نوبت حذف موتلفه ای ها رسید

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» حامیان دولت به دنبال برکناری برادر زن جاسبی

با گذشت بیش از یک هفته از تصویب طرح جنجالی مجلس هشتم در حمایت از دانشگاه آزاد، حاشیه های آن کماکان جناح های سیاسی رقیب و نمایندگان مجلس را به خود مشغول ساخته است.در همین راستا آنگونه که خبرگزاری های دولتی گزارش می دهند، نمایندگان حامی دولت در مجلس به دنبال پیدا کردن راهکاری برای برکناری علی عباسپور تهرانی فرد، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هستند. عباسپور، یکی دیگر از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی است که در ماه های اخیر مورد حمله حامیان احمدی نژاد قرار می گیرد.وی در عین حال برادر زن عبدالله جاسبی و شوهر خواهر علی مطهری هم هست. به عبارت دیگر او باجناق علی لاریجانی نیز محسوب می شود که یکی دیگر از دختران آیت الله مرتضی مطهری را به همسری گرفته است.

نمایندگان حامی احمدی نژاد در مجلس معتقدند عباسپور با فریب آنها نقش اصلی را در تصویب طرح جنجالی مجلس در حمایت از دانشگاه آزاد و مخالفت با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته است.

در همین راستا یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خبرگزاری فارس گفت: “یکشنبه هفته آتی در جلسه‌ای با حضور لاریجانی یا یکی از نواب رئیس، درباره ابقا یا عزل عباسپور از ریاست کمیسیون آموزش مجلس تعیین تکلیف می‌شود.”

به گفته نورالله حیدری “11 نفر از اعضای کمیسیون آموزش که در اعتراض به این طرح و عملکرد آقای عباسپور قرار شد در جلسات کمیسیون آموزش شرکت نکنند، این روند را ادامه داده و در هنگام برگزاری جلسات کمیسیون آموزش در هیات رئیسه حاضر می‌شوند تا وضعیت عباسپور رئیس کمیسیون آموزش تعیین تکلیف شود.”

وی ادامه داد: “در دیداری که با آقای لاریجانی داشتیم، قرار شد اولین جلسه کمیسیون آموزش که یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود با حضور ایشان یا یکی از نواب رئیس برگزار و ما استدلال‌های خودمان را نسبت به عملکرد عباسپور بگوییم و در این خصوص تصمیم گیری شود.”

نمایندگان حامی احمدی نژاد که اکنون کمر به حذف این عضو باسابقه شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی از ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بسته اند، معتقدند طرح بحث برانگیز هفته گذشته مجلس با لابی های عبدالله جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد با نمایندگان و همکاری عباسپور تصویب شده است.

طرحی که تصویب آن و اتفاقات حاشیه ایش، اعتراض گسترده طیف حامی محمود احمدی نژاد در مجلس و بسیج دانشجویی را برانگیخته است.

به موجب آن طرح، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد از درجه اعتبار ساقط می شد، اما به دنبال واکنش خشمگینانه حامیان دولت در برابر مجلس و فشارهای سیاسی که علی لاریجانی هم بدانها اذعان کرد، مجلس با تصویب طرح دیگری مصوبه خود را پس گرفت.

حالا اما حامیان احمدی نژاد در مجلس به منتفی شدن مصوبه سابق رضایت نداده اند و در صددند به هر طریق ممکن بانیان آن را مجازات کنند.

جریان حامی دولت معتقد است روز یکشنبه هفته گذشته، مجلس علاوه بر تصویب طرحی به نفع آنچه آنها “مدیریت فاسد دانشگاه آزاد” می خوانند، نظر صریح رهبر جمهوری اسلامی درباره اعتبار مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را هم نقض کرده و با رای گیری درباره از دستور خارج شدن آن طرح، در برابر نظر آیت الله خامنه ای ایستاده است.

اینگونه است که در اولین اقدام رسمی برای تنبیه بانیان آن طرح به دنبال حذف رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هستند.در همین زمینه 11 تن از اعضای کمیسون آموزش و تحقیقات اعلام کرده اند که تا برکناری عباسپور از ریاست این کمیسیون در جلسات آن شرکت نمی کنند.

