احمدی نژاد با چه کسانی می خواهد کار کند؟

نویسنده
مازیار رادمنش

» مروری بر سوابق اعضای پیشنهادی کابینه

در پی معرفی کابینه پیشنهادی محمود احمدی نژاد برای اداره دولت دهم، سوابق و ویژگی های وزرای معرفی شده مورد توجه ناظران سیاسی قرار گرفته است. “روز” می کوشد در گزارشی با مرور سوابق این وزرای پیشنهادی، امکان شناخت بیشتر کسانی را فراهم آورد که از نظر احمدی نژاد بهترین مدیران برای اداره کشور بوده اند. کسانی که یافتن سوابق “مدیریتی” برای بسیاری از آنها، به دشواری امکانپذیر است.

 

معرفی وزرا

محمود احمدی نژاد که هفته گذشته در یک گفت و گوی تلویزیونی ابتدا شش نفر از وزرایش را معرفی کرده بود در آخرین ساعات پنجشنبه 29 مردادماه و آخرین روز از مهلت دو هفته ای مجلس فهرست کامل گزینه های پیشنهادی اش برای کابینه دهم را به مجلس معرفی نمود.

بنا بر فهرست ارایه شده از سوی احمدی نژاد به مجلس “رضا تقی پور برای وزارت ارتباطات، حیدر مصلحی برای اطلاعات، صادق خلیلیان برای جهاد کشاورزی، کامران دانشجو برای علوم و تحقیقات، محمد حسینی برای فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا شیخ الاسلامی برای کار و امور اجتماعی، علی نیکزاد برای مسکن، محمد علی آبادی برای نیرو، مرتضی بختیاری برای دادگستری، احمد وحیدی برای دفاع و مهدی غضنفری برای وزارت بازرگانی” معرفی شدند.

همچنین بر اساس این فهرست، سه وزیر زن نیز برای حضور در کابینه پیشنهاد شده اند که عبارتند از سوسن کشاورز برای آموزش و پرورش، مرضیه وحید دستجردی برای بهداشت و درمان، و فاطمه آجرلو برای وزارت رفاه.

این درحالی است که در گزینه های پیشنهادی احمدی نژاد برخی جابه جایی ها نیز صورت گرفته و بر این اساس مصطفی محمد نجار از وزارت دفاع به وزارت کشور و مسعود میرکاظمی از وزارت بازرگانی به وزارت نفتمنتقل و برای وزارت در وزارتخانه های جدید به مجلس پیشنهاد شده اند.

در کابینه پیشنهادی محمود احمدی نژاد همچنین شمس الدین حسینی در وزارت اقتصاد و اموردارایی، منوچهر متکی در وزارت امورخارجه، محمد عباسی در وزارت تعاون، حمید بهبهانی در وزارت راه و ترابری و علی اکبر محرابیان همچنان در وزارت صنایع و معادن باقی خواهد ماند.

وزارت آموزش و پرورش و مسوولی که “با بالگرد به قله رسید”

سوسن کشاورز، وزیر پیشنهادی کشاورزی، 45 سال دارد و متولد سال 1344 در رودبار الموت است. کودکی را در قزوین سپری کرده و برای تحصیلات عالی به تهران آمده است. او از 13 ماه پیش، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بوده است.  تا پیش از آن در هیچ سمت اجرایی و مدیریتی فعالیت نداشته و به تدریس “تعلیم و تربیت” در دانشگاه تربیت معلم مشغول بوده است.

کشاورز لیسانس خود را در رشته کارشناسی علوم اقتصاد، فوق لیسانس را در رشته کارشناسی تاریخ و فلسفه و آموزش و پرورش و دکترا را در فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرده است. او عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم و رئیس اداره پژوهش دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس نیز هست.

کشاورز می گوید که به زبان انگلیسی آشنایی دارد، سیر ترقی را سریع طی کرده، آنچنان که اسدالله عباسی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم درباره وی می گوید: “آموزش و پرورش آزمایشگاه و کارگاه آموزشی نیست که رئیس‌جمهور هر فردی را برای وزارت در آن انتخاب کند، اینکه به خانم‌ها فرصت وزارت داده شود خوب است اما اینکه فردی را با بالگرد به قله کوه برسانیم و بگوییم تو قله را فتح کردی اصلاً خوب نیست. افراد باید خود از کوه بالا بیایند تا فراز و فرودها و سختی‌ها را بچشند و تجربه را کسب کنند که مطمئناً کشاورز این ویژگی را ندارد.” عباسی معتقد است که حضور کشاورز به ضرر آموزش و پرورش است.

نمایندگان معتقدند که کشاورز از فرشیدی و علی احمدی ضعیف تر است. کشاورز از جمله وزرای پیشنهادی نمایندگانی چون توکلی و عباسی معتقدند وی از مجلس رای اعتماد نخواهد گرفت.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیر موشکی کابینه دهم 
رضا تقی پور متولد 1336 در مراغه بوده و کودکی و جوانی را در مراغه و تبریز گذرانده است. لیسانس خود را در رشته مهندسی کامپیوتر، فوق لیسانس را در دو رشته پژوهش علوم مدیریت و مهندسی صنایع گرفته است. وی اکنون دانشجوی دوره دکترای علوم مدیریت در دانشگاه تربیت مدرس است.  از دو سال پیش معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی کشور بوده است. پیش از آن از سال 81 تا 86 مدیرعامل صنایع مخابرات بود. وی از سال 75 تا 81 مدیریت عامل صنایع الکترونیک شیراز را عهده دار بود. قبل از آن نیز از زمان پایان جنگ تا سال 75، در سمت مدیریت صنایع امنیت مخابرات-گروه صنایع مخابرات مشغول به کار بود. وی از اعضای ارشد سپاه در زمان جنگ محسوب می شود و عمده کارهایش در وزارتخانه ارتباطات مرتبط با صنایع موشکی یا الکترونیکی سپاه است. گفته می شود پرتاب موفقیت آمیز ماهواره امید به فضا در بهمن 87 عمده علت انتخاب وی به عنوان وزیر دولت دهم بوده است. او در آن زمان سمت ریاست سازمان فضایی وزارتخانه ارتباطات را داشته است. وی از جمله وزرایی است که با توجه به پیشینه و حمایت های سپاه به احتمال زیاد از مجلس رای اعتماد خواهد گرفت.

