انتقاد آیت الله مخالف ایرانی از احمدی نژاد

نویسنده

montazeriamb.jpg

عالی مقام ترین روحانی مخالف در ایران، گفت که سیاست های ستیزه جویانه احمدی نژاد درمورد انرژی هسته ای، کشور را به خطر انداخته است. با این گفته، او به هم سرایی منتقدان دیگر که از طیف محافظه کار هم در میانشان دیده می شود پیوست.

اظهارات آیت الله حسینعلی منتظری که روز دوشنبه منتشر شد، منعکس کننده این انتقاد بود که احمدی نژاد به جای اینکه به مسائل اقتصادی بپردازد، همه توجه اش را به سخنرانی های آتشین ضد آمریکایی معطوف کرده است.

منتظری، هشتاد و پنج ساله، یکی از معدود آیت الله ها، بالاترین مقام مذهبی در مذهب شیعه است. او قرار بود که جانشین آیت الله روح الله خمینی، موسس انقلاب اسلامی سال 1979 بشود، اما کمی قبل از مرگ آیت الله خمینی در سال 1989، به دلیل شکایت از سوء استفاده از قدرت توسط برخی روحانیون غیر منتخب، کنار گذاشته شد.

او گفت که ایران حق دستیابی به انرژی هسته ای را دارد، اما احمدی نژاد باید برای بدست آوردن آن با مجامع بین المللی کنار بیاید. آیت الله منتظری روز جمعه در شهر قم، خطاب به گروهی از اصلاح طلبان مخالف احمدی نژاد، گفت: “باید با دشمن کنار آمد، نه اینکه آن را تحریک کرد. تحریک کردن دشمن برمشکلات مملکت می افزاید.”

بعد از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در ماه دسامبر، به دلیل بی اعتنایی به پیش نویس قطعنامه که ایران را ملزم به توقف غنی سازی اورانیوم کرده بود که منجر به تولید سوخت اتمی مورد نیاز برای ساخت بمب اتم می شود، قیمت میوه و سبزیجات و مواد غذایی به شدت افزایش پیدا کرد.

منتظری گفت: “بعضی از کشورها نفت و گاز ندارند. با این حال کشورشان را اداره می کنند و مستقل اند. ما با این همه منابع نفتی و گازی مخارج بی فایده ای را برای دیگران متقبل می شویم و به فکر مشکلات مردم خود نیستیم و قیمت مایحتاج اولیه روز به روز بالا می رود.”

منظور منتظری، سفرهای احمدی نژاد به خارج از کشور که آخرینش به آمریکای لاتین بود، و کمک های مالی ایران به مردم فلسطین بود. وزیر امور خارجه دولت فلسطین که توسط حماس اداره می شود، گفت که در سفر ماه نوامبرش به ایران، این کشور بیش از 120 میلیون دلار برای سال آینده، در اختیارش گذاشته است.

احمدی نژاد در سخنرانی روز یکشنبه اش در مجلس و هنگام تقدیم بودجه سالانه کشور گفت که قیمت مواد غذایی مثل گوجه فرنگی، پایین تر از آن چیزی است که مردم می گویند و به مردم توصیه کرد به جای خرید از مغازه های گران فروش برای خرید به محله او بروند.

احمدی نژاد، سال گذشته با دادن وعده های عوامفریبانه ای چون آوردن پول نفت بر سر سفره مردم، ریشه کن کردن فقر و مبارزه با بیکاری، انتخاب شد. او هفته گذشته به دلیل عمل نکردن به این وعده ها و به خشم آوردن مجامع بین المللی با اظهارات ستیزه جویانه اش در مورد انرژی هسته ای، با انتقاد های تندی مواجه شد. اتحادیه اروپا روز دوشنبه از تمام کشورها خواست تا تحریم های سازمان ملل را به اجرا در بیاورند.

مارگارت بکت، وزیر امور خارجه انگلستان گفت که همکاری در اجرای تحریم، برای ادامه فشار بر ایران تا زمانی که پیشنهادات مجامع بین المللی را بپذیرد و به میز مذاکره باز گردد، امر مهمی است. او به خبرنگاران گفت که 27 کشور عضو اتحادیه اروپا تا آنجا که بتوانند با سرعت و تاثیرگذاری بیشتری عمل کنند.

مقامات رسمی اتحادیه اروپا گفتند که 27 کشور عضواین اتحادیه، اوایل ماه فوریه، این تحریم ها را اعمال خواهند کرد.

منبع: اینترنشنال هرالد تریبون، 22 ژانویه 2007