گنبد آهنین را رسوا کردیم

نویسنده
شیرین کریمی

» جمهوری اسلامی دلخوش به پهپاد سرنگون شده

با گذشت ۸ روز از سرنگونی یک هواپیمای بدون سرنشین در خاک اسرائیل، دیروز وزیر دفاع جمهوری اسلامی آن را گوشه ای از “توانمندی اسلام” توصیف کرد. همزمان یک عضو کمیسیون امنیت ملی به همراه سایت های نزدیک به حاکمیت، نفوذ این هواپیمای جاسوسی را یک “رسوایی” برای اسرائیل دانسته اند. از سوی دیگر فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا از ساخت پهپادی سخن گفته که قادر به حمل مواد منفجره است.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی به پرواز آمدن یک هواپیمای جاسوسی در آسمان اسرائیل را نشان از ضعف “گنبد آهنین” اسرائیل دانست. سردار احمد وحیدی دیروز در در حاشیه افتتاح ۸ واحد تولیدی نظامی گفت: “پرواز پهپاد حزب الله لبنان بر فراز اراضی اشغالی، نشان از سستی و ضعف آن چیزی است که رژیم صهیونیستی به آن گنبد آهنین می‌گوید.”

گفتنی است دولت اسرائیل شنبه هفته گذشته اعلام کرد یک هواپیمای بدون سرنشین را که از مدیترانه وارد خاک اسرائیل شده، سرنگون کرده است.

دو روز پس از آن جمال الدین آبرومند، معاون هماهنگ کننده فرمانده سپاه پاسداران در واکنش به سرنگونی این هواپیمای بدون سرنشین،و انتشار گزارش‌هایی مبنی بر احتمال “ایرانی بودن این هواپیما” گفته بود این گزارش‌ها “ممکن” است “عملیات روانی” اسرائیل باشد.

این امکان البته خیلی زود رد شد، چرا که سید حسن نصر الله –ـ دبیر کل حزب الله-ـ پنج شنبه هفته پیش در گفتگو با شبکه تلویزیونی المنار ضمن پذیرش مسئولیت ارسال این هواپیمای جاسوسی به آسمان اسرائیل، همچنین اذعان کرد :” اجزای این هواپیمای تجسسی در ایران ساخته شده اما در لبنان مونتاژ شده است.”

حالا وزیر دفاع دولت احمدی نژاد پیروزمندانه از اقدام شبه نظامیان لبنانی می گوید، آن را “ گوشه‌ای از توانمندی اسلام” می خواند و تصریح می کند: “هرآنچه در این مدت، با عنوان گنبد آهنین فضای دفاعی رژیم صهیونیستی بیان می‌شد با این اقدام فروپاشید و مشخص شد رژیم صهیونیستی نمی‌تواند از خشم امت اسلام درامان باشد.”

به سخره گرفتن سیستم دفاعی اسرائیل در واقع ادامه گزارش هایی است که در روزهای اخیر رسانه های نزدیک به حاکمیت منتشر کرده اند.

برای نمونه سایت مشرق در این ارتباط نوشته است که “به نظر می رسد گنبد آهنین در حال حاضر حتی نقش یک داروی آرامش بخش را نیز ندارد و به تنهایی اهرمی در جهت کمک به صهیونیست­ ها در برپایی نبرد بزرگ دیگری با نیروهای مقاومت نخواهد بود.”

همزمان حمد صالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با اشاره به نفوذ هواپیمای مذکور به آسمان اسرائیل گفته است: “حضور چند ساعته پهپاد حزب‌الله در آسمان سرزمین‌های اشغالی یک رسوایی بزرگ نظامی برای رژیم صهیونیستی بود.”

در همین ارتباط خبرگزاری فارس هم با انتشار گزارشی ورود این هواپیما را “جدیدترین سناریوی حزب الله لبنان برای غافلگیری ارتش شکست ناپذیر! صهیونیستی” توصیف کرده و نوشته است: “ماجرایی که برای چندمین بار، حیثیت این رژیم را بر سر آنچه که سالها به آن افتخار می‌کرد لکه دار می‌کند: ورود یک شی پرنده به فضای سرزمینی که به گفته منابع نظامی غربی، پیشرفته ترین سامانه‌های راداری و دفاع موشکی با نام «گنبد آهنین» از آن دفاع می کنند”.