وزارت اطلاعات و کسی که که یک روز سابقه مرتبط ندارد

حیدر مصلحی در سال 1336 در شهرضا متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در همان شهر و تحصیلات حوزوی خود را در اصفهان و قم آغاز کرد. او تا پیش از انقلاب عمده فعالیتش تحصیل علوم دینی بود و از جمله طلاب هوادار آیت الله خمینی محسوب می شد. او تحصیلات دینی خود را تا مقطع خارج فقه و اصول ادامه داده است. پس از بخشنامه وزارت علوم در دهه 70 مبنی بر ارزیابی مدارک حوزوی با مدارک دانشگاهی، مصلحی موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد الهیات از دانشگاه مذاهب اسلامی شد. پس از انقلاب به عضویت کمیته های انقلاب در آمد. با آغاز جنگ و نمایندگی آیت الله خمینی در قرارگاه کربلا و سپس خاتم الانبیا را برعهده داشت که تا پایان جنگ در این سمت مشغول به کار بود.

پس از جنگ، نماینده آیت الله خامنه ای در نیروی زمینی سپاه و سپس نیروی مقاومت بسیج شد. با پیروزی احمدی نژاد در سال 84، وی به عنوان روحانی حامی احمدی نژاد به عنوان مشاور امور روحانیت رئیس جمهوری منصوب شد. شغلی که او را هدف انتقادات کرد، چرا که نه روحانیون ارشد کشور با دولت رابطه نیکویی داشتند و نه وی می توانست به واسطه اشتغال جدیدش به مشاغل انتصابی از سوی رهبر نظام به خوبی بپردازد. مصلحی سرانجام اواخر خرداد 85 به طور کامل از سمت مشاورت روحانیت رئیس جمهوری کناره گرفت و از 29 خرداد همان سال از سوی رهبری نظام به عنوان ریاست سازمان اوقات و امور خیریه منصوب شد. مصلحی در پی انتقادات مسیح مهاجری دولت احمدی نژاد، در 25 تیر سال 87 جایگزین او در سمت مشاورت و نمایندگی رئیس جمهوری در دانشگاه مذاهب اسلامی شد. او همچنین مشاورت ریاست سازمان تبلیغات اسلامی را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است.

از مصلحی به عنوان وزیر کشور احتمالی پس از برکناری پورمحمدی نام برده می شد، اما بخت آنچنان با او یار نبود. مصلحی گرچه به عنوان نیروی عقیدتی-سیاسی در دوره های در دهه 60 و 70 برای نیروهای اطلاعاتی تدریس کرده، اما سابقه مدیریتی مرتبط با این وزارتخانه ندارد. احمد توکلی رییس مرکز پژوهش های مجلس گفته است فردی که یک روز سابقه اطلاعاتی ندارد نمی تواند ریاست وزارت اطلاعات را برعهده گیرد.

وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزیر مطلوب محسن رضایی
 شمس الدین حسینی متولد 1346 در تنکابن است.  وزیر مازندرانی 42 ساله از جمله وزرای جوان دولت نهم است. حسینی در سال 68 لیسانس خود را در اقتصاد بازرگانی از دانشگاه علامه طباطبایی گرفت. 3 سال بعد و در سال 71 فوق لیسانس رشته علوم اقتصاد را از دانشگاه تهران کسب کرد. حسینی از سال 71 تا 73 به عنوان پژوهشگر در موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی مشغول به کار بود. پس از آن به مدت یک سال مدیریت دفتر بررسیهای اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس را به عهده دار گرفت. از سال 74 تا 77 به عنوان مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و بین‌الملل (عضو هیات رئیسه) سازمان برنامه بودجه کار کرد. همان سال دوره دکترای خود را در رشته اقتصاد بخش عمومی-بین الملل در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرد و از سال 77 تا 81، مدیرکل اموربین ‌الملل و روابط عمومی وزارت نیرو بود.

 پس از دکترا به وزارت بازرگانی رفت و مدیریت کل دفتر مطالعات اقتصادی را عهده دار شد. او تا سال 86 در همین سمت مشغول به خدمت بود. پس از آن به وزارت رفاه رفت و برای مدت یک سال و اندی معاونت مصری وزیر رفاه را برعهده گرفت. با برکناری دانش جعفری وزیر امور اقتصاد و دارایی در سال 87، حسینی به عنوان وزیر امور اقتصاد و دارایی به مجلس پیشنهاد شد و در 18 مرداد توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. از سال 78 وی از سوی احمدی نژاد به عنوان دبیر “کارگروه تحولات اقتصادی” منصوب شد. حسینی همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی دولت است. او جزو معدود وزرایی است که در سمت قبلی شان ابقا شده اند.

محسن رضایی او را وزیری مطلوب نامیده بود که در صورت پیروزی در انتخابات دهمین دور ریاست جمهوری وی را در سمت قبلی اش ابقا خواهد کرد. ناظران می گویند این وزیر جوان به احتمال بسیار زیاد از مجلس رای اعتماد خواهد گرفت.

وزارت امور خارجه و آقای “آ”  
 منوچهر متکی متولد 1332 در بندرگز است. او در همان شهر تحصیلات ابتدایی و متوسطه را به پایان رساند و برای تحصیلات عالی به هند رفت و در آنجا شروع به تحصیل در دانشگاه بنگلور کرد. در سال 1354 لیسانس علوم اجتماعی خود را از همین دانشگاه دریافت کرد، اما موفق به ادامه تحصیل نشد و به ایران بازگشت. وی مدتی با انجمن اسلامی دانشجویان در هند در دانشگاه های چندیگر و علیگر همکاری می کرد. متکی پس از بازگشت به ایران در سال 1355 به بندرگز رفت و دوران انقلاب را در شهر خودش به “فعالیت های انقلابی” سپری کرد. پس از انقلاب در همان درگز مسئولیت کمیته انقلاب را عهده داشت. در دوره اول مجلس از همین شهر به عنوان نماینده انتخاب شد و پا به مجلس گذاشت.

در زمان وزارت کوتاه مدت موسوی در دولت باهنر، متکی در دوره های آموزشی وزارت خارجه شرکت کرد  و بعد از روی کار آمدن دولت موسوی و با پایان آمدن دوره نمایندگی مجلس، به وزارت خارجه منتقل شد. در سال 1363 رئیس اداره هفتم این وزارتخانه شد. یک سال بعد، در سال 1364(1985) وی سفیر ایران در ترکیه شد. وی پس از تنش هایی که با مقام های کشور میزبان ایجاد کرد دوباره به وزارت خارجه بازگشت و  در سال 1369 مسئول امور اروپای غربی وزارتخارجه شد. وی سپس معاون امور بین الملل و در سال 1371 معاون امور حقوقی و پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه شد.

