در زندان به این دو دوست چه گذشته است؟

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه روز با خانواده های بهنام گنجی و کوهیار گودرزی

خانواده کوهیار گودرزی در مصاحبه با “روز” نسبت به وضعیت او ابراز نگرانی شدید کرده و گفتند که بیش از 60 روز است در بی خبری مطلق از او به سر می برند و مسولان قضایی نیز مسولیت بازداشت این فعال حقوق بشر را بر عهده نمی گیرند.

همزمان خانواده بهنام گنجی، دانشجوی 22 ساله ای که  با کوهیار گودرزی بازداشت شده بود و پس از آزادی از زندان خودکشی کرد به “روز” گفتند که بهنام قبل از بازداشت، جوانی شاداب و سرزنده بود و پس از زندان دچار مشکلات روحی شدیدی شده بود.

کوهیار گودرزی و بهنام گنجی نهم مرداد ماه به همراه یکی از دوستانشان بازداشت شدند. بهنام و دوست دیگرشان پس از 8 روز آزاد شدند اما از همان زمان تاکنون هیچ خبری از کوهیار گودرزی در دست نیست. آخرین خبر را از کوهیار، بهنام گنجی پس از آزادی از زندان آورده بود او به خانواده و اطرافیانش گفته بود که در منزل شخصی اش به اتفاق کوهیار و دوست دیگرشان بازداشت شده  و به زندان اوین منتقل شده بودند.

اما اقای بشیرزاده ، پسر خاله کوهیار که پی گیر وضعیت او بوده به “روز” می گوید که در مراجعه اش به زندان اوین به او گفته اند چنین اسمی در کامپیوتر نیست و چنین زندانی در اوین نداریم.

او می افزاید: هیچ اطلاعی از کوهیار در دست نیست و از لحظه ای که بازداشت شده کوچکترین خبری از او نداریم و تماسی هم با کسی نداشته. ما هم هر چه پی گیری کردیم هیچ جوابی ندادند و دیگر پی گیری نمیکنم به شخصه چون باید خانواده درجه اول پی گیر باشند تا جوابی داده شود و متاسفانه مادر کوهیار هم که در زندان است و تلاش ما این است که او ازاد شود و پی گیر وضعیت کوهیار هم شود.

آقای بشیرزاده با اشاره به خودکشی بهنام گنجی و سپس نهال سحابی می گوید: من نمیدانم چه اتفاقاتی افتاده اما این مسائل به شدت بر نگرانی ما افزوده و تنها خواهش ما این است که کوهیار هر کجا است اجازه دهند یک تماس با خانواده بگیرد و صدای او را بشنویم و حداقل بدانیم که زنده و سالم است. ما تنها میدانیم که کوهیار با بهنام گنجی بازداشت شده بهنام ازاد شده خودکشی کرده و از کوهیار هیچ دیگر نمیدانیم .

به او می گویم که برخی از زندانی بودن کوهیار در بند 240 زندان اوین سخن می گویند. پاسخ میدهد: ما نمی توانیم بر اساس حرف این و آن بگوییم که کجاست و در چه وضعیتی است و تا زمانی که با ما تماس نگیرد نمی توانیم حرفی بزنیم هیچ خبری هم نداریم و تنها میدانیم که در انفرادی است چون اگر به بند عمومی منتقل شده بود به هر حال به نحوی می توانستیم خبری بگیریم.

او درباره وضعیت مادر کوهیار نیز می گوید: مادر کوهیار نیز به شدت نگران است و هیچ خبری از کوهیار ندارد او در زندان کرمان است و دادگاهش برگزار شده و اکنون منتظر صدور حکم هستیم. این اتهامات را هم به استناد مصاحبه او با رسانه ها به او زده اند در حالیکه خاله من هیچ نوع فعالیت سیاسی نداشت و مصاحبه هایش هم درباره پسرش بود زمانی که کوهیار در زندان بود و او پی گیر وضعیت کوهیار بود.

مادر کوهیار گودرزی همزمان با دستگیری فرزندش، در کرمان بازداشت شده و خواهرزاده اش گفت : اتهام توهین به رهبری و توهین به شهدا و مصاحبه با رسانه های بیگانه به او زده اند.

