در حالی که قریب به 5 ماه از پیشنهاد کوروش نیکنام نماینده زردشتیان به غلامعلی حداد عادل برای بازگرداندن سر ستون های شیروخورشید به عنوان نماد دیرینه ایران به بهارستان می گذرد و این پیشنهاد لابه لای برنامه های در دست بررسی رئیس مجلس به انتظار بررسی خاک می خورد، اعتراض عده ای از نمایندگان به وجود داشتن طرحی شبیه نقش عقاب بر دیوار پشت تریبون سخنرانی نمایندگان، خبرساز سده است.
این نماینندگان معتقدند عقاب نماد کشور امریکا محسوب می شود و خواستار رسیدگی هیات رییسه به وجود نقش فوق بر دیوار داخلی مجلس هستند. صحن سبز رنگ ساختمان بهارستان که جلسات مجلس در آن برگزار می شود را هرمی تشکیل می دهد که اگر از جایگاه خبرنگاران که بر یک راس آن قرارگرفته به راس مقابل که هیات رییسه مجلس بر آن واقع شده و پشت به این دیوار است نگاه کنیم شکل عقابی بر آن نقش بسته است که از پایین دیوار که جایگاه هیات رییسه قرار دارد در بین دو پنجه عقاب محصور شده (دو پنجه عقاب به صورت دو در چوبی رنگ که در بین سنگهای گرانیت سیاه رنگ خودنمایی می کند در این طراحی تعبیه شده است.) به بالاتر که نگاه کنیم در بین پاهای قوی عقاب برش های پر گونه ای که بوسیله نور سفید وزرد رنگی که از چراغ های مخفی شده در برشها بر آن می تابد کوتاهی وبلندی وبرجستگی وفرورفتگی این برشها را به مثابه پرهای تیره وروشن دم عقاب جلوه می دهد وکمی بالاتر به نقطه تقاطع دو خطی که به صورت ضربدر همدیگر را قطع کرده است در نقش سینه برجسته عقاب برخورد می کنیم که دوناحیهبالاو پایین تنه عقاب را از هم جدا می کندو بالاتر نیز که تقریبا8 متری در یچهء فوقا نی هرم است گردن عقاب را شامل می شود و در جایی که این دو خط هفت گونه به دریچه هرم ختم می شوند که ازپایان این دو خط به سمت چپ وراست بالهای همتزاز گردن این پرنده جلوه بیشتری به این نقش می دهد که البته برش هایی که از محل شروع بالها در دو سمت به پایین و به صورت موازی برکل این راس هرم پخش شده است به مثابه پرهای بال عقاب این بالها را کامل تر می کند و در نهایت نیز باتابش نور خورشید که از دریچه بالایی هرم که بین دو خط هفت مانند بالای سینه پرنده فرار دارد سر عقاب که با منقار آن که از انعکاس نورخود نمایی میکند از گردن عقاب تمییز می یابد طرح این دیوار کامل می شود.
در همین راستا داریوش قنبری نماینده ایلام م گوید: “این معماری با معماری ملی ما فاصله زیادی دارد، چراکه از هنر ایرانی واسلامی در ترکیب صحن علنی استفاده نشده است.“
وی تاکید دارد: “شکلی که در روبروی نمایندگان وبالای سر وپشت جایگاه هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی قرار دارد شبیه به عقابی با بالهای گشوده است، که نماد و نشان ملی کشور آمریکاست.“
عضو فراکسیون اقلیت مجلس با بیان اینکه در شان جمهوری اسلامی نیست که از آن استفاده کند، می افزاید: “من این موضوع را با برخی از اعضای هیات رئیسه در میان گذاشتم که بعضاً منکر شباهت نقوش یکی از دیوار های هرم مجلس به عقاب شدند.“
نماینده ایلام تصریح دارد: “به عنوان مثال محمد رضا باهنر، نائب رئیس دوم رئیس مجلس ادعاکرد که این دیوار از یک ترکیب اسلامی – ایرانی الهام گرفته شده وشبیه به رحل قران دارد.“
وی گفت: “البته در بین اعضای هیات رئیسه یکی دو نفر این شباهت راپذیرفتند وخواستار برطرف کردن آن ویا حداقل تغییر جای آرم الله شدند.“
عضو اصلاح طلب مجلس ادامه داد: “اگر به این نقش توجه کنیم، متوجه می شویم آرم جلاله الله در ناحیه دم عقاب قرار داده شده است که اصلاً مناسب نیست وبر خلاف اعتقادهای اسلامی ودینی ما ست.“
نماینده ایلام بابیان اینکه پس از اینکه درجریان این ماجراقرار گرفتم بلافاصله موضوع را تعدادی از نمایندگان در میان گذاشتم تا شاید چاره ایی برای آن پیدا شود افزود: “اکنون نزدیک به دو ماه ازاین ماجرا سپری می شود اما هنوزنه تنها اقدامی از سوی هیات رئیسه اتخاذ نشده بلکه به نظر می رسد این امر مهم فراموش شده است.“
عماد افروغ نماینده تهران نیز این تشابه را تایید کرده است.
طراحی ساختمان بهارستان در دوران شاه
در همین باره موسی قربانی نماینده قائنات با بیان اینکه نقشه ساختمان بهارستان در دوران طاغوت طراحی شده است، در باره نوع معماری ساختمان مجلس شورای اسلامی می گوید: “معماری این ساختمان از زمان طاغوت از سوی یک مهندس ایرانی الاصل طراحی شد اما از آنجایی که طاغوتیان هیچ گاه فرصت اجرای آن را به دست نیاوردند ، پس از انقلاب ساخت این بنا آغاز شد وسرانجام پس از پایان ریزه کاری های این ساختمان، مجلس هفتم در بهارستان شروع به کار کرد.“
عضو هیات رییسه ادامه می دهد: “البته ما در مجالس پنجم وششم نیز کار های دفتری را در این ساختمان انجام می دادیم.“
وی درباره اینکه گفته می شود طرح این ساختمان ایرانی نبوده است، تاکید دارد: “در این باره اطلاعی ندارم اما گفته اند معمار آن یک مهندس ایرانی است که در کارش نیز مهارت ویژهایی دارد.“
مخالفت با حضور در هرم فرعون
بحث نارضایتی از ساختمان جدید خانه ملت پیش از انتقال ساختمان مجلس شورای اسلامی به بهارستان نیز مطرح بود، برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس این ساختمان را به اهرام فرعونیان تشبیه و با انتقال ساختمان مجلس شورای اسلامی به بهارستان مخالفت می کردند.
برخی از نمایندگان مجلس ششم که به مجلس هفتم راه پیدا کرده بودند در اعتراض به معماری ساختمان بهارستان اعلام میکردند که “ما به هرم فرعون نمی رویم.“
این عده اعتقاد داشتندکه باید معماری ساختمان بهارستان متناسب با اصول اسلامی بود واز هنر معماری اسلامی بهره می گرفت، نه ابن که با تقلید از معماری فرهنگ های دیگر کشورها وصرفاً براساس زیبایی ساخته می شد.
نمایندگان معترض هرم را نماد فرعونیان و ظلم ستم صدها ساله آنها می دانستند.