سهمیه بندی گازوئیل در راه است

نویسنده

gazoeel.jpg

بهروز عطاردی

وزیر نفت از تدارک برای سهمیه بندی گازوئیل خبر داد. سید کاظم وزیری هامانه افزود “به منظور جلوگیری از اتلاف و مصرف بی رویه گازوئیل، طرح سهمیه‌بندی و توزیع این سوخت با کارت هوشمند در دست تهیه است.”

از سوی دیگر علی‌رضا غریبی مدیرعامل شرکت توسعه و ساخت شرکت‌ملی‌گاز نیز سهمیه بندی گاز شهری در زمستان آینده را رد نکرد و گفت “مصرف گاز مدیریت نشود، زمستان با کمبود مواجه خواهیم بود”.

کارت هوشمند گازوئیل

کاظم وزیری هامانه وزیر نفت ایران یک ماه پس از به اجرا گذاشتن سهمیه بندی بنزین یک شنبه با اشاره به اینکه روند مصرف گازوئیل در کشور صعودی است،گفت: “به منظور جلوگیری از اتلاف و مصرف بی رویه گازوئیل، طرح سهمیه‌بندی و توزیع این سوخت با کارت هوشمند در دست تهیه است.”

وی از برنامه های در دست اجرا برای توسعه پالایشگاه‌های کشور خبر داد ولی گفت که این پالایشگاه تا 3 سال آینده ‌وارد چرخه تولید می شود و از آن پس تولید گازوئیل در کشور 2 برابر خواهد شد و به 165 میلیون لیتر در روز خواهد رسید و تا سه سال آینده توان تولید بنزین در کشور نیز 2 برابر می‌شود و به 160میلیون لیتر خواهد رسید.

اظهارات وزیر نفت حاکی از آن است که سهمیه بندی بنزین بدون تردید اجرا می شود و دسمک سهمی بندی بنزین و گازوئیل تا 3 سال و پس از آن نیز تداوم خواهد یافت.

وزیری‌هامانه گفت: “با بهره‌برداری از این طرح‌ها، مشکل تأمین نیاز داخلی برطرف می‌شود اما سهمیه‌بندی آن به دلیل ضرورت جلوگیری از اتلاف آن، انجام خواهد شد.”

وزیر نفت گسترش پالایشگاه های بنزین و گازوئیل را به دریافت سالانه 2 میلیارد دلار از دولت مشروط کرد و گفت: “از دولت درخواست کرده ایم تا 3 سال آینده، هر سال 2 میلیارد دلار در اختیار وزارت نفت قرار دهد تا برای تکمیل پالایشگاه‌های در دست احداث، هزینه شود.”

هشدار برای زمینه سازی

پیش از این مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی طی گزارشی که بهمن 85 انتشار یافت نسبت به پیشی گرفتن مصرف گازوئیل از میزان تولید کشور هشدار داده بود.

این مرکز خاطرنشان ساخت که مقایسه ارقام پیش بینی تولید و مصرف گازوئیل کشور نشان می‌دهد که در سال 1385 مصرف از تولید بیشتر بود و بر این اساس حجم واردات نفت گاز در سالهای آتی افزایش خواهد یافت به گونه‌ای که بر اساس روند کنونی، در سال 1388 روزانه باید.15.8 میلیون لیتر گازوئیل وارد کشور شود که این میزان در سال 1400 به 32.9 میلیون لیتر خواهد رسید و به تبع آن در بودجه‌های سنوات آتی باید ارقامی برای واردات این فرآورده در نظر گرفته شود.

بر اساس اعلام مرکز پژوهشها، در سال 1383 بیش از 87 درصد کل گازوئیل مصرفی کشور در بخش حمل و نقل زمینی بوده و از این میزان نیز 98 درصد توسط شبکة حمل و نقل جاده‌ای به مصرف رسید.

گزارش مرکز پژوهش ها فعالیت 243 هزار خودروی سنگین در کشور را که از آنان با عنوان “خودرو فرسوده” نامبرد عامل مصرف 50 درصد گازوئیل معرفی کرد و لوکوموتیوهای موجود در کشور را نیز پر مصرف معرفی کرد و افزود “ضریب بهره‌برداری از لوکوموتیوهای موجود در کشور 55 درصد است که ارتقای این ضریب نیز می‌تواند در کاهش یا بهینه نمودن مصرف نفت گاز در کشور موثر باشد.”

کمال دانشیار رییس کمیسیون انرژی مجلس ابتدای تیرماه سالجاری٬میزان تولید روزانه گازوئیل در ایران را ‪ 80 میلیون لیتر و مصرف آن را ‪ 85 ‬میلیون لیتر در روز اعلام کرد.

گرچه مقامات دولتی طی 2 سال گذشته با انتشار اخباری قاچاق بنزین از ایران به خارج را یکی از دلایل اصلی سهمیه بندی بنزین عنوان می کردند ولی پس اجرای سهمیه بندی بنزین اعلام کردند “80 درصد قاچاق سوخت در کشور مربوط به گازوئیل است.”

انتشار این خبرها و خبری که وزیر نفت داد حاکی از اجرای سهمیه بندی گازوئیل در آینده نزدیک است.

سهمیه بندی گاز رد نشد

سید کاظم وزیری هامانه وزیر نفت در اظهارات یکشنبه که از سوی واحد مرکزی خبر نیز انتشار یافت تنها گاز شهری را از سهمیه بندی معاف کرد و افزود “امکان سهمیه بندی گاز طبیعی وجود ندارد و دلیلی هم برای این کار نیست.”

معافیت گاز شهری از سهمیه بندی کمتر از 24 ساعت بعد از سوی علی‌رضا غریبی مدیرعامل شرکت توسعه و ساخت شرکت‌ملی‌گاز منتفی شد.

وی در گفتگو با روزنامه همشهری کمبود گاز در زمستان آینده را نفی نکرد و گفت: “به هر حال مصرف باید مدیریت شود بحث بنزین را این روز‌ها در جریان هستید اگر مصرف گاز هم مدیریت نشود کمبود داریم و با مشکل روبرو خواهیم شد.”

این در حالی است که ایران با تولید سالانه بیش از 103 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در رتبه چهارم جهان قرار دارد.

قبل از این نیز مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با اشاره به تولید روزانه 500 میلیون مترمکعب گاز و پیش‌بینی مصرف ۶۷۰ میلیون مترمکعب در زمستان امسال، از کسری روزانه 170 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در زمستان ۸۶خبر داد.

اینکه مقامات دولتی گاز را نیز سهمیه بندی می کنند تا به امروز صراحتا تائید نشده است ولی با اظهارات وزیر نفت پیداست که پس از سهمیه بندی بنزین، سهمیه بندی گازوئیل نیز حتمی است.