این 11 نماینده که اسامی آنها “نورالله‌ حیدری، علی کریمی فیروزجانی، فرهاد بشیری، طیبه صفایی، لاله افتخاری، فاطمه آجرلو، اسدالله عباسی، سید قدرت‌الله حسینی، علیرضا سلیمی، اعزازی و مرتضی آقا تهرانی” اعلام شده در نامه ای به لاریجانی خواستار تعیین تکلیف عباسپور شدند.

در این نامه آمده است: “با عنایت به مسائل اخیر در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و رفتارهای غیرقانونی و نقض ماده‌های 33، 34 و 145 آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی توسط عباسپور تهرانی فرد رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و سوء استفاده از جایگاه ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تعیین تکلیف موضوعات پیش آمده در ساعات جلسه کمیسیون در هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی حضور خواهیم داشت.”

یکی از نمایندگان امضا کننده این نامه گفته: “طرح اولیه حمایت از مراکز آموزشی غیرانتفاعی تعمدا از سوی عباسپور به کمیسیون ارجاع نشد.”

نورالله حیدری با بیان اینکه طرح اولیه حدود یک سال و نیم پیش تحت عنوان حمایت از مراکز آموزشی غیرانتفاعی با امضای جمعی از نمایندگان تنظیم شد و 3 محور اصلی داشت، اظهار داشت: “محور اول این بود که اساسنامه مراکز آموزش غیرانتفاعی با پیشنهاد هیئت مؤسس و تائیدیه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود.”

عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: “دومین محور این طرح این بود که اساسنامه‌هایی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب می‌شود باز توسط خود این شورا می‌تواند مورد بازنگری قرار بگیرد و سوم اینکه کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و درمان، نماینده‌ای از دانشگاه آزاد و نماینده‌ای از سایر مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی شهریه سالانه دانشجویان را مشخص کنند.”

حیدری افزود: “این طرح به دلایلی که بعدا مشخص شد، تعمداً توسط عباسپور به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع نشد.”

این عضو کمیسیون آموزش مجلس در ادامه با بیان اینکه “دلیل عدم ارجاع این طرح این بود که آقای عباسپور این طرح را قبول نداشت؛ یعنی احساسش این بود که این طرح دانشگاه آزاد را محدود می‌کند”، تاکید کرد: “طرحی که یکشنبه هفته گذشته در مجلس تصویب شد دقیقا عکس طرحی‌ بود که یک سال و نیم پیش مطرح شد و کسانی که طرح اولیه را امضا کردند مخالفان دانشگاه آزاد بودند.”

حیدری ادامه داد: “اما عباسپور چون می‌دانست طرح اولیه مخالف دانشگاه آزاد است آن طرح را عمداً به کمیسیون ارائه نکرد و طبق ماده 145 آئین‌نامه داخلی اگر کمیسیون به هر دلیلی گزارش طرح یا لایحه را ندهد، طراحان می‌توانند مستقیماً از صحن مجلس رای بگیرند.”

وی با اشاره به اینکه “عباسپور به جهت اطلاعی که از آئین‌نامه داشت، پشت پرده به طراحان گفته بود که ما از این ماده استفاده می‌کنیم، شما بیایید مطرح کنید و بعد پیشنهادات جایگزین را در این طرح قرار می‌دهیم”، خاطرنشان کرد: “عباسپور ماهیت این طرح را عوض کرد، به صورتی که کلیات طرح اولیه را مجلس تصویب کرد اما موادش تغییر کرد، یعنی آمدن موادی در این طرح گنجاندند که برخلاف طرح اولیه به سود دانشگاه ازاد بود.”

وی در پایان گفت: “یک جریان پشت پرده با لابی جاسبی و همکاری عباسپور رئیس کمیسیون آمدند این طرح را مطرح کردند تا حتی رئیس مجلس را هم غافلگیر کنند.”

 

عاقبت هماهنگی با آهنگ ولایت

علی عباسپور تهرانی فرد که ریاست کمیسیون آموزش و تحقیات مجلس هفتم و هشتم را بر عهده دارد، عضو قدیمی شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی (مجموعه سیاسی محوری جناح راست سنتی) و همزمان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

عباسپور برادر حسن عباسپور، وزیر نیروی کابینه محمدعلی رجایی است که در هفت تیر 1360 در جریان انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی کشته شد.

