رفسنجانی، روحانی و مصباح هم امدند

لیلا طیری
لیلا طیری

» پنج زن و ۳۴۵ مرد داوطلب مجلس ۸۶ نفره خبرگان

تنها دو روز به پایان مهلت ثبت نام داوطلبان مجلس خبرگان رهبری باقی ست. بیش از ۳۵۰ نفر برای ۸۶ ، کرسی این مجلس تاکنون ثبت نام کرده اند که به گفته محمدحسین مقیمی ، رئیس ستاد انتخابات کشور تنها ۵ نفر زن هستند. او اسامی زنان کاندیدا را اعلام نکرده اما تاکنون نام خانم ها عصمت سوادی و رخسانه صراحی اعلام شده که برای ورود به مجلس خبرگان ثبت نام کرده اند. 

در پنجمین روز اما حسن روحانی، علی اکبر هاشمی رفسنجانی و مصباح یزدی شاخص ترین چهره هایی بودند که ثبت نام کرده اند. مصباح یزدی همچون احمد جنتی و محمد یزدی نماینده خود را برای ثبت نام فرستادند. هاشمی رفسنجانی به همراه قدرت الله علیخانی، غلامعلی رجایی و دو فرزندش فاطمه و محسن هاشمی در وزارت کشور حضور یافت، ثبت نام کرد و در جمع خبرنگاران، خبرگان را “محور، اساس و ستون خیمه انقلاب اسلامی و ملت ایران” توصیف کرد و گفت که این مجلس تا به حال خوب انجام وظیفه کرده و مناسب ترین فردی که انتخاب کرده کار خود را با طراوت و شادابی و احساس مسولیت انجام می دهد.

هاشمی رفسنجانی تاکنون در همه دوره های مجلس خبرگان رهبری عضو بوده، او ریاست مجلس خبرگان در دوره فعلی را برعهده داشت و پس از انتخابات جنجال برانگیز خرداد ۸۸ محمدرضا مهدوی کنی به جای او بر ریاست خبرگان نشست. در حال حاضر این مجلس با محمد یزدی است.

هاشمی رفسنجانی اما یک روز پیش از حضور در وزات کشور و ثبت نام در انتخابات خبرگان، سالم بودن انتخابات این مجلس را ضروری تر از انتخابات مجلس شورای اسلامی خوانده و گفته بود که اگر این انتخابات قابل قبول نباشد خدشه ای بر نظام اسلامی ما وارد می شود. 

هاشمی رفسنجانی در سال ۹۲ برای انتخابات ریاست جنهوری ثبت نام کرده بود که از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شد.

حسن روحانی، رئیس جمهور و عضو فعلی مجلس خبرگان اما پس از ثبت نام برای انتخابات اسفند ماه این مجلس در جمع خبرنگاران گفته است اگر خدای ناکرده در گوشه ای از اجرای انتخابات  تخلف شود دولت به شدت برخورد خواهد کرد.

او سپس بر حضور زنان در انتخابات تاکید کرده و گفته در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان همه آنهایی که صالح هستند باید حضور یابند و این ترکیب برای ما اهمیت دارد و فرقی نمی کند نماینده مجلس آقا یا خانم باشد.

سیدرضا برقعی، سیدمحمدنقی شاهرخی، عباسعلی اختری، محسن قمی، سیدرضا برقعی، غلامرضا فیاضی، ماموستا عبدالقادر کردی، محمدرضا بابازاده، غلامرضا فیاضی ابوالقاسم وافی یزدیابوالقاسم وافی یزدی و محمود رجبی دیگر چهره هایی هستند که براساس گزارش خبرگزاری ایلنا روز گذشته برای مجلس خبرگان ثبت نام کرده اند. 

در روزهای پیشین، سیدحسن خمینی، موسوی بجنوردی، محمد یزدی، ابراهیم امینی، هاشمی شاهرودی، احمد جنتی، محمدعلی دستغیب، محسن غرویان و محسن موسوی تبریزی ثبت نام کرده بودند. 

اما همزمان ثبت نام از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی هم در جریان است. وب سایت خبرآنلاین گزارش داده است که تا روز گذشته و در پایان سومین روز از ثبت نام از داوطلبان مجلس شورای اسلامی بیش از ۲۷۰۲ نفر ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۱۸۶ نفر، زن هستند. مطرح ترین چهره هایی که دیروز برای این انتخابات ثبت نام کردند فاطمه و محسن هاشمی، فرزندان هاشمی رفسنجانی، سیدمحسن علوی فرزند وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی ، مهدی کوچک زاده نماینده تندروی جبهه پایداری و جلال جلالی زاده، نماینده سابق کردستان در مجلس بوده اند. 

انتخابات مجلس خبرگان همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی هفتم اسفند ماه جاری برگزار خواهد شد.