تهران خواستار آزادی گروگان ها شد

نویسنده

» گزارش لوموند:

وزیر خارجه ایران خواستار آزادی فوری ده ها تبعه ایرانی شد که در اوایل ماه اوت توسط گروه های مسلح در سوریه ربوده شده اند. خبرگزاری ایرنا به نقل از وزیر خارجه نوشت که این گروه ها مسؤول جان گروگان ها هستند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه ای نوشته است: “مهاجمانی که به زائران ایرانی در سوریه حمله کرده اند و همچنین کسانی که از آنها حمایت می کنند، مسؤول جان گروگان ها هستند. جمهوری اسلامی از سازمان های بین المللی می خواهد جلوی چنین اقداماتی را بگیرند و هر کاری بکنند تا آزادی هرچه سریعتر این زائران و اتباع ایرانی را به دست آورند.”

به گزارش خبرگزاری فارس، علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، از همتای ترک خود احمد داوداغلو خواست به “آزادی زائران ایرانی” کمک کند. رییس دیپلماسی ترکیه نیز وعده کمک ازسوی کشورش داده است. طی ماه های اخیر چندین تبعه ایرانی که ازسوی شورشیان سوری ربوده شده بودند، به کمک آنکارا آزاد شده اند.

 

اولتیماتوم ۴۸ ساعته

شورشیان سوری تهدید کرده اند که اگر ارتش سوریه از شرق منطقه غوطه در حوالی دمشق خارج نشود، از روز شنبه گروگان های ایرانی را خواهند کشت. این دومین باری است که شورشیان سوری تهدید به کشتن گروگان های ایرانی می کنند. یکی از فرماندهان شورای انقلابی دمشق و اطراف آن که خود را با نام ابوالوفا معرفی می کند، ازطریق اینترنت به فرانس پرس گفت:“ما از دیروز [پنج شنبه] به مدت ۴۸ ساعت وقت به حکومت داده ایم تا به طور کامل از منطقه غوطه شرقی خارج شود. ما خواسته های نظامی دیگری نیز داریم […] و اگر حکومت به آنها پاسخ ندهد، با کشتن گروگان ها آغاز خواهیم کرد.”

روز ۵ اوت، شورشیان فیلمی را در اینترنت پخش کردند که اتباع ایرانی ربوده شده را نشان می داد. آنها متهم به عضویت در سپاه پاسداران هستند. حکومت جمهوری اسلامی ابتدا گفت که آنها زائرند، ولی سپس تأیید کرد که در میان این افراد نظامیان “بازنشسته” سپاه پاسداران نیز حضور دارند.

در اواسط ماه سپتامبر، ژنرال محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، اعلام کرده بود که “مشاوران” نظامی نیروی قدس، به عنوان واحد عملیات برون مرزی سپاه، برای دادن “توصیه”های لازم در سوریه حضور دارند، ولی این به معنی “حضور نظامی” ایران در سوریه نیست.

ماه هاست که در منطقه غوطه شرقی، درگیری های خشونت باری میان شورشیان و ارتشی ها در جریان است. در این منطقه سازمان یافته ترین واحدهای ارتش آزاد سوریه مستقر هستند. به گفته سازمان ناظر بر حقوق بشر در سوریه، روز جمعه یکی از هلیکوپترهای ارتش سوریه توسط شورشیان مورد هدف قرار گرفت و سرنگون شد.

منبع: لوموند، ۴ اکتبر