دو خودکشی و افزایش نگرانی ها

بهنام گنجی سه هفته بعد از آزادی از زندان به زندگی خود خاتمه داد و اکنون نهال سحابی، دوست بهنام نیز به زندگی خود خاتمه داده است. دو مساله ای که به  نگرانی سازمان ها و هواداران حقوق بشر درباره وضعیت کوهیار گودرزی دامن زده است.

در این میان برخی، خودکشی بهنام و متعاقبا خودکشی نهال را سیاسی خواندند و برخی عشق را دلیل این خودکشی عنوان کردند.

در همین زمینه خانواده بهنام گنجی که تاکنون سکوت اختیار کرده بودند به “روز” گفتند که نمیدانند در زندان چه اتفاقی برای بهنام افتاده.

مادر بهنام در حالی که از مرگ نهال نیز به شدت متاثر بود به “روز” می گوید: بهنام به هیچ عنوان سیاسی نبود او فعالیت سیاسی نداشت و  دانشجو بود یک دانشجوی 22 ساله مثل همه جوان های هم سن سال خودش، تحصیل میکرد زندگی میکرد و دلش میخواست آزاد باشد بچه کوچک من بود و هیچ کار سیاسی نمیکرد و اصلا اهل سیاست نبود.

خانم گنجی می افزاید: بهنام بچه ای خوش بین و مردم دار بود، دوستان زیادی داشت و هیچ افسردگی نداشت او را با کوهیار بازداشت کردند و وقتی آزاد شد وضعیت روحی اش به شدت به هم ریخته بود پیش روانپزشک رفتیم و گفتند باید بستری شود اما بهنام از بستری شدن هم می ترسید. من نمیدانم چه بر او گذشته بود و چه اتفاقی افتاده بود که از همه چیز می ترسید و اینقدر به هم ریخته بود تنها میدانم که بچه من زندان رفت و بعد هم که آمد دیگر ….. چه بگویم جگر گوشه ام را 22 سال زحمتش را کشیدم و خدا میداند با چه مشقتی بزرگش کردم و اکنون اینطور زیر خاک رفت. بعد هم که دوستانش گفتند بهنام همیشه می گفت خوب است آدم وقتی می میرد اعضای بدنش را به دیگران ببخشد ما هم همین کار را کردیم و گفتیم دریچه قلب و هر کدام از اعضای بدنش که لازم است را بردارند و به نیازمندان ببخشند.

از مادر بهنام گنجی درباره نهال می پرسم و می گوید: نهال بازداشت نشده بود من دو سه باری بیشتر او  را ندیدم اما به شدت متاثر و ناراحت هستم که او نیز از دست رفت این دختر واقعا خانم بود وقتی بهنام رفت او آمد و به من دلداری میداد مثل بچه خود من است و هیچ فرقی نمیکند و اکنون با رفتنش واقعا به شدت متاثر شده ام و بیش از این هم نمی توانم حرفی بزنم.

بهنام گنجی پس از آزادی به دوستانش گفته بود که در دادسرای اوین به او اتهام ارتباط با مجاهدین خلق از طریق کوهیارگودرزی را تفهیم کرده اند.

یکی از نزدیکانش پیش از این به “روز” گفته بود که بهنام با کفالت آزاد شده بود و “بهنام می گفت که انفرادی بوده و از صبح تا شب از او بازجویی کرده اند. می گفت بارها سئوالها را تکرار میکردند و اصرار داشتند که من فعالیت های مخفیانه دارم؛ اصرار داشتند که  از کوهیار شکایت کنم و بنویسم که کوهیار از خانه من برای فعالیت های سیاسی سو استفاده کرده و…. در نهایت هم در شعبه دو بازپرسی اوین به او اتهام اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با سازمان مجاهدین خلق را تفهیم کرده اند. او این اتهامات را نپذیرفته بود اما گفته بودند که تو از طریق کوهیار گودرزی با سازمان مجاهدین خلق ارتباط داشتی و…”

نهال سحابی اما دختر 37 ساله ای بود که خودکشی اش ، حرف و حدیث های بسیاری به دنبال آورد برخی با استناد به نوشته های وبلاگش، او را معشوقه بهنام گنجی خواندند و خودکشی بهنام را عامل خودکشی او دانستند و برخی دیگر به او وجهه ای سیاسی داده و از زندان رفتن او سخن گفتند. دو مساله ای که از سوی خانواده او رد شده و منوچهر سحابی، پدر او رسما اعلام کرده است: “نهال سحابی هیچگاه بازداشت نشده و خودکشی او غیر سیاسی است و جمیع اتفاقاتی که در جامعه افتاده بود باعث خودکشی او شد”.

