آغاز شمارش معکوس برای مذاکرات

نویسنده

» گزارش یاهو نیوز از مهلت توافق نهایی هسته ای

کاخ سفید گفت آمریکا و متحدان دیپلماتیک آن به زودی توافقنامه موقتی را برای محدود سازی برنامه هسته ای ایران تصویب خواهند کرد. با انجام این کار، یک دوره شش ماهه آغاز خواهد شد که در پایان آن یا نتیجه نهایی حاصل می شود و یا با خطر جنگ مواجه خواهیم بود.

مقامات آمریکایی گفتند توافقنامه ای که در ماه نوامبر حاصل شد به ایران امکان می دهد که در ازای محدود کردن تدریجی و قابل بازگشت تحریم ها، فعالیت های هسته ای مشکوک خود را متوقف سازد. در این توافقنامه زمان شش ماهه ای در نظر گرفته شده تا طرفین به توافقی نهایی دست یابند که بر اساس آن در صورت رضایت آمریکا و متحدان آن از اقدامات جمهوری اسلامی در توقف قابل تائید برنامه هسته ای خود و اطمینان غرب از عدم تولید سلاح هسته ای توسط این کشور، تحریم ها بطور کامل لغو شوند.

جان کری گفت: “ریگان می گفت اعتماد کنید ولی صحت آن را تائید کنید. ما می گوئیم آزمایش می کنیم ولی صحت آن را می سنجیم.”

کلید اصلی “تائید صحت” است. از زمانی که توافق مذکور اعلام شد، مذاکره کنندگان آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین ( اصطلاحا کشورهای ۱+۵) مشغول مذاکره با ایران هستند تا راهی را برای نظارت جامعه بین المللی و اطمینان از صحت اقدامات تهران پیدا کنند.

پس از نظر فنی آیا شمارش معکوس زمان شش ماهه برای رسیدن به توافقی نهایی شروع شده است؟

سخنگوی کاخ سفید به این سئوال پاسخ “مثبت” داد.

کیتلین هایدن گفت: “کشورهای ۱+۵ و ایران در هفته های گذشته به پیشرفت هایی در مذاکرات نایل آمدند. گروه های مذاکره کننده چند موضوع باقیمانده را به پایتخت های خود بردند و امید می رود که به زودی آن ها را نهایی کنند.”

قبلا گزارشات خبری به نقل از مقامات ایرانی گفته بودند که زمان توافق موقت از ۲۰ ژانویه آغاز می شود.

حتی در این صورت هم تفاوت چندانی نخواهد کرد. هر دو طرف قبول کرده اند که با توافق دو طرف زمان رسیدن به توافقی نهایی قابل تمدید است. ولی شکست در رسیدن به توافق نهایی در زمان تعیین شده فشار شدیدی را بر تلاش های شکننده دیپلماتیک وارد می آورد.

باراک اوباما مرتبا تکرار کرده است که “همه گزینه ها روی میز است، از جمله گزینه نظامی، تا از دست یابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری شود.” مقامات بلند پایه نیز تاکید کرده اند که مهلت تعیین شده برای رسیدن به توافق نهایی آخرین فرصت خواهد بود تا از عواقب نامطلوب جلوگیری شود.

منبع:یاهو نیوز – 6 ژانویه