حسینیان نگران منافع ملت شد

نویسنده
شیرین کریمی

» حمله تندروها به اجرای توافقنامه ژنو

با آغاز اجرایی شدن توافقنامه هسته ای ژنو از روز دوشنبه، رسانه های افراطی جناح راست موج تازه ای از ابراز یاس و نارضایتی نسبت به مصالحه موقت هسته ای میان دولت روحانی و غرب را بر پا کرده اند. همزمان با عزاداری یک روزنامه نزدیک به محمود احمدی نژاد، یکی از نمایندگان تندروی مجلس نیز اجرای توافقنامه ژنو را به نفع “ملت ایران” ندانسته و یک سایت نزدیک به جبهه پایداری هم با انتشار مقاله ای روحانی را در رویکرد “پوپولیستی” به احمدی نژاد تشبیه کرده و روزنامه کیهان توافق اخیر را بار دیگر “نامتوازن” خوانده است. در همین حال نخست وزیر اسرائیل نیز از جامعه جهانی خواسته به عنوان راه حل نهایی قطار هسته ای نظام اسلامی را از خط خارج کند.

 

 روز دوشنبه، روزنامه وطن امروز، با قرار دادن حاشیه ها و تیترهای سیاهی در صفحه اول به طور علنی خود را عزادار تعلیق غنی سازی و رفع برخی تحریم های غرب علیه اقتصاد کشور معرفی کرد. این جریده که متعلق به مهرداد بذرپاش، نماینده کنونی مجلس و از نزدیک ترین افراد به محمود احمدی نژاد است، تیتر “هولوکاست هسته ای” را برای توصیف اجرایی شدن توافقنامه اتمی سوم آذر برگزیده بود که یادآور علاقه بسیار محمود احمدی نژاد به استفاده از گزاره “هولوکاست” در طول هشت سال ریاست اش بر دولت است.

 

سیاست روز : روحانی پنهان کاری می کند

 

روز بعد اما روزنامه های سیاست روز و کیهان بودند که حمله به توافق مذکور را در دستور کار قرار دادند. سیاست روز که از جمله روزنامه های دریافت کننده رشوه از سعید مرتضوی است مانور گسترده ای بر “بی اطلاعی” نمایندگان اصولگرای پارلمان از مفاد “گام نخست” توافقنامه ژنو منتشر کرد تا در مخاطبان خود این تلقی را به وجود آورد که دولت روحانی مشغول “پنهان کاری” در مذاکرات با ایالات متحده است. این نشریه نوشت: “توافقنامه هسته‌ای ژنو بین ایران و ۱+۵ در حالی روز گذشته آغاز و منجر به توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد در ایران شد که نمایندگان مجلس و کارشناسان سیاسی در اظهار نظرات خود همچنان از مفاد و جزئیات این توافقنامه ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند و خواهان ارائه متن واقعی این توافق هستند.”

 

این روزنامه دست راستی به نقل از یکی از نمایندگان تهران با کنایه پیشنهاد داده است که تعدادی از اهالی بهارستان راهی سنای ایالات متحده شوند “تا شاید از مفاد این تفاهم‌نامه و مسائل پشت پرده آن آگاه شویم.”

 

کاخ سفید هفته گذشته اسناد گام اول را در اختیار سناتورهای ایالات متحده قرار داد و حالا نمایندگان دست راستی در مجلس نهم از روحانی خشمگین هستند که چرا آن ها را در جریان امور قرار نمی دهد.

 

 

 

حسینیان؛ نگران منافع “ملت”

 

از سوی دیگر روح الله حسینیان، از مقامات ارشد وزارت اطلاعات در دهه هفتاد، دیروز در گفتگو با خبرگزاری فارس ضمن انتقاد از عدم ارائه “اطلاعات دقیق مذاکرات هسته ای” به نمایندگان از نگارش نامه خطاب به علی لاریجانی – رئیس مجلس – در اعتراض به این موضوع خبر داد. حال آنکه لاریجانی خود در دو ماه گذشته چند بار از توافق هسته ای ژنو دفاع کرده است و زمانی که آذرماه محمد جواد ظریف برای ارائه توضیحات پیرامون توافق ژنو به پارلمان آمد، اظهارات وزیر خارجه را قانع کننده خواند.

