شورای نگهبان: رد صلاحیت می کنیم

نویسنده
نازنین کامدار

» هشدار اصولگرایان در مورد انتخابات

سالگرد تاسیس شورای نگهبان، بهانه ای برای رسانه های حکومتی شد تا از زبان چند نماینده مجلس فعلی و مجلس خبرگان رهبری، از یک سو به تقدیر از عملکرد این شورا برخیزند و از سوی دیگر خواستار رد صلاحیت گسترده “نا اهلان انقلاب” شوند.

خبرگزاری فارس، نزدیک به نیروهای امنیتی ـ نظامی از جمله این رسانه ها بود که در مصاحبه با چهره های مختلف جناح راست خواستار  رد صلاحیت گسترده مخالفان  رهبر جمهوری اسلامی شد و از شورای نگهبان خواست “از آرای مردم محافظت” کند.

آیت الله نمازی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان در همین راستا به فارس گفته است: “اگر جایی مثل شورای نگهبان نباشد تا بر روند امور نظارت و از آرای مردم حفاظت کند، آنگاه مردم بی‌تفاوت می‌شوند زیرا احساس می‌کنند جایی نیست که از رأی آنان صیانت کند.حضور شورای نگهبان سبب آرامش مردم است و مردم با وجود همین شوراست که احساس می‌کنند مکانیزم و سازمان سالمی وجود دارد که می‌تواند از آرای آنان در عرصه‌های انتخاباتی حفاظت کند”.

موسی غضنفرآبادی، نماینده بم هم در این باره چنین گفته است: “واقعاً جای گرفتن نهاد پاکی همچون شورای نگهبان در قانون اساسی، لطف خداوند متعال بود تا نااهلان به بدنه انقلاب ورود نکنند”.

او البته این را هم گفته است که “در دوران فعالیت شورای نگهبان شاید در برخی موارد کار از اختیار این شورا هم خارج شده باشد، به این معنا که شاید پیچیدگی برنامه‌های دشمن باعث شد که شورای نگهبان در مواردی همچون مجلس ششم و انتخابات ریاست جمهوری دهم، علی‌رغم همه کنترل‌ها و مراقبت‌ها برخی معاندان را تأیید کند”.

او افزوده است: “در مجموع، اقدامات انجام شده توسط شورای نگهبان برای سد کردن راه نااهلان از ورود در مناصب حکومتی بسیار خوب و درخشان است. البته انحراف و از خط انقلاب خارج شدن برخی از افرادی که توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شدند، مربوط به سابقه گذشته آنها نیست که شورا براساس آن افراد را باید رد صلاحیت می‌کرد، بلکه این عده پس از اینکه توسط شورای نگهبان تأیید شده و نهایتاً در مناصب حکومتی جای گرفتند، توسط اطرافیانشان به انحراف کشانده شدند. علی‌رغم همه مراقبت‌هایی که شورای نگهبان کرده است اما باز هم فتنه‌گرانی بودند که سعی کردند با عبور از این فیلتر قوی به داخل نظام رسوخ کرده و به انقلاب ملت ایران ضربه بزنند اما به لطف خداوند تاکنون موفق نشده و از این پس هم موفق نخواهند شد”.

یک نماینده مجلس دیگر به نام سلمان ذاکر نیز به فارس گفته است: “حضور شورای نگهبان مانع نفوذ بیگانگان به بدنه اجرایی و نظارتی کشور شده است و امیدوارم این روند همچنان ادامه داشته باشد”.

این نماینده انتخاب کاندیداها ابتدا از سوی 6 فقیه شورای نگهبان و سپس از سوی مردم را “مصداق مردمسالاری دینی” دانسته و افزوده است: “شورای نگهبان صلاحیت افراد را برای حضور در پست‌های حساس جمهوری اسلامی ایران بررسی می‌کند و بعد از اینکه صلاحیت آنها را تایید می‌کنند، افراد به رای مردم گذاشته می‌شوند که این همان مردم‌سالاری دینی مدنظر امام راحل و مقام رهبری است”.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز در دفاع  از نقش شورای نگهبان و تایید این نقش گفته است: “حضور و وجود شورای نگهبان نقش مهمی در نگهبانی از قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی ایران داشته است و با بررسی صلاحیت‌ها نقش مهمی را برای نگهبانی از نهادهایی چون مجلس شورای اسلامی ایفا کرده است.امیدوارم این نقش ادامه یابد”.

شورای نگهبان روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای به مناسبت سالگرد تاسیس اش به خواسته های راستگرایان برای رد صلاحیت گسترده کاندیداها پاسخ مثبت داد و نوشت: “تشکیل شورای نگهبان از امتیازات و ثمرات شجره طیبه انقلاب اسلامی است که اسلامیت و جمهوریت این نظام الهی را تضمین می کند. این نهاد کارآمد و مؤثر، به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به عنوان عماد دین و ملت، راه هرگونه نفوذ را برای نامحرمان و تفکرات التقاطی و ضد اسلامی به جمهوری اسلامی ایران سد کرده است”.