم.

او سپس در خصوص آقای حاتمیان می گوید: تا جایی که من می شناختم پسر خیلی مودب و افتاده ای بود. احتمال می دهم مجروحیت جنگی روی اعصاب و روانش تاثیر گذاشته. تا جایی هم که می دانم هنوز بازنشسته نشده و فکر می کنم سه چهار سال دیگر باید داشته باشد. سن اش حدود ۵۶ یا ۵۷ است و فقط امیدوارم سلامتی اش را به دست بیاورد.

“با توجه به این که تمامی ورودی های به وزارت نفت با دوربین کنترل و ضبط می شود، از این فیلم ضبط شده چنین بر می آمد که فردی حدود پنجاه و چند ساله وارد ساختمان می شود و به اولین باجه رجوع می کند، حدود یک دقیقه با فرد متصدی صحبت می کند و سپس حدود نیم متر از باجه فاصله می گیرد، بدون سر و صدا و پرخاش به دیگران یک بطری ازجیبش درمی آورد که بعداً معلوم می شود بنزین است، در آن را باز می کند و بر روی شانه های خود می ریزد و به سرعت با روشن کردن کبریت، در عملی کاملاً غیرمنتظره برای متصدی باجه و بقیه حاضران خود را به آتش می کشد. در فاصله کمتر از نیم دقیقه بعضی از همکاران که در آنجا حاضرند با در آوردن کت های خود و کپسول آتش نشانی، آتش را خاموش می کنند و این مرحله از ماجرای تاسف انگیز تمام می شود”. این توضیح صفحه فیس بوک بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت است درباره چگونگی خودسوزی کارمند شرکت نفت.

صفحه فیس بوک آقای زنگنه با تاثرآور خواندن این حادثه نوشته است: “شکی نیست که آنچه از ظاهر فیلم و صحبت های بعدی با فرد مصدوم بر می آید، این است که این فرد کاملا با قصد آتش زدن خود به وزارتخانه می آید. آن طور که از قول خود مصدوم نقل می کنند، او به باجه مراجعه کرده و تقاضای ملاقات فوری با مدیران ارشد وزارت نفت را داشته است و بعد از آنکه از وی خواسته می شود که درخواست مکتوب خود را ارایه کند، اقدام به خودسوزی می کند”.

صفحه توییتر حسن روحانی هم نوشته است: “هنوز انگیزه فردی که در جریان بازدید رییس جمهور از وزارت نفت خودسوزی کرده است، معلوم نیست، اما فرد یاد شده در حال حاضر تحت مداوا است و مسوولان وزارت نفت نیز پی‌گیر مساله درمان وی و دلایل این اقدام او هستند”.