علی شاکری آزاد شد

نویسنده

alishakeri.jpg

غروب دوشنبه، همزمان با آغاز سخنرانی محمود احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیای آمریکا، علی شاکری فعال سیاسی ایرانی – آمریکائی بعد از 130 روز زندان انفرادی در تهران آزاد شد.

شاکری آخرین فرد از چهار ایرانی دارای گذرنامه آمریکائی است که در ماه های گذشته دستگیر شدند و بعد از شرکت دو تن از آن ها در یک برنامه اعترافات تلویزیونی به تدریج از زندان به درآمدند و اجازه یافتند که از کشور هم خارج شوند. خانم هاله اسفندیاری دانشگاهی و پرناز عظیما برنامه ساز رادیو فردا که اینک در خارج از کشور به سر می برند هر کدام به اتهامی تحت تعقیب بودند.

خانم هاله اسفندیاری و کیان تاج بخش و علی شاکری در اواخر خرداد ماه زمانی در تهران بازداشت شدند که مقامات دولت جورج بوش از لزوم براندازی دولت جمهوری اسلامی گفتند و خواستار آن شدند که مردم خود به حکومت ناقض قانون اساسی پایان دهند.

هاله اسفندیاری، پرناز عظیما و علی شاکری برای دیدار از مادران پیرو بیمارشان به ایران سفر کرده بودند و آقای شاکری بعد از مرگ مادرش چند روزی برای برگزاری مراسم ختم و خاکسپاری در ایران ماند و در همین زمان دستگیر شد. خانم اسفندیاری در راه فرودگاه با حمله مردان روپوشیده ای روبرو شد که همه اموال و پاسپورت و چمدان های وی را ربودند. در مراجعات بعدی وی به مراکز دولتی بود که عملا آشکار گردید حمله وران ماموران وزارت اطلاعات بوده اند. سرانجام وی دستگیر شد و متهم به براندازی نرم شد.

در اوایل خرداد ماه دولت آمریکا و گروهها و افراد فعال در زمینه حقوق بشر خواستار آزادی افراد بازداشت شده در ایران شده اند اما دولت ایران این درخواستها را دخالت در امورداخلی خود خوانده و خاطر نشان ساخته که این افراد به عنوان شهروندان ایرانی، صرف نظر از تابعیت خارجی شان تحت پیگرد قرار گرفته و متهم به اقدام علیه امنیت ملی ایران هستند. و ایران روز شنبه 19 خرداد، رسما با اعلام اعتراض خود به سازمان ملل متحد، آمریکا را به جاسوسی و خرابکاری در ایران متهم کرده است.

وزارت خارجه ایران اعلام کرده که در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، نسبت به اقدامات آمریکا در ایران که به گفته مقامات ایرانی خصمانه است، شدیدا اعتراض کرده است.

در این نامه ادعا شده که دولت آمریکا با راه اندازی شبکه جاسوسی و اعزام عوامل خود به داخل ایران در تلاش برای اعمال تروریستی و تخریب موسسات جمهوری اسلامی از طریق شیوه‌های مختلف است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خود گفته است که دولت جمهوری اسلامی اظهارات متفاوت مقام های آمریکایی در مورد “بی ثبات سازی” و “براندازی نرم” در ایران را دنبال می کند و در ملاقات با سفیر سوئیس در ایران که حافظ منافع آمریکا در ایران به شمار می رود، یادداشتی در این مورد به آنها تحویل داده است.

مدتی بعد خانم اسفندیاری که به شدت لاغر شده بود در برنامه ای تلویزیونی به نام “به نام دموکراسی” شرکت کرد و درباره اهداف و برنامه های موسسه ویلسون که در آن مشغول به کارست توضیح داد. علاوه بر وی کیان تاج بخش دکترای جامعه شناسی و متخصص توسعه اجتماعی که از چند سال قبل به ایران رفته و با کار در یک موسسه خصوصی برای واحدهای تحقیقاتی شهرداری تهران کار می کند در سخنان وی از اهداف برنامه های خاص توسعه اجتماعی گفت. در برنامه تلویزیونی این گفته ها با مونتاژ با اعترافاتی که سال گذشته در زندان از رامین جهانبگلو فیلسوف و محقق گرفته شده و هم چنین فیلمی که به ظاهر منابع ضد اطلاعات روسی از گفتگوهای فعالان سیاسی در جمهوری های گرجستان و ارکراین گرفته بودند همراه با گفتاری که در آن جنبش های حقوق بشر در اروپای شرقی و جمهوری های سابق شوروی را کار سیا و ادارات اطلاعات غرب قلمداد می کرد، پخش شد.

خانم عظیما هرگز زندانی نشد اما نزدیک یک سال با ضبط گذرنامه اش در داخل کشور ماند. علی شاکری نه در برنامه تلویزیونی شرکت داده شد و نه اتهام مشخص علیه وی اعلام گردید.

در اوج دستگیری ایرانی های تبعه آمریکا از جمله جورج بوش به شدت به جمهوری اسلامی حمله کرد و آن را عملی غیرانسانی خواند و از آن ها نام برد و خواستار آن شد که دولت ایران نسبت به ازادی این شهروندان عادی اقدام کند. اما آزادی خانم اسفندیاری که بیشترین اتهام ها از جانب روزنامه هائی مانند کیهان نثار وی شد بعد از نامه رییس مرکز ویلسون سناتور سابق هامیلتون به رهبر جمهوری اسلامی و پاسخ مساعد دفتر آیت الله خامنه ای صورت گرفت. به دنبال آن کیان تاج بخش هم با سپردن وثیقه ازاد شد و گذرنامه خانم عظیما هم در اختیار وی قرار گرفت. این اتفاق ها در آستانه سومین سفر رییس جمهوری ایران به امریکا از سوی کارشناسان سیاسی به عنوان نشانه ای بر اشتی جوئی دولت تلقی شد.

گفته شده است که یکی از اعضای خانواده شاکری، زمانی که خانم ها اسفندیاری و عظیما موفق شدند که از کشور خارج شوند در نامه ای به رییس جمهور تهدید کرده بود که همزمان با حضور وی در نیویورک دست به تظاهرات خواهد زد و نسبت به دستگیری این بازرگان صلح دوست اعتراض خواهد کرد. در این نامه پیشنهاد شده بود که محمود احمدی نژاد برای نشان دادن حسن نیت خود به ایرانیان مقیم آمریکا و آمریکائیانی که می گوید برای آن ها احترام قائل است علی شاکری را از زندان ازاد و همراه خود به آمریکا ببرد.

در دوهفته اخیر دانشگاهیان و شخصیت های مختلف لوس آنجلس و شهر ایرواین که خانواده شاکری در آن جا ساکن هستند در کمیپین هائی نسبت به ادامه بازداشت شاکری اعتراض کردند. چنان که اتحاد جمهوری خواهان در دفاع از این عضو فعال خود دو اعلامیه ظاهر کرد.

علی شاکری 59 ساله اهل دزفول و از جمله فعالان صلح و از مخالفان سیاست های دولت جورج بوش در آمریکا و از جمله هواداران اصلاحات سیاسی در ایران بوده است. عمده فعالیت وی در سال های اخیر در انجمن دوستداران صلح در لوس آنجلس و در اتحاد جمهوری خواهان متمرکز بوده است.