متکی در سال 1373 به عنوان سفیر ایران در ژاپن مشغول به خدمت شد. پس از پیروزی جبهه اصلاحات در دوم خرداد 76، وی از سمت های اجرایی کنار گذاشته شد و به عنوان مشاور کمال خرازی، وزیر خارجه برگزیده شد. متکی سال 80 به عنوان معاونت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نزد آیت الله تسخیری رفت و مدتی آنجا ماند. تا در انتخابات مجلس هفتم در لیست اصولگرایان تهران قرار گرفت و به عنوان رئیس کمیسیون روابط خارجی و امنیت ملی انتخاب شد. در سال 84  به عنوان وزیر خارجه دولت نهم انتخاب شد و در کابینه قرار گرفت. پس از آن بسیاری از اقوام و آشنایانش را وارد این وزارتخانه کرد.

منوچهر متکی برای همسرش معاونتی ایجاد کرد و به وی پست معاونت وزیر و به برادر زنش پستی در سفارتخانه کشورهای حاشیه خلیج فارس داد.

متکی در میان خبرنگاران به آقای “آ” مشهور است و میان هر کلمه یک “آ” می گوید. وی کمی به زبان انگلیسی و ترکی آشنایی دارد. او نیز به احتمال زیاد از مجلس رای اعتماد خواهد گرفت.

 
وزارت بازرگانی  و چهره ای ناآشنا 
 مهدیYour browser may not support display of this image.غضنفری متولد 1339 در شهر الیگودرز است.  سال ورود به دانشگاه – علم و صنعت -  مصادف با انقلاب 57 بود. پس از انقلاب فرهنگی دوباره به دانشگاهی بازگشت که حلقه احمدی نژاد، ثمره هاشمی و محصولی در آن شکل گرفته بود. غضنفری در سال 65 لیسانسش را در رشته مهندسی صنایع گرایش تولید صنعتی از دانشگاه علم و صنعت گرفت. سپس مشغول به ادامه تحصیل شد و در سال 68 توانست در رشته مهندسی صنایع با گرایش تحلیل سیستم ها از دانشگاه امیرکبیر فارغ التحصیل شود. او در سال 69 به عضویت هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در آمد. سپس از وزارت علوم بورس گرفت و به استرالیا رفت. او در سال 75 مدرک دکترای تحصصی خود در رشته مهندسی صنایع با گرایش برنامه ریزی تولید را از دانشگاه “ان.اس.دبلیو” سیدنی گرفت.

مهدی غضنفری سپس به ایران بازگشت و در دانشگاه علم و صنعت مشغول به تدریس شد. از سال 76 تا80 مدیر گروه تحلیل سیستم دانشگاه علم و صنعت بود. از سال 77 تا 80 به عنوان مشاور سازمان بهره وری وزارت صنایع منصوب شد. از سال 81 تا 83 به طور همزمان رئیس دانشکده صنایع دانشگاه علم و صنعت و عضو کمیته برنامه ریزی‌ وزارت علوم بود. با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد به عنوان معاونت در توسعه روابط اقتصادی و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در زمان وزارت مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی دولت نهم و وزیر پیشنهادی نفت دولت دهم مشغول به کار شد که تا پایان دولت نهم ادامه داشت. او به زبان انگلیسی تسلط دارد و در هیات و مجمع های تجاری ایران از جمله فرش، لجستیک و اتاق های تجاری عضویت دارد. او به احتمال زیاد از مجلس رای اعتماد خواهد گرفت. 

وزارت بهداشت و جانشین “هلوی” دولت

 مرضیه وحید دستجردی در سال 1338 در تهران متولد شد. تحصیلات عالی خود را در سال 54 در رشته پزشکی دانشگاه تهران (علوم پزشکی تهران) آغاز و در سال 64 و 67 به ترتیب موفق به اخذ دکترای عمومی و درجه تخصصی در رشته زنان و زایمان شد. وی به عنوان عضو شورای آموزشی پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در سالهای دهه 70، عضو هیئت مدیره انجمن تنظیم خانواده بین سالهای 73 تا 80، عضو شورای سیاست گذاری وزارت بهداشت میان سالهای 73 تا 75، عضو شورای برنامه آموزشی عالی کشور بین سالهای 71 تا 78 مسئولیتهایی داشته است.

دستجردی در دوره های چهارم و پنجم مجلس، نماینده مردم تهران بود و سمت های زیر را داشت: عضو گروه پزشکی شورای عالی برنامه ریزی، عضو هئیت موسس انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران، عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور، عضو هیئت عالی انتظامی نظام پزشکی کشور، و ریاست بیمارستان روئین تن آرش. مرضیه وحید دستجردی در حال حاضر مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر روابط بین الملل این دانشگاه و رئیس شعبه کیش دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

وی از سوی احمدی نژاد به عنوان عضو هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان منصوب شده است. نام وی از سوی شورای احزاب زنان اصولگرا برای رسیدن به این سمت به احمدی نژاد پیشنهاد شده بود. دکتر مرندی عضو کمیسیون بهداشت مجلس این انتخاب را خجسته دانسته اما تاکید کرده است که برای وی مشخص نیست به چه دلیل دکتر لنکرانی با توجه به تجاربی که اندوخته و توانایی که از خود بروز داده از کابینه دولت نهم کنار گذاشته شده است. شب جمعه احمدی نژاد در گفت و گویی تلویزیونی لنکرانی را هلویی نامیده بود که آن را می بایست خورد، اما دلیلی برای برکناری وی ارائه نداد. هرچند مخالفت لنکرانی با مشائی به عنوان علت برکناری وی عنوان شده است. شانس وی از دو وزیر زن پیشنهادی دیگر بیشتر به نظر می رشد.

وزارت تعاون و موسسه هفته نامه “شمال”
 محمد عباسی در سال 1337 در گرگان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در گرگان، لیسانس را در دانشگاه مشهد و فوق لیسانس را در دانشگاه آزاد اسلامی تهران در رشته مدیریت دولتی گرفت.  وی دانشجوی دوره دکترای مدیریت در واحد تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است. وی پیش از انقلاب از جمله موسسین اتحادیه های انجمن اسلامی در گرگان و روستاهای اکناف آن بود. پس از انقلاب به عضویت حزب جمهوری اسلامی در آمد و ظاهرا رهبر فعلی حکومت و آیت الله بهشتی با وی آشنایی داشته اند. 

سابقه کار اجرایی وی همزمان با تحصیل در دانشگاه در روستا آغاز شده است. در سال 58 بعنوان دبیر مدارس گرگان استخدام شده و ریاست آموزش و پرورش گنبد و گرگان را بعهده گرفت. او سپس به عنوان معاون مدیر کل آموزش و پرورش منصوب شد. بعد به سمت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و گلستان ارتقا یافت. او سابقه حضور در جبهه را نیز در کارنامه خود دارد. 

