حمایت از مردم مصر و تونس مجاز است؟

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» درخواست موسوی و کروبی برای راهپیمایی ۲۵ بهمن

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران  جنبش سبز در نامه ای خطاب به وزارت کشور جمهوری اسلامی خواستار صدور مجوز برای راهپیمایی مردمی در حمایت از حرکتهای ضد استبدادی منطقه شدند.

موسوی و کروبی در روزهای گذشته نیز در واکنش به تحولات اخیر خاورمیانه به ویژه در کشورهای تونس و مصر، ابراز امیدواری کرده بودند که “صدای انقلاب آزادیخواهانه مردم این کشورها به گوش مستبدین و دیکتاتورهای منطقه و جهان برسد”.

 

لرزه بر تن مستبدین

سحام نیوز، پایگاه خبری نزدیک به مهدی کروبی، روز شنبه 16 بهمن 1389 اعلام کرد که  میرحسین موسوی و مهدی کروبی در نامه‌ای به وزارت کشور با اشاره به اصل بیست هفتم قانون اساسی، خواستار صدور مجوز راهپیمایی   به منظور اعلام همبستگی با حرکت های مردمی در منطقه به ویژه قیام آزادیخواهانه مردم تونس و مصر بر علیه حکومت استبدادی در این دو کشور شده اند.

زمان این راهپیمایی روز دوشنبه ۲۵ بهمن، ساعت ۳ بعدازظهر و مسیر آن، از میدان امام حسین تا میدان آزادی اعلام شده است.

در اصل بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است: “تشکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.‏‏”

مقامات مسئول دولتی هنوز به درخواست موسوی و کروبی پاسخ نداده  اند، اما طرفداران این دو از روز گذشته در شبکه های اجتماعی موج وسیعی در حمایت از این درخواست به راه انداخته اند.

این درخواست تنها سه روز پس از نشست  کروبی و موسوی که در آن درباره مسائل مختلف از جمله تحولات کشورهای عربی و رخدادهای اخیر در ایران بحث و تبادل نظر کرده بودند، مطرح شده است.

به گزارش کلمه، رهبران جنبش سبز در آن نشست گفته بودند: “امروز دیگر ملتها آگاه شده اند و یکی پس از دیگری بر سرنوشت خویش مسلط می گردند و این اراده ملتهاست که لرزه را به تن مستبدین انداخته است.”

موسوی و کروبی، ضمن قدردانی از اعلام بی طرفی ارتش مصر در خصوص اعتراضات هفته های گذشته این کشور، اعلام کرده بودند: “امیدواریم صدای انقلاب آزادیخواهانه مردم مصر و تونس و یمن به گوش مستبدین و دیکتاتورهای منطقه و جهان برسد تا شاید عبرتی باشد برای بازنگری و بازبینی در اعمال و رفتارشان. امروز در مصر با وجود تنش ها و درگیری ها اجازه راهپیمایی به معترضین داده می شود تا مشخص شود کفه اقبال اجتماعی کدامین جریان سنگین تر است. لذا ما معتقدیم اگر در ایران نیز به معترضین پس از انتخابات اجازه راهپیمایی داده شود مشخص خواهد شد کدام جریان از پایگاه اجتماعی و مردمی برخوردار است.”

 

راهپیمایی های بی مجوز

در هفته های گذشته و به دنبال بروز شورش های خیابانی در برخی کشورهای عربی، زین العابدین بن علی، رئیس جمهور 33 ساله تونس مجبور به فرار از این کشور شد. دامنه این ناآرامی ها سپس به کشورهای دیگری مانند اردن، یمن و مصر رسید. هم اکنون نزدیک به دو هفته از تظاهرات صدها هزار مصری مخالف مبارک در قاهره، اسکندریه، سوئز و برخی دیگر از شهرهای این کشور می گذرد. مخالفان در حال حاضر خیابان ها و میادین اصلی پایتخت 18 میلیون نفری مصر را در کنترل خود دارند.

مقامات جمهوری اسلامی در روزهای گذشته از اعتراض های ضد دولتی در مصر و تونس حمایت و آن را حرکت هایی در راستای ایجاد یک “انقلاب اسلامی” دیگر در منطقه ارزیابی کرده اند.

در یکی از آخرین موارد از این حمایت ها، آیت الله خامنه ای در نمازجمعه تهران مدعی ماهیت اسلامی تحولات مصر و تاثیر پذیری آن از “الگوی انقلاب اسلامی” شد و دیکتاتورهای تونس و مصر را به محمد رضا پهلوی تشبیه کرد.

بسیاری از تحلیلگران، به ویژه در نخستین روزهای حرکت‌های مدنی بر ضد حکومت حسنی مبارک در مصر، این تحولات را با تحولات ایران در ماه‌های پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ مقایسه ‌کردند.

در همین راستا، و پیش از اظهارات رهبر جمهوری اسلامی، میر حسین موسوی در بیانیه ای تحولات اخیر خاورمیانه و وقایع این روزهای مصر و جنبش اعتراضی این منطقه را به جنبش اعتراضی مردم ایران تشیبه کرده و آن را ادامه راه جنبش سبز دانسته بود.

میرحسین موسوی در بیانیه خود “نقطه آغازین آنچه در خیابان های تونس و صنعا و قاهره و اسکندریه و سوئز” رخ می دهد را در “تظاهرات چند میلیونی ۲۵ و۲۸ و۳۰ خرداد تهران” دانسته و آنها را به روزهایی تشبیه کرده بود که: “مردم با شعار رای من کجاست؟ به خیابان ها آمدند و مسالمت جویانه، حقوق از دست رفته خود را پی گرفتند.”

اینک میرحسین موسوی و مهدی کروبی در شرایطی درخواست مجوز راهپیمایی در حمایت از حرکت های مردمی در تونس و مصر را کرده اند که در طول نزدیک به 20 ماه گذشته درخواست های آنان و سایر تشکل های اصلاح طلب برای راهپیمایی مسالمت آمیزمعترضان به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران از سوی مقامات وزارت کشور دولت محمود احمدی نژاد بی پاسخ مانده است.

تعدادی از احزاب و سازمان های اصلاح طلب در سالگرد انتخابات، برای راهپیمایی در روز ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ درخواست مجوز کردند که در پی جلسات مقامات وزارت کشور این تقاضا بی پاسخ ماند.پس از آن میرحسین موسوی و مهدی کروبی در بیانیه ای اعلام کردند “برای حفظ جان و مال مردم” این راهپیمایی برگزار نخواهد شد.

 اینک باید دید جمهوری اسلامی که حرکات مردمی در تونس، مصر و سایر نقاط منطقه را تحت تاثیر انقلاب اسلامی ودر جهت استقرارحکومت اسلامی تعریف کرده با این راهپیمایی موافقت خواهد کرد یا نه.