او البته نسبت های نسبی دیگری هم با موتلفه ای ها و دیگر چهره های شاخص جناح راست سنتی دارد. علی عباسپور، برادر زن عبدالله جاسبی و شوهر خواهر علی مطهری هم هست. به عبارت دیگر او باجناق علی لاریجانی نیز محسوب می شود که یکی دیگر از دختران آیت الله مرتضی مطهری را به همسری گرفته است.

تلاش حامیان دولت برای حذف عباسپور از ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در شرایطی صورت می گیرد که پیش از این بسیاری از تحلیلگران هشدار داده بودند که با قدرت گرفتن جریان افراطی جناح راست، نوبت حذف به گروه ها و چهره های سنتی این جناح از جمله موتلفه هم خواهد رسید.

علیرغم این هشدارهای گسترده، موتلفه اسلامی ناچار شد تا آنگونه که حبیب الله عسگراولادی گفته “خود را با آهنگ ولایت هماهنگ کرده” و در انتخابات گذشته ریاست جمهوری از نامزدی محمود احمدی نژاد حمایت کند.

هم اکنون علی عباسپور تهرانی فرد همراه با اسدالله بادامچیان، فاطمه رهبر و جواد آرین منش، سه عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی هستند که در مجلس هشتم حضور دارند.

 

موتلفه و احمدی نژاد؛ ائتلافی بر روی آب

سابقه اختلافات جناح راست سنتی و  بخصوص تشکل کلیدی آن یعنی موتلفه اسلامی با محمود احمدی نژاد به انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 باز می گردد.

انتخاباتی که طی آن سه ضلع جناح راست به تخریب وسیع یکدیگر پرداختند. اولین ضلع از این مثلث جناح راست سنتی با محوریت جامعه روحانیت مبارز و موتلفه اسلامی بود که با تشکیل شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی و ریاست علی اکبر ناطق نوری، تلاش داشت تا کاندیدای واحدی را برای شرکت اصولگرایان در آن انتخابات معرفی کند.

آن مکانیسم در نهایت به معرفی علی لاریجانی انجامید. تحلیلگران سیاسی اعتقاد دارند که رای تقریبا دو میلیونی لاریجانی در انتخابات 84 پایگاه اجتماعی جریان راست سنتی بود.

ضلع دیگر که ابتدا به مکانیسم شورای هماهنگی و حکمیت ناطق نوری در آن تن داده بود اما بعدا به بهانه بی توجهی این شورا به نظرسنجی ها و انتخاب اصلح از لاریجانی و راست سنتی عبور کرد و به محمد باقر قالیباف رسید، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بود.

این طیف که با محوریت حسین فدایی، علیرضا زاکانی، احمد توکلی و… فعالیت می کرد، به گفته امیر محبیان، استراتژیست جناح راست چنان جهنمی را برای راست سنتی و ناطق نوری در شورای هماهنگی به وجود آورد که هنوز از آن اتفاقات به عنوان تلخ ترین وقایع درونی جناح راست در سالهای گذشته نام می برند.

ضلع سوم اما محمود احمدی نژاد بود که با اطرافیان و حامیان بی نام و نشان خود در شهرداری تهران و البته نیروی مقاومت بسیج از ابتدا اعلام کرد اعتقادی به مکانیسم شورای هماهنگی ندارد و وقعی به آن نمی نهد.

گفتنی است همزمان با شروع زمزمه ها درباره کاندیداتوری احمدی نژاد در انتخابات نهم، حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی موتلفه که اکنون یکی از حامیان جدی رئیس دولت به شمار می آید در مصاحبه ای گفته بود: “ریاست جمهوری جای کوتوله های سیاسی نیست.”

با پیروزی احمدی نژاد در آن انتخابات و جابجایی دولت، علی لاریجانی که کاندیدای راست سنتی بود با حکم آیت الله خامنه ای، جانشین حسن روحانی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی شد و مدیریت پرونده هسته ای ایران را بر عهده گرفت.