 

حسینیان اما در سخنان تازه خود اساسا به “اجرای” توافقنامه ژنو اعتراض کرده و گفته است: “اجرای توافقنامه ژنو به نفع ملت ایران نیست و منجر به خود تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای کشور می‌شود.”

 

این در حالی است که وی اندک زمانی پس از امضای توافقنامه ژنو در اظهارنظری صریح با استقبال از آن گفته بود: “آن را انعطافی ضروری برای تقویت انقلاب اسلامی می‌دانیم.”

 

وی در نطق خود در مجلس در اوایل آذرماه گفته بود: “باید توجه داشت که گاه عقب‌نشینی را لازمه استراتژی نظام می‌دانیم.”

 

 

 

 کیهان و رجا نیوز؛ حسرت برای خون شهیدان

 

کیهان نیز دیروز این تیتر را برای گزارش تحلیلی خود برگزید: “توافق نامتوازن ژنو با توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد کلید خورد.”

 

این نشریه با اشاره به حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نظارت بر پروسه توقف غنی سازی در ایران، با لحنی حسرت برانگیز و احساساتی نوشته است: “خبرگزاری ایرنا عکس‌هایی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در حال پلمب کردن آبشارهای سانتریفیوژ در نطنز منتشر کرد. گفتنی است این تاسیسات پس از شهادت شهید مصطفی احمدی‌روشن به نام این شهید نامگذاری شده بود. شهید احمدی‌روشن نقش ویژه‌ای در راه‌اندازی تاسیسات نطنز داشت و در این راه نیز به شهادت رسید ”

 

رجانیوز هم از قافله عقب نمانده و در ۴۸ ساعت اخیر در گزارش‌ها و مقالات خود به طور متناوب به توافق شش ماهه ژنو و اجرای آن واکنش نشان داده است. این سایت نزدیک به جبهه پایداری به رهبری آیت الله مصباح یزدی نیز همچون کیهان کوشیده است برای تلخ نشان دادن تعلیق بخشی از فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی به آخرین دانشمند اتمی نظام اشاره کند که دیماه سال ۹۰ توسط افراد ناشناس ترور شد. رجانیوز تیتر زده است: “پلمپ تجهیزات هسته‌ای سایتی که مصطفی احمدی روشن برای سرپا کردنش شهید شد.”

 

همزمان ناصر نوبری، سفیر پیشین جمهوری اسلامی در شوروی نیز با انتشار مقاله ای در همین سایت به مواضع هسته ای روحانی در جریان سفرش به خوزستان حمله کرده است.

 

وی روحانی را با محمود احمدی نژاد مقایسه کرده، او را “پوپولیست” خوانده و در نقد توافق اتمی ژنو نوشته است: “اکنون لیست اقداماتی که ما در گام اول کوتاه‌مدت ۶ ماهه باید انجام دهیم کاملاً در رسانه‌ها منتشر شده و به طور واضح نشان می‌دهد ما برگشته‌ایم عقب و حتی در نقطه‌ای کمتر از خط قرمزمان یعنی کمتر از غنی‌سازی صنعتی ایستاده‌ایم و امکان ادامه و توسعه برنامه هسته‌ای تا مرحله غنی‌سازی صنعتی را نداریم. ”

 

 

 

نتانیاهو؛ توقف قطار هسته ای

 

انتقادهای تند جریان های افراطی از توافقنامه شش ماه در حالی اوج گرفته است که نمایندگان تهران و گروه ابرقدرت های جهان – ۱+۵- در ماه فوریه آماده می شوند تا مقدمات مذاکرات برای بحث پیرامون تفاهم نهایی در بحران اتمی جمهوری اسلامی را آغاز کنند.

 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که از روز نخست نارضایتی شدید خود را از توافق موقت ایالات متحده و متحدانش با جمهوری اسلامی ابراز کرده بود، در اظهارنظری تازه خواستار توافقی دائمی شده است که “قطار هسته ای ایرانی ها را از خط خارجی کند.”

 

رهبر اسرائیل با انتقاد از جامعه بین المللی به خاطر “مشروعیت بخشی” به کشوری که سودای نابودی اسرائیل را دارد، خواستار توقف این امر شده است.