عباسی کار اجرایی در سطح استان را با انتصاب در سمت معاونت برنامه ریزی استانداری (مازندران و گلستان) آغاز کرد. وی همچنین عضو هیات علمی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قائم شهر بود. او به نمایندگی مردم گرگان و آق قلا به مجلس هفتم راه یافت و به عضویت کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درآمد. عباسی سپس معاونت های اجرایی و فرهنگی جامعه اسلامی فرهنگیان کشور را پذیرفت و همزمان هفته نامه شمال را تاسیس کرد. او می گوید به زبان انگلیسی آشنایی دارد.

 

وزارت جهاد کشاورزی و معاونی کهسابقه سپاهی داشت
 Your browser may not support display of this image.صادق خلیلیان در سال 1338 و در اهواز متولد شد. کودکی و نوجوانی را در همان شهر گذراند و تحصیلات عالی را نیز در دانشگاه چمران تمام کرد. تخصص وی اقتصاد منابع طبیعی است و دکترای خود در همین گرایش را از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرده. او دوره کارشناسی مهندسی خاکشناسی را در دانشکده کشاورزی دانشگاه چمران اهواز به پایان برد. سپس در سال 68 توانست مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد کشاوری را دانشگاه تربیت مدرس بگیرد. وی دوره دکترای خود را در سال 75 و در رشته اقتصاد کشاورزی، اقتصاد منابع طبیعی به پایان رسانده است. خلیلیان از سال 69 به عضویت هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس درآمد و در آن واحد دانشگاهی مشغول به تدریس شد. تا پیش از آن وی عضو انجمن اسلامی دانشجویان، عضو کمیته های انقلابی و سپاه بود.

سابقه کار اجرایی وی از سال 1370 آغاز می شود؛ وی به مدت یک سال معاون موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور بود. او از سال 75 تا 76 معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تربیت مدرس بود. از همان سال تا دو سال بعد عضو شورای دانشگاه بود. خلیلیان میان سال های 77 تا 78، ریاست دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس  را داشته و از سال 79 تا به اینک مدیر گروه اقتصاد کشاورزی این دانشگاه بوده است. او در دولت احمدی نژاد و در وزارت کشاورزی به عنوان معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی مشغول به کار بوده است. وزارت جهاد کشاورزی در زمان دولت احمدی نژاد بسیار ضعیف عمل کرد؛ واردات، افت تولید کشاورزی، عدم حمایت از کشاورزان و مواردی از این دست که خلیلیان نیز به عنوان معاون در آنها دخیل بوده است. 

وزارت دادگستری و زندانبانی که حق ورود به زندان سپاه را نداشت
 مرتضی بختیاری در سال 1331 در مشهد متولد شد. تحصیلات ابتدای و متوسطه را در مشهد گذراند و تحصیلات حوزوی را در همن شهر پی گرفت. مرتضی بختیاری از جمله فعالین پیش از انقلاب بود که در طیف آیت الله خامنه ای قرار داشت و علیه حکومت فعالیت می کرد. پس از انقلاب وی مسئولیت مدیر کلی دادگستری استان خراسان را برعهده گرفت. در سال 76 و با کناره گیری لاجوردی از ریاست سازمان زندان ها، بختیاری به عنوان ریاست سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور منصوب شد که تا سال 83 ادامه داشت. در دوران مسوولیتش، به هیات تحقیق مجلس ششم در مورد زندان ها گفته بود که حتی وی نیز بدون هماهنگی با مسولان سپاه حق ورود به بازداشتگاه های اختصاصی این نیرور نظامی در داخل زندان اوین را ندارد.

بختیاری برای مدتی مدیر کل دادگستری استان فارس بوده و قضاوت پرونده های امنیتی و اپوزیسیون را در کارنامه خود دارد. وی با پیروزی احمدی نژاد در سال 84، به عنوان استاندار اصفهان منصوب شد. چندی پیش در گمانه زنی های خبرگزاری ها، نام بختیاری به عنوان جانشین احتمالی قاضی مرتضوی دادستان تهران مطرح و از وی به عنوان دادستان جدید در دوره ریاست صادق لاریجانی بر قوه قضائیه نام برده می شود. کارشناسان می گویند او قطعا از مجلس رای اعتماد خواهد گرفت. بختیاری بسیار کم حرف می زند و با خبرنگاران رابطه خوبی ندارد.

 
وزارت دفاع و سردار تحت تعقیب پلیس بین المللی
 احمد وحیدی متولد سال 1337 در شهر شیراز است. تحصیلات ابتدایی را در همان شهر گذراند. این عنصر امنیتی- نظامی با نام اطلاعاتی شاهچراغی از فرماندهان ارشد سپاه قدس در خارج از کشور بوده است.

او در دوران انقلاب جزو گروه های نظامی ضد رژیم پهلوی بود. در همان دوران به دانشگاه شیراز در رشته مهندسی الکترونیک راه یافت. او سپس به عضویت کمیته های انقلاب و سپاه پاسداران درآمد. با بازگشایی دانشگاه ها وی تحصیلات خود را ادامه داد و مدرک کارشناسی الکترونیک را اخذ کرد. او از چهره های امنیتی است که در تشکیل وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران نقش ویژه ای را برعهده داشته است. او همچنین برای مدتی فرمانده سپاه قدس بوده و به همین علت از سوی پلیس بین الملل تحت تعقیب است. وحیدی متهم به دست داشتن در انفجار آمیا در آرژانتین در تابستان سال 73 است.

وحیدی در دوران جنگ با حضور در ستاد نیروهای مسلح نقش های کلیدی و امنیتی را برعهده گرفت. وحیدی در دوران وزارت شمخانی از سال 76 تا 84، معاونت طرح و برنامه ریزی وزارتخانه دفاع بوده است. او همچنین به تحصیل در کارشناسی ارشد صنایع ادامه داده و اکنون دانشجوی دکترای علوم استراتژیک در دانشگاه امام صادق است. وحیدی همچنین ریاست کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص را نیز عهده دار بوده است.

این سردار در دوران وزارت محمد نجار در وزارت دفاع، قائم مقامی و جانشینی وزیر را برعهده داشت و از سوی احمدی ‌نژاد به عنوان نماینده نیروهای مسلح در تدوین برنامه پنجم توسعه کشور منصوب شده است. پس از آنکه ستاد نیروهای مسلح از عملکرد سردار نجار اعلام نارضایتی کرد، از سوی این ستاد فرماندهی وحیدی برای احراز پست وزارت به احمدی نژاد معرفی شد.

