ترسیدند، جنازه را تحویل دادند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اعتراض، خودسوزی و مرگ پیروان یک اقلیت دینی

بر اساس گزارش های رسیده به روز،حسن رضوی، از اعضای اقلیت دینی یارسان، در پی جراحت و سوختگی شدید بر اثر خودسوزی اعتراضی در همدان درگذشت. این دومین شهروند پیرو این آئین است که هفته گذشتهبر اثر خودسوزی اعتراضی جان خود را از دست داده است.آقای رضوی روز ۱۴ خردادماه در جریان یک تجمع اقدام به خودسوزی کرده بود.

 هفته گذشته به دنبال تراشیدن “به زور” سبیل یک زندانی یارسان در زندان همدان، شماری ازپیروان این آیین در اعتراض به آنچه “توهین” به آئین خود خوانده اند، در شهرهای مختلف از جمله کرمانشاه و صحنه تجمع کردند. در پی این تجمع‌ها دو تن از معترضین اقدام به خودسوزی کردند.

یکی از این افراد به نام نیکمرد طاهری روز ۱۵ خرداد ماه در اثر شدت سوختگی جانش را از دست داد. بهروز طاهری پسر عمومی وی به روز می گوید: “ماموران امنیتی در همدان ابتدا از تحویل جنازه نیکمرد خودداری کردند، اما پس از تصمیم مردم صحنه در استان کرمانشاه برای عزیمت به همدان و برپایی تجمع اعتراضی، ماموران امنیتی پیکر وی را شبانگاه و به صورت مخفیانه به خانواده تحویل دادند.”

وی می افزاید: “اقدام به تحویل این جنازه به دلیل هراس از برگزاری تجمع اعتراضی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بوده است.”

آقای طاهری توضیح می‌دهد: “آئین یاری یا اهل حق یک آئین باستانی است که مانند هر آئین دیگری اعتقادات و شاخص‌هایی دارد. یکی از این شاخص‌ها محاسن و از جمله نگهداری سبیل است. اعتراضات پیروان این آئین زمانی آغاز شد که سبیل یک زندانی متعلق به این دین را در همدان به زور تراشیدند و طبیعی است که مردم نسبت به این موضوع توهین آمیز واکنش نشان دهند.”

به دنبال این اقدام ماموران زندان، شماری از پیروان این آئین مقابل استانداری کرمانشاه و شهر صحنه تجمع کردند. آقای نیکمرد طاهری و حسن رضوی در جریان این تجمعات اقدام به خودسوزی کرده اند.

بر اساس گزارش ها ماموران وزارت اطلاعات در این دوشهر،چند نفر از جمله شخصی به نام “مهرداد رحمانی” را که قصد فیلمبرداری از خودسوزی اعتراضی دو پیرو این آئین را داشته، بازداشت کرده اند که به گفته بهروز طاهری از وضعیت آنها اطلاعی در دست نیست.

در پی این اعتراضات سعید حیدری طیب، نماینده کرمانشاه به علت آنچه “توهین عملی یکی از کارکنان زندان همدان به اعتقادات یک زندانی که از پیروان فرقه های اهل حق” خوانده شده به وزیر دادگستری تذکر کتبی داد.

وبسایت رسمی این نماینده مجلس اعلام کرده که وی این تذکر را پس از شنیدن اخبار توهین به این زندانی به وزیر دادگستری تحویل داده است.

همچنین پس از تجمع روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت، استاندار کرمانشاه در دیدار با چند تن از معترضین از آنها به خاطر این اقدام عذرخواهی کرد و یکی دیگر از مسئولان نیز با حضور در تجمع وعده داده که با پیگیری این حادثه مسببین مجازات خواهند شد.

منابع روز می‌گویند به دنبال این اعتراضات پیروان آئین یاری با جمع آوری امضا طوماری تهیه کرده اند که قرار است درروزهای آینده به مقامات مربوطه تحویل داده شود.

آئین یاری، یارسان یا اهل حق از جمله اقلیت های دینی ایران است که در دوره های مختلف پیروان آن با محدودیتهایی روبرو بوده‌اند. این آئین در قانون اساسی جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته نشده است.

مسئولان جمهوری اسلامی معمولا در رابطه با اقلیت‌های دینی به رسمیت شناخته نشده واکنشی نشان نمی‌دهند، اما در مواردی از آئین یاری و بهاییت به عنون “فرقه” یاد کرده‌اند.

احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سال گذشته نسبت به پایمالی حقوق پیروان آئین یاری ابراز نگرانی کرده بود.

بهروز طاهری، پسر عموی نیکمرد مرادی که خود نیز از پیروان یارسان است به روز می‌گوید: “برخورد با این اقلیت دینی محدود به اتفاق هفته گذشته نیست. طی قرن‌های متمادی پیروان این آئین که طرفدار صلح و دوستی هستند و ارتباطی با سیاست ندارند در کشورهای مختلف از جمله ایران مورد ظلم و ستم قرار گرفته‌اند.”