آقای سحابی ارتباط عشقی بین دخترش و بهنام گنجی را نیز رد کرده است. این در حالی است که نهال سحابی در وبلاگ شخصی اش مطالب عاشقانه ای خطاب به بهنام منتشر کرده است.

یکی از نزدیکان نهال سحابی اما به “روز” می گوید: پدر نهال در جایی اعلام کرده که او همسر داشته اما واقعیت این است که نهال چند سال پیش از همسرش جدا شده بود. همسر نهال اما در این مدت نیز رابطه دوستانه ای با او داشت چون جدایی شان هم به صورت مسالمت آمیز بوده. در اصل نهال چند سال بود تنها زندگی میکرد. او دختری با دیدگاه های روشن سیاسی و مطالعات جامع هنری و فلسفی بود. اما نکته ای که این وسط وجود دارد این است که نهال مرگ را پیش از بهنام برگزیده بود. نهال درست است که چند روز قبل از مرگ بهنام رابطه بسیار نزدیکی با او داشت و می توان گفت خودکشی بهنام ، نهال را به شدت متاثر کرده بود و یکی از دلایل خودکشی او می توانست باشد.

او می افزاید: نهال نسبت به جامعه و مسائل پیرامونی اش به شدت حساس بود و این حساسیت را می توان در شعرهای او در وبلاگش و نوشته های او کاملا لمس کرد. او مشکلات خاص خودش را داشت و اگر وبلاگش را ببینید  متوجه می شوید که خیلی پیش از اینکه به بهنام نزدیک شود یا بهنام خودکشی کند او به خودکشی فکر میکرده اما  تاثر از خودکشی بهنام را نیز نمی توان نادیده گرفت. او حتی بعد از خودکشی بهنام، به مشهد و سر مزاراو رفت و نوشته هایش بعد از خودکشی بهنام را اگر در وبلاگش بخوانید کاملا این تاثر را می بینید.

نهال سحابی در وبلاگ خود مطالبی عاشقانه خطاب به بهنام گنجی نوشته بود. وبلاگ او اکنون درحالی که وبلاگی پربیننده تبدیل شده که نویسنده اش زیر خاک آرمیده است.

او علاوه بر مطالب عاشقانه و شعر و ادبیات، در وبلاگش به مسائل سیاسی روز نیز واکنش نشان میداد. پس از جان باختن هاله سحابی و همچنین هدی صابر ، نهال سحابی درباره این دو موضوع نوشته بود و شعرهای او از یکسال پیش به این طرف واکنش به مسائل سیاسی، اجتماعی حامعه بود. شعرهایی که مهدی جامی، نویسنده وبلاگ سیبستان در وبلاگ خود در پستی بازنشر کرده است.

پدر نهال سحابی توضیح داده است که دخترش” از مسائل سیاسی دور بوده است. نه در سطح بالا ولی عادی تحلیل‌های سیاسی می‌کرد. مثل افرادی که در تاکسی درباره مسائل سیاسی و غیره بحث می‌کنند. این‌که در سیاست وارد شود یا در تشکیلاتی باشد یا زندان برود، مطلقا چنین چیزی نبود”.

سئوال ها باقی است

با تمام این تفاصیل، هنوز مشخص نیست در زندان چه اتفاقاتی افتاده و چه در بازجویی ها در بند 240 زندان اوین گذشته که بهنام گنجی بعد از آزادی از زندان دچار مشکل روحی شدید شده و دست به خودکشی زده است. از آن سو درباره خودکشی نهال سحابی نیز نمی توان با قاطعیت بحث و دلیلی را رد یا تایید کرد و از این رو است که کمپین بین المللی حقوق بشر با انتشار بیانیه ای بر  ضرورت تحقیق درباره علت خودکشی این دو جوان اشاره کرده و خواستار تحقیق و پاسخگویی قوه قضاییه در مورد بازداشت کوهیار گودرزی و خودکشی بهنام گنجی و نهال سحابی شده است.