 

وزارت راه و ترابری و استاد احمدی نژاد
حمید بهبهانی Your browser may not support display of this image.وی متولد دی ماه 1319 در شیراز است. خانواده اش متمول بودند و وی را برای تحصیل به خارج از کشور فرستادند. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همین شهر گذراند. وی سپس به تهران رفت و در دانشگاه علم و صنعت مشغول به تحصیل در رشته عمران شد. سال 48 مدرک خود را از این دانشگاه اخذ و برای ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت کرد. او در سال 53 توانست فوق لیسانس در مهندسی راه و ساختمان و حمل و نقل و راهسازی را از دانشگاه کینزول فلوریدا اخذ کند. سپس در سال 56 مدرک دکترای خود را در رشته راه و ساختمان از همین دانشگاه اخذ کرد. به مجرد اتمام تحصیل به ایران بازگشت و در دانشگاه علم و صنعت مشغول به کار شد.

حمید بهبهانی همچنین طی سال های 1356 تا 1369 به عنوان استادیار، در خلال سال های 1376 تا 1380 به عنوان دانشیار و از سال 1380 تاکنون دارای کرسی استادی کامل در دانشگاه علم و صنعت ایران بوده است.

وی در کارنامه اجرایی خود عناوینی چون معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مدیرعاملی سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران و دو دوره ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران را دارد و مدت بیست سال از سال 1357 تا سال 1377 به عنوان رئیس دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت فعالیت کرده است. بهبهانی استاد راهنمای احمدی نژاد برای اخذ دکترایش بود. آنچنان که احمد شیرزاد نماینده مجلس ششم گفته در جلسه دفاع از پایان نامه دکترا، احمدی نژاد حاضر نشده و بهبهانی جلسه را با صلوات ختم می کرده است. ناظران دلیل ارادت احمدی نژاد به این استاد دانشگاه را - که از سوی قالیباف شهردار تهران به شرب خمر متهم شده – نقشی می دانند که در “دکتر” شدن وی ایفا کرده است.

بهبهانی در دولت نهم پس از برکناری محمد رحمتی تنها بازمانده دولت هشتم، عهده دار وزارت راه شد. طی این مدت نه سوانح جاده ای کاهش یافت و نه سوانح هوایی. خرید هواپیماهای دست چندم روسی که در ماه های گذشته دچار حوادث متعدد شده اند از جمله دیگر نکاتی است که در کارنامه وی دیده می شود.

وزارت رفاه و تامین اجتماعی و وزیر پرونده دار
 فاطمه آجرلو متولد 1345 تهران است. کودکی و جوانی اش در تهران گذشته و در رشته علوم انسانی موفق به اخذ دیپلم شده است. وی در زمان جنگ پرستار سپاه پاسداران بود و در سپاه پاسداران عضویت افتخاری شد. پس از پایان جنگ و اخذ دیپلم، لیسانس خود را در رشته روانشناسی بالینی از دانشگاه پیام نور اخذ کرد. وی سپس کارشناسی ارشد خود را در رشته روانشناسی شخصیت کسب کرد. او در دوره هفتم و هشتم مجلس نماینده مردم کرج، اشتهارد و آسارا بوده، و همچنین عضو کمسیون آموزشی و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات و مسئول پروژه طرح احیای معاونت پرورشی است.

آجرلو در حال تکمیل تحصیلات خود در دوره دکترا در رشته روانشناسی تعلیم و تربیت است. وی طلبه سطح 2 حوزه علمیه و همزمان مدرس دانشگاه آزاد و حوزه علمیه است. وی عضو فراکسیون های زنان، فرهنگیان و صنایع غذایی مجلس بوده است. او همچنین عضو هیات رئیسه تحقیق و تفحص از مرکز مشارکت زنان ریاست جمهوری، عضو و مسئول کمیته معاونت دانشجویی تحقیق و تفحص از وزارت علوم تحقیقات و فن آوری، عضو و مسئول کمیته مفاسد اقتصادی و بازرسی کل کشور در کمیته تحقیق و تفحص از قوه قضاییه بوده است. آجرلو از متهمان  پرونده عباس پالیزدار است.

پالیزدار که در زمان مسئولیت وی در تحقیق و تفحص سازمان بازرسی کل کشور جزو افراد محقق بود، پسرخاله آجرلو است. پس از سخنان پالیزدار درباره فساد مسئولین نظام و بازداشت وی، آجرلو نیز دادگاهی شد و طبق حکم دادگاه وی به 4 سال زندان تعزیری محکوم شده است. نصرالله ترابی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، تنها شاخصه مثبت آجرلو را حمایت از احمدی نژاد دانسته و تصریح کرده است: “با توجه به عدم تخصص کافی آجرلو در این زمینه، احتمال رأی آوری او بسیار پایین است.”

وزارت صنایع و معادن و دزد اختراع!
 علی اکبر محرابیان متولد 1348 و جوانترین عضو کابینه نهم و دهم است. محرابیان کودکی و جوانی را در خوانسار گذراند. او سپس برای دوره لیسانس عمران وارد دانشگاه علم صنعت شد. آشنایی احمدی نژاد و محرابیان به آن زمان بر می گردد. محرابیان دانشجوی سال پایینی بود که در حرکت های تیم احمدی نژاد در دانشگاه علم صنعت شرکتی فعال داشت.

احمدی نژاد درباره وی می گوید: “ایشان از جوان‌های بسیار با استعداد، مسلط به علوم روز و اطلاعات روز دنیا در بخش‌های گوناگون و یک مدیر جدی و توانمند است.” احمدی نژاد او را به همراه خود به اردبیل برد و وقتی به شهرداری تهران آمد وی را نیز با خود آورد. محرابیان پیش از وزارت مدیرعامل شرکت های شهروند و رفاه بود. وی از سال 84 تا 86 نماینده رئیس جمهوری در ستاد تبصره 13 بود. وی در سال 1386 بعد از برکناری علیرضا طهماسبی به عنوان سرپرست و بعد وزیر صنایع و معادن در کابینه محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران انتخاب شد. محرابیان سمت های زیر را داشته است: مشاور رئیس جمهور و رئیس ستاد طرح‌های ویژه در دولت نهم، نماینده ویژه رئیس جمهور در تبصره 6 (‌کارگروه مسکن کشور)، عضو شورای عالی فنی کشور، معاون بزرگترین شرکت تولید کننده صنایع چوب کشور (سیما چوب)، مشاور شهردار تهران در زمان شهرداری تهران و مشاغلی در سطح شهرداری اردبیل.