درست از همان هنگام هم بود که اختلافات راست سنتی با جریان تازه به قدرت رسیده جناح راست در مسائل مختلف که بیشتر حوزه های فرهنگی و اقتصادی را شامل می شد، آغاز شد.

سیاست گذاری های کلان اقتصادی، سیاست های پولی و مالی و بخصوص روند اجرایی دولت در حوزه بازار که محل ستای اعمال نفوذ موتلفه بوده، این اختلافات را به اوج رساند.

ضمن آنکه هرگاه دولتیان انتقادات خود را درباره احزاب و تحزب علنی کردند و بر جایگزینی مساجد و روحانیت به جای احزاب تاکید کردند، داد موتلفه ای هایی که به تازگی تاریخ 50 ساله هیئتی خود را به فرهنگ حزبی تغییر داده بودند، درآوردند.

بی توجهی و گاه بی احترامی های دولت و شخص احمدی نژاد به مرجعیت و روحانیت سنتی به عنوان تکیه گاه قدیمی موتلفه هم این اختلافات را عمیق نگاه داشت.

تا اینکه در زمستان سال 87 وقتی حبیب الله عسگراولادی مرد شماره یک موتلفه و دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری (ائتلاف گروه های راست سنتی) به همراه محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و نایب رئیس این جبهه به نزد احمدی نژاد رفتند تا با او درباره انتخابات دهم مذاکره کنند، اما رئیس دولت آب پاکی را روی دست آنها ریخت و به صراحت گفت احتیاجی به حمایت راست سنتی از خود ندارد.

مجموعه این مسائل بود که موتلفه را ترغیب کرد در انتخابات دهم ریاست جمهوری از کاندیدای دیگری به جز احمدی نژاد حمایت کند. موتلفه ای ها حتی برای اجرایی کردن این هدف خود مذاکرات گسترده ای با برخی چهره های سرشناس مانند علی اکبر ولایتی، هاشمی رفسنجانی، محمدرضا مهدوی کنی، علی اکبر ناطق نوری، علی لاریجانی، مصطفی پورمحمدی، محمد یزدی و… آغاز کردند اما به دنبال گفت و گوی خصوصی عسگراولادی با آیت الله خامنه ای در ایام نوروز 88 و سخنان رهبر جمهوری اسلامی در کردستان، موتلفه هم از احمدی نژاد حمایت کرد.

 

دور تازه انتقادات موتلفه از دولت

تلاش حامیان احمدی نژاد برای حذف عباسپور از ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در شرایطی صورت می گیرد که دور جدید انتقادات علنی سران موتلفه از دولت هم آغاز شده است.

اخیرا و به دنبال سخنان احمدی نژاد درباره مبارزه با بدحجابی، محمدنبی حبیبی دبیرکل موتلفه به قم سفر کرد و پس از دیدار با مراجع به شدت از سخنان رئیس دولت انتقاد کرد.

حبیبی هشدار داد که حمایت مراجع و موتلفه از احمدی نژاد حمایت اصولی است و به معنای تایید مطلق نیست.

برخی دیدگاه های فرهنگی احمدی نژاد و نیز اظهارات گاه و بیگاه اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر او همواره با واکنش خشمگینانه موتلفه و روحانیت سنتی مواجه شده اما احمدی نژاد تاکنون توجهی به این سخنان نشان نداده است.

ناظران سیاسی معتقدند که به دنبال آرامش نسبی فضای سیاسی و اجتماعی کشور، منتقدان دولت در جناح راست سنتی به خود آمده و به بیان شفافتر انتقادات از احمدی نژاد می پردازند.

این مخالفت ها بخصوص در موضوعی مانند دانشگاه آزاد که موتلفه دو عضو قدیمی خود یعنی عبدالله جاسبی و علی عباسپور تهرانی را یک پای آن می بیند، جدی تر می شود.

گفتنی است که در جریان اختلافات محمود احمدی نژاد و دولت او با دانشگاه آزاد، حتی آن دسته از مسئولان ارشد حزب موتلفه اسلامی مانند انبارلویی و ترقی که به حمایت از احمدی نژاد و مخالفت با هاشمی رفسنجانی شهرت دارند، یک بار هم اظهارنظری در حمایت از رئیس دولت نداشته اند.