این در حالی است که کارکرد “گنبد آهنین” اساسا معطوف به مهار موشک است و سرنگون کردن هواپیمای جاسوسی توسط دیگر سیستم های دفاعی تل آویو انجام می گیرد. گنبد آهنین (Iron Dome) یک سامانه دفاع زمین به هوای توسعه‌داده‌شده توسط ارتش اسرائیل است. این سامانه قادر است با موشک‌های کوتاه‌برد (تا ۴۰ کیلومتر) در هر شرایط آب‌وهوایی درگیر شود. این سیستم برای مقابله با موشک‌های شلیک‌شده توسط شبه‌نظامیان در لبنان و فلسطین توسعه داده شده است.

دولت اسرائیل هفته گذشته با انتشار نقشه مسیر این هواپیما اعلام کرده بود که پس از ردیابی و پیش از مورد هدف قرار دادن آن، یک جنگنده اسرائیلی در کنار این هواپیمای بدون سرنشین پرواز کرده بود.

این نخستین بار نیست که یک هواپیمای جاسوسی وارد آسمان اسرائیل می شود. در گذشته نیز هواپیماهای بدون سرنشین کوچک از شمال[جنوب لبنان] وارد خاک اسرائیل شده بودند. حداقل در سه مورد، هواپیماهای در کنترل حزب الله لبنان وارد آسمان اسرائیل شده‌اند.

کارشناسان می گویند تبلیغات گسترده مقامات نظامی و رسانه های حکومتی پیرامون این موضوع می تواند با جدی شدن بحث حمله نظامی یک طرفه اسرائیل به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی ارتباط داشته باشد. به گفته آن ها تهران می کوشد با نفوذ پذیر جلوه دادن سیستم دفاعی اسرائیل پیشاپیش نسبت به شلیک موشک های خود به خاک این کشور و ورود حزب الله به جنگ به نفع جمهوری اسلامی هشدار دهد.

 

ضرب شست

بر همین اساس است که دیروز سردار وحیدی متذکر شد: “حزب الله لبنان با این اقدام نشان داد که می‌تواند برای روزهای مبادا به طور کامل آماده باشد و ضرب شست لازم را در برابر هرگونه تخطی رژیم صهیونیستی با قوی‌ترین اقدام، پاسخ دهد.”

وزیر دفاع دولت مستقر تهدید کرده است: “هرآنچه در اختیار داریم در زمان خود برای دفاع از امت و سرزمین‌های اسلامی مورد استفاده قرار می‌دهیم و این امری طبیعی است.”

یک ماه پیش فرمانده کل سپاه پاسداران پیش بینی کرده بود نزاع تهران و تل اویو نهایتا به “درگیری فیزیکی” ختم می شود و خواستار آمادگی برای جنگ شده بود.

با این حال از اوایل شهریور با بحرانی شدن وضعیت اقتصادی کشور بر اثر تحریم های شدید غرب، تهدید های نظامی اسرائیل علیه تهران کمرنگ تر شده است.

 

حازم با محموله های انفجاری

این امر باعث شده است نظامیان جمهوری اسلامی برای تهدید اسرائیل به جلو بیایند. دیروز امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس از ساخت پهپادی (هواپیمای بدون سرنشینی) با عنوان “حازم” خبر داده که قادر است هر دو عملیات شناسایی و تخریب را انجام دهد. به گفته وی: “(حازم) هم می‌تواند به عنوان هدف برای سامانه‌های توپخانه‌ای و موشکی ما قرار بگیرد و هم می‌توانیم در ماموریت‌های شناسایی از آن بهره ببریم.”

او گفته است: “اگر نیاز باشد محموله‌های انفجاری بر روی آن نصب خواهیم کرد.”

گفتنی است کلمه عربی حازم به معنی “استفاده از خواب و غفلت دشمن برای حمله به آنها است”.