چندی پیش، محققی به نام فرزاد سلیمی توانست شکایتش از علی اکبر محرابیان را در دادگاه به نتیجه برساند و ثابت کند اختراع این دبیر دبیرستانی 6 سال پیش توسط وزیر فعلی صنایع و فردی دیگر موسوم به موسی مظلوم ربوده شده است. دادگاه تجدید نظر سپس رای دادگاه بدوی را تاکید کرد و به این ترتیب عملا محرابیان محکوم به ربودن اختراع فردی دیگر شد. براساس شواهد اختراع “اتاق امن زلزله” پیش از آن‌ که به نام مظلوم و محرابیان به ثبت برسد، توسط سلیمی اختراع و طراحی شده بود. از این اختراع که برای مقاوم سازی بخشی از خانه در برابر زلزله بود، کتابی تهیه شد و نام احمدی نژاد نیز در آن درج شد. با این همه، چند روز قبل از پایان زمان ریاست هاشمی شاهرودی، با استفاده از اختیارات رئیس قوه قضائیه رای دو دادگاه از اعتبار ساقط شد.

وزارت علوم و مسوول برگزاری انتخابات اخیر  
 کامران دانشجو متولد 1336 در شهر دامغان است. پس از پایان تحصیلات متوسطه و کمی پس از انقلاب به انگلیس رفت و از دانشگاه کویین ماری، لیسانس مکانیک خود را اخذ کرد. سپس از دانشگاه منچستر فوق لیسانس و سپس مدرک دکترای مکانیک (هوا-فضا) را در سال 68 کسب کرد. به زبان انگلیسی تسلط دارد و از سالهای پایانی دهه شصت با احمدی نژاد آشناست.

 دانشجو از سال 72 استاد تمام دانشگاه علم صنعت است. معاونت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از سال 1368 تا 1372، ریاست مرکز تحقیقات هواپیمایی فجر از سال 1369 تا 1371، دبیری کمیته بورس دانشجویان خارج از کشور، عضویت کمیته ارزیابی دانشگاه‌ها، عضویت کمیته انضباطی دانشجویی مرکز در خلال سال های ‌تا 1376، عضو کمیته مرکزی دانشجویان شاهد و عضو کمیته آموزش بنیاد شهید میان سال های 1374 تا 1376ریاست مرکز تحقیقات و طراحی فناوری‌های نوین هوافضا از سال 1381 تا 1384 از جمله سوابق وی است.

 دانشجو در سال 1384 از طرف وزیر وقت کشور به سمت استاندار تهران منصوب و در سال 1387 به عنوان قائم مقام وزیر کشور و معاونت سیاسی این وزارتخانه مشغول به کار شد. وی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مسئولیت ستاد انتخابات کشور را بر عهده داشت و پر تخلف ترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی تاکنون را برگزار کرد.

او در دادگاه روزنامه سلام به همراه محمود احمدی نژاد از جمله شاکیان این روزنامه بود که منجر به بستن روزنامه سلام شد.

 
وزارت ارشاد و رایزن فرهنگی در کنیا  
 سیدمحمد حسینی در سال 1340 در رفسنجان متولد شد و کودکی و نوجوانی وی در همان شهر گذشت. او در زمان انقلاب از فعالین انقلابی بود و زمانی که 17 سال داشت به زندان افتاد. پس از انقلاب به جهاد سازندگی پیوست و در رفسنجان مشغول به کار شد. وی سپس به عضویت سپاه پاسداران درآمد. وی در عملیات‌های متعدد از جمله ثامن الائمه، بیت المقدس، رمضان، والفجر 3، خبیر، بدر، کربلای 4 و مرصاد شرکت داشت.

وی دیپلم ریاضی دارد و تا زمان انقلاب فرهنگی در رشته مهندسی معدن دانشگاه تهران تحصیل می کرد. پس از آن به صورت پیوسته کارشناسی ارشد معارف اسلامی و تبلیغ از دانشگاه امام صادق را اخذ کرد. سال 69 در دوره دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران پذیرفته شد و سال 73 نیز موفق به کسب دکترا شد. وی از سال 69 به عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران در آمد. او مدتی رایزن فرهنگی ایران در کنیا بود. او در دهه هفتاد نماینده مجلس پنجم از سوی مردم رفسنجان بود. سپس مدیریت عاملی انتشارات سروش را برعهده داشت. در زمان ریاست لاریجانی بر صدا و سیما وی سمت معاونت اجرایی را عهده دار بود. حسینی که دارای دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه تهران است، در دولت نهم مسئولیت هایی نظیر معاونت پشتیبانی، پارلمانی و قائم مقامی وزارت علوم را داشته است.

حسینی پس از “علیرضا علی‌احمدی” ریاست دانشگاه پیام نور و قائم مقامی وزارت علوم را بر عهده گرفت. او ریاست هیئت مدیره انتشارات علمی و فرهنگی، مشاورت پارلمانی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، مشاورت پارلمانی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عضویت شوراهای عالی سازمان صدا و سیما (معارف، قرآن، سیاسی، سیما، صدا، موسیقی، پزشکی)، مدیریت مسئول نشریات سروش هفتگی، جوان و بانوان، کودک، نوجوانان و سروش اندیشه سال 81 و 82، مدیر مسئولی مجله های انگلیسی زبان The Guide و سواحیلی زبان “المدرسه” را در کارنامه کاری اش ثبت کرده است. او به دو زبان عربی و انگلیسی تسلط دارد. یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره حسینی می گوید: “هرچند وی جزو مدیران موفق وزارت علوم محسوب می شود اما وی در حوزه فرهنگ و ارشاد کار خاصی انجام نداده و تجربه ای در این باره ندارد.”

 
وزارت کار و امور اجتماعی و یار غار احمدی نژاد  
 عبدالرضا شیخ الاسلامی  متولد 1346 در کجور نوشهر است. او سال 68 وارد دانشگاه شد و هم دانشگاهی احمدی نژاد است. وی سال 72 در رشته مهندسی عمران کارشناسی خود را از دانشگاه علم و صنعت اخذ کرد. همان سال وارد دوره تکمیلی کارشناسی ارشد عمران شد و در سال 74 کارشناسی ارشد خود را کسب کرد. وی مدتی در هرمزگان و اردبیل مشغول به خدمت بود و از همان دوره با گروه محمود احمدی نژاد نزدیک بود. از سال 81 دوره دکترای مهندسی عمران را در دانشگاه علم و صنعت آغاز کرد و سال 85 از این دانشکده فارغ التحصیل شد. وی که در دوران شهردار سابق تهران وظیفه مشاورت و مدیرکلی دفتر شهردار پایتخت را بر عهده داشت، در اولین گام دولت نهم به استانداری استان هرمزگان منصوب شد.

شیخ ‌الاسلامی پس از ترک بندرعباس و در پی وزیر شدن الهام، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد و با حفظ سمت به ریاست گروه مشاوران جوان رئیس‌جمهور منصوب و جایگزین بذرپاش شد. وی در پایان کار دولت نهم نیز به عنوان دستیار ویژه رئیس ‌جمهور در سازماندهی نیروی انسانی منصوب شده است. وی عضو هئیت علمی دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت است. هرچند که به دلیل انتصاب مشائی به عنوان رئیس دفتر احمدی نژاد وی بیکار شده بود، اما پیشنهاد وی به عنوان وزیر کار نوعی دلجویی از وی محسوب می شود. احتمال رای آوردن وی نیز بالاست.

وزارت کشور و یک سردار دیگر سپاه
 Your browser may not support display of this image.مصطفی محمد نجار متولد سال 1335 در تهران است. کودکی و نوجوانی وی در تهران سپری شد و تحصیلات عالی را در رشته مکانیک دانشگاه خواجه نصیر پیش از انقلاب آغاز کرد. همزمان با انقلاب به جامعه مهندسی و انجمن اسلامی پیوست و در فعالیت های انقلابی شرکت کرد. پس از انقلاب به عضویت کمیته انقلاب در آمد. به مجرد تشکیل سپاه در سال 57 به این نهاد نظامی پیوست و در اولین عملیات در جبهه کردستان و درگیری نقده حضور یافت. او سپس به عنوان مسئول ارزشیابی استان سیستان و بلوچستان در فرماندهی کل و ستاد مرکزی سپاه انتخاب شد. در سال 60 مسئول تعاون کل سپاه شامل بخشهای درمانی - مددکاری - مسکن - تربیت بدنی سپاه در سراسر کشور بود. در همان زمان مسئول ایجاد مراکز درمانی و آسایشگاهی در زمان جنگ در غرب و جنوب کشور و سایر نقاط نیز بود.

او بعد از تشکیل وزارت سپاه، به عنوان قائم مقام گروه جنگ افزار وزارت سپاه منصوب شد. سپس برای مدتی مدیریت صنایع جدید را برعهده داشت. وی مسئولیت گروه تجهیزات و پشتیبانی- فنی صنایع، کلاهدوز، امام علی و شهید رجایی را نیز عهده دار بوده است. با بازگشایی دانشگاه ها وی تحصیلات خود را به پایان رساند و موفق به اخذ مدرک کارشناسی از دانشگاه خواجه نصیر شد. از سال 65 تا 86، وی معاون اجرائی مدیر عامل سازمان صنایع دفاع در گروه صنایع تسلیحاتی و مهمات‌سازی و متالوژی “ساصد” بود. همچنین در خلال این زمان به عنوان رئیس هیئت اجرائی گروه صنایع تسلیحاتی ساصد نیز برگزیده شد. از پایان جنگ تا سال 79 عضو اصلی هیئت مدیره سازمان صنایع دفاع سال در امر سازماندهی، اداره، هدایت، نظارت و کنترل و همچنین تعیین استراتژی و خط مشی سازمانهای بزرگ تحقیقاتی، صنعتی و خدماتی و وزارتخانه های مربوطه بود.

وی همچنین به دلیل آشنایی به زبان عربی از اعضای ارشد سپاه قدس در منطقه به شمار می رفت و به همین علت ماموریت های متعددی در لبنان در زمان جنگ و پس از آن انجام داده است. وی از جمله مربیان نظامیان حزب الله به شمار می آید. او همچنین از اعضایی است که توسط رفیقدوست وزارت وقت سپاه به عنوان معامله کننده ادوات نظامی انتخاب شد، به همین علت وی به بازار خرید و فروش ادوات نظامی، واردات و صادرات آن آشنایی دارد. او در سال 81 برای ادامه تحصیلات به دانشگاه مدیریت صنعتی رفت و در سال 83 مدرک فوق لیسانس خود را در رشته مدیریت اجرایی از آن دانشگاه اخذ کرد.

وی از معاونین رده دو در زمان وزارت شمخانی به شمار می رفت که در سال 84 به عنوان وزیر دفاع به مجلس معرفی شد. او در دوران مدیریتش از معدود وزرای کم حاشیه دولت نهم بود. با مخالفت ستاد مرکزی نیروهای مسلح با انتخاب دوباره وی به عنوان وزیر دفاع، احمدی نژاد جانشین وی، سردار وحیدی را برای وزارت دفاع انتخاب کرد و نجار را به عنوان وزیر کشور دولت دهم به مجلس پیشنهاد داد. منتقدانش می گویند او حتی سابقه یک روز کار غیر نظامی-امنیتی نداشته است.

وزارت مسکن و جانشین شیخ الوزرای دولت نهم  
 علی نیکزاد متولد سال 1344 است و همکار قدیمی احمدی نژاد در استانداری اردبیل محسوب می شود. وی در دانشگاه علم و صنعت عمران خوانده و کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت دولتی از دانشگاه مدیریت صنعتی گرفته است. وی تا پیش از دولت نهم و پس از پیوستن به سپاه پاسداران مشاغلی چون معاونت عمرانی استانداری لرستان، معاونت عمرانی استانداری اردبیل، ریاست سازمان مسکن و شهرسازی استان اردبیل و مدیرکلی دفتر فنی استانداری اردبیل را عهده دار بوده است.

با روی کار آمدن دولت نهم، به عنوان استاندار اردبیل منصوب شد. وی همچنین به عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور به فعالیت اشتغال داشت. نیکزاد همچنین عضو شورای عالی مسکن در دولت نهم است. نکته مهم کارنامه وی طرح خانه سازی وی در استان اردبیل و در زمان استانداری احمدی نژاد است. احمدی نژاد درباره انتخاب وی به جای سعیدی کیا می گوید: “آقای سعیدی کیا چهار دوره وزیر مسکن و از مدیران دلسوز،‌ نجیب و صاحب فکر بوده است. وی فشارهای بسیاری را در دوره گذشته متحمل شد اما در این دوره فشار بیشتری بر این وزارتخانه وجود دارد زیرا باید مسئله مسکن را به نقطه مطلوب آن برسانیم.” احمدی نژاد با بیان اینکه نیکزاد فردی جوان است افزود: “وزارت مسکن و شهرسازی نیازمند تحول گسترده است. نیکزاد از موفق ترین استانداران دولت نهم بوده و در فعالیت های عمرانی، مسکن و صنعت فعالیت گسترده ای داشته و انسانی پرانرژی است.”

نیکزاد که از دوستان نزدیک احمدی نژاد به شمار می رود هم اکنون در وزارت کشور سمت ریاست سازمان شهرداری ها و دهیاری ها را برعهده دارد. محمد تقی بختیاری نماینده کمیسیون عمران مجلس درباره نحوه تصمیم گیری نمایندگان مجلس درباره این فرد به روزنامه دنیای اقتصاد می گوید: “اعضای کمیسیون به اشخاص رای نمی دهند، بلکه برنامه های ارائه شده در هر حوزه مورد نظر است.” لاهوتی یکی دیگر از اعضای کمیسیون عمران مجلس او را بهترین فرد برای وزارتخانه مسکن می داند. برخی انبوه سازان از آمدن وی خوشحالند گرچه رئیس صنف شان نیکزاد را به خوبی نمی شناسد و از سوابق وی اعلام بی اطلاعی می کند.

وزارت نفت و وزیری که “از نفت تنها اسمش را شنیده”  
 سید مسعود میرکاظمی متولد 1339 تهران است. 18 ساله بود که انقلاب به پیروزی رسید و جذب فعالیت های سیاسی-مذهبی شد. وی نیز هم دانشگاهی احمدی نژاد در  علم و صنعت بود. وی پس از انقلاب به کمیته های انقلاب پیوست. کمی بعد به جهاد سازندگی و سپس به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست. میرکاظمی از سال 60 تا 67 مسئول برنامه ریزی پشتیبانی فنی جنگ بود. در همین زمان تحصیل خود را ادامه داد و موفق شد در سال 65 کارشناسی صنایع خود را از دانشگاه علم و صنعت بگیرد. او سپس در مقطع فوق لیسانس مشغول به تحصیل شد و در سال 68 نیز توانست مدرک خود را از این دانشگاه کسب کند.

میرکاظمی از سال 68 تا 72 ریاست مرکز بررسی سیستم ها و افزایش بهره وری را عهده دار بود. از سال 72 تا 75 معاونت پژوهش دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه امام حسین و از همان سال 75 تا زمان پیروزی دولت نهم به عنوان قائم مقام رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگام امام حسین مشغول به کار بود. میرکاظمی برای ادامه تحصیل در مقطع دکترای مهندسی صنایع از سال 72 به دانشگاه تربیت مدرس رفت و در سال 76 توانست دکترای تخصصی خود را از این دانشگاه اخذ کند. او از سال 76 تا 80، مدیر عامل سازمان اتکا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود. در دومین دولت خاتمی و از سال 80 تا 82، مشاورت وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را برعهده داشت.

میرکاظمی از سال 79 ریاست مرکز مطالعات و پژوهشهای لجستیکی وزارت دفاع را عهده دار بوده که تا کنون نیز ادامه دارد. او از سال 81 تا 83 رئیس مرکز مطالعات بنیادی سپاه بوده و از سال 83 تا کنون نیز ریاست دانشگاه شاهد را بر عهده دارد. وی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با رتبه استادیاری است. او همچنین مدرس دانشگاههای امام حسین، علم و صنعت و امام صادق در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی است. در حوزه نشریات نظامی نیز فعال بوده است و سردبیری فصلنامه های فرآماد و مدیریت تحقیقات دفاعی را برعهده داشته است. عمده فعالیت وی در مدیریت صنایع نظامی و بازرگانی هوایی و هدایت پروژه های تحقیقاتی دفاعی و نظامی بوده است.

وی در دولت نهم به عنوان وزیر بازرگانی مشغول به خدمت بود و اینک به عنوان وزیر نفت پیشنهاد شده، اقدامی که برای کمیسیون انرژی مجلس تعجب آور بوده است. یکی از نمایندگان در این باره می گوید اگر برنامه مدون و رو به رشدی برای مشکلات آتی وزارت نفت از قبیل سرمایه گذاری و فرسودگی دستگاه های حفاری و نوسازی این صنعت نداشته باشد، قطعا رای نخواهد آورد چرا که لااقل وزیری هامانه و نوذری در وزارت نفت سابقه داشتند.  عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره میرکاظمی می گوید: “او از نفت تنها اسمش را شنیده است.“ 

وزارت نیرو و مدیر ناکام ورزش ایران
 محمد علی آبادی متولد سال 1335 در اراک است. او در سال 53 دیپلم ریاضی خود را اخذ کرد و سپس به دانشگاه راه یافت و مهندسی عمران خواند. علی آبادی پس از انقلاب به عضویت جهاد سازندگی درآمد و به استان سیستان و بلوچستان اعزام شد. پس از آن معاونت وزارت راه و ترابری را عهده دار شد. در زمان ریاست فروزش معاونت بنیاد مستضعفان را برعهده گرفت. در دهه هفتاد تحصیلاتش را ادامه داد و توانست از دانشگاه علم و صنعت کارشناسی ارشد معماری را بگیرد.

با حضور احمدی نژاد در شهرداری تهران وی به عنوان معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران آغاز به کار کرد. با شروع کار دولت نهم وی همزمان به عنوان معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان تربیت بدنی و همچنین کمیته بین المللی المپیک منصوب شد. دوره مسولیت او در تربیت بدنی با اعتراضات فراوان اهالی ورزش همراه بود. نتایج بسیار بد تیم های ورزشی ایران در مسابقه های جهانی و المپیک که از آغاز مسابقات جهانی سابقه نداشت از جمله سوابق علی آبادی به شمار می روند. ناکامی های مدیریتی علی آبادی با عدم صعود ایران به جام جهانی فوتبال تکمیل شد. او در همین دوره خانواده اش را در حوزه ریاست وارد کرد و اگر در موقعیت های مختلف در قالب ماموریت های دولتی به خارج از کشور اعزام کرد.

 فیروز کریمی یکی از مربیان فوتبالی درباره علی آبادی می گوید: “او مدیر خوبی است، البته در شهرداری!” احمدی نژاد دلیل انتخاب علی آبادی به عنوان وزارت نیرو را “همگرایی” وی می داند: “علی آبادی می تواند در وزارت نیرو موفق تر عمل کند زیرا نگاهی همگرا دارد.” منتقدان علی آبادی می گویند هرچند وی تجربیاتی در حوزه مسکن و شهرسازی دارد، اما یک روز سابقه در حوزه نیرو و انرژی در کارنامه اش ثبت نکرده است.