ادامه دیدارها در دافوس و مونیخ

اکسپرس
اکسپرس

» گزارش اکسپرس از احتمال توافق با ایران

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه اعلام کرد که احتمالاً برای دیدار با همتای آمریکایی خود جان کری و دیگر رؤسای دیپلماسی گروه شش کشور در نشست های بین المللی دافوس و مونیخ شرکت خواهد کرد.

آقای ظریف اعلام کرد که در زمان نشست جهانی اقتصاد که بین ۲۱ تا ۲۴ ژانویه در دافوس در سوئیس برگزار می شود، “ممکن است که با آقای کری و دیگر وزرای کشورهای گروه شش کشور دیدار کنم”.

او همچنین افزود که ممکن است بین تاریخ ۶ تا ۸ فوریه که گردهمایی مربوط به مسایل امنیتی در مونیخ برگزار خواهد شد،

“مذاکرات با همتایانش در گروه شش کشور نیز ادامه یابد”.

براساس بیانیه ای که توسط اتحادیه اروپا به عنوان هدایت کننده مذاکرات منتشر شده، نمایندگان ایران و گروه شش کشور روز یکشنبه در ژنو مباحثات “جدی و سودمندی” را انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که در اوایل فوریه نیز گردهم آیند. قبلاً آقای ظریف در چندین نوبت با آقای کری در ژنو و سپس در پاریس دیدار داشته. او در پاریس همچنین با وزیر خارجه فرانسه لوران فابیوس دیدار کرد.

به دنبال توافق نامه مقدماتی که نوامبر ۲۰۱۳ به امضاء رسید، دو طرف در دو نوبت در مذاکرات شکست خورده اند؛ یک بار در ماه ژوئیه ۲۰۱۴ و یک بار در ماه نوامبر ۲۰۱۴، ولی درنهایت تصمیم گرفتند که مهلت دیگری را برای اول ژوئیه ۲۰۱۵ به هدف نیل به یک توافق جامع بر سر مسأله هسته ای ایران تعیین کنند.

چنین توافقی اجازه می دهد تا ضمانت های لازم درخصوص ماهیت صرفاً صلح آمیز برنامه اتمی ایران در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی بین المللی به دست آید.

آقای ظریف در ادامه گفت: “مذاکرات پیچیده است. ما اکنون وارد جزئیات شده ایم؛ به عنوان مثال، مسأله سانتریفوژها.”

او همچنین افزود: “در خلال مذاکرات، کارشناسان گاهی ساعت ها و روزها با استفاده از برنامه های پیچیده کامپیوتری مشغول مباحثه درخصوص الگوهای مختلفی هستند که امکان پیاده‌سازی‌شان وجود دارد. امیدوارم که با انجام مباحثات جدی به نتیجه برسیم، ولی این کار پیچیده ای است.”

آقای ظریف بار دیگر از کشورهای غربی، به ویژه ایالات متحده، خواست که از “سیاست اعمال فشار” خود چشم پوشی کنند. او گفت: “ما همیشه گفته ایم که برای رسیدن به یک راه حل، طرف دیگر باید از سیاست اعمال فشار خود صرف نظر کند.”

سناتورهای آمریکایی قصد دارند قانون جدیدی را برای اعمال تحریم های جدیدتر علیه ایران در صورت شکست در مذاکرات به تصویب برسانند.

منبع: اکسپرس، ۱۹ ژانویه