گلوله باران توسط ایران

نویسنده


trans1.jpg

 

مایکل هوارد


مقامات کردستان عراق از افزایش تبادل آتش شدید کلاشینکف بین ناراضیان کرد و نیروهای ایرانی در مرزهای شمال شرقی عراق ابراز نگرانی زیادی می کنند. به تازگی تهران هزاران نیروی سپاه پاسداران را در این مناطق مستقر کرده است.

جبار یاور، قائم مقام یکی از