درخواست تعدیل مدیران افراطی وزارت علوم

نویسنده
حسین محمدی

» فرهادی وزیر روحانی یا اکثریت مجلس

مراسم خداحافظی محمد علی نجفی سرپرست وزارت علوم و معارفه محمد فرهادی٬ وزیر جدید علوم٬ با حضور برخی مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس در حالی برگزار شد که فرهادی بار دیگر بر لزوم “آرام ماندن محیط دانشگاه” و “تحول در علوم انسانی” تاکید کرد. از سوی دیگر غلام‌علی حدادعادل٬ رییس فراکسیون اصول‌گرایان مجلس٬ گفت که رای نمایندگان به تمام وزرا مشروط است. این در حالی است که تندروهای مخالف دولت همچنان دوران سرپرستی نجفی را دورانی سیاه برای وزارت علوم می دانند.

در جلسه معارفه فرهادی علاوه بر اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی٬ برخی از مشاوران رییس‌جمهوری نظیر حسین فریدون٬ حسام‌الدین آشنا و محمدرضا صادق نیز حضور داشتند. در این میان حضور غلام‌علی حدادعادل و الیاس نادران٬ دو تن از نمایندگان مجلس که از مخالفان گزینه‌های پیشین معرفی شده برای وزارت علوم بودند٬ از نکات جالب توجه بود.

حدادعادل در حاشیه این مراسم  درباره حضور خود و جمعی دیگر از نمایندگان مجلس در مراسم معارفه محمد فرهادی گفت: “حضور من و عده دیگری از نمایندگان در جلسه معارفه وزیر با وجود جلسه علنی به این معنی است که نقطه پایانی باشد بر سر مسایل مجلس و دولت در رای اعتماد به وزیر علوم و نقطه آغازی برای فرهادی باشد تا این وزارت‌خانه را اداره کند”.

 وی با اشاره به احتمال انتقاد مجلس از وزیر جدید گفت: “ما هرگز آرزو نمی‌کنیم وقت وزیر را با کارت زرد و قرمز بگیریم یا بیش از حد درگیری و مسایلی در این زمینه داشته باشیم٬ اما رای اعتماد نمایندگان مجلس به همه وزرا مشروط است”.

هم‌زمان اصول‌گرایان ضمن تشریح وضعیت وزارت علوم٬ درخواست‌های خود از فرهادی را بار دیگر به زبان آوردند. علی‌رضا سلیمی٬ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس٬ با اشاره به این‌که وزارت علوم در یک سال گذشته “به باشگاه سیاسی تبدیل شده بود”٬ گفت: “وزارت علوم باید به ماهیت خود برگردد. در وزارت علوم عده‌ای به شدت افراطی حضور دارند که باید مدیر جدید در راستای تعدیل مدیران ارشد این وزارت‌خانه بکوشد”.

اشاره وی به گروهی است که به ادعای اصول‌گرایان نزدیک به حزب مشارکت و مصطفی معین بوده و در این مدت در وزارت علوم حضور داشتند.

اصول‌گرایان پیش از این از جمله دلایل استیضاح رضا فرجی‌دانا٬ وزیر سابق علوم٬ را برخی انتصاب‌های وی از میان افرادی دانسته بودند که به عقیده آن‌ها “حامی فتنه” بوده یا در آن دست داشته‌اند.

با این حال چنین موضوعی در جلسه معارفه از سوی اسحاق جهانگیری٬ معاون اول دولت روحانی تکذیب شد. جهانگیری گفت: “هیچ باند و گروهی وزارت علوم را حلقه نکرده است”.

به گفته جهانگیری “دولت برنامه‌های وزارت علوم را مانند سیاست‌های خود می‌داند و تمام کسانی که مدیریت این وزارتخانه را قبول کرده‌اند، در این راستا حرکت کرده‌اند”.

هفته گذشته مجلس نهم به سومین گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارت علوم رای اعتماد داد تا محمد فرهادی - وزیر کابینه‌های میرحسین موسوی و محمد خاتمی - به عنوان وزیر جدید علوم در دولت روحانی معرفی شود؛ وزیری که در جلسه رای اعتماد اعلام کرد “فتنه” خط قرمزاوست و از “آیت الله خامنه ای تبعیت” می کند.

محمد فرهادی با کسب ۱۹۷ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ رای به عنوان وزیر جدید علوم برگزیده شد.

فرهادی پنجمن گزینه‌ای بود که از سوی حسن روحانی به مجلس معرفی شده بود. پیش از او جعفر میلی‌منفرد، رضا فرجی‌دانا، محمود نیلی احمدآبادی و فخرالدین دانش‌آشتیانی از سوی روحانی به مجلس نهم معرفی شدند که در این میان فرجی‌دانا موفق شد از نمایندگان رای اعتماد بگیرد. با این حال او ده ماه پس از آغاز به کار در وزارت علوم از سوی مجلس استیضاح و از سمت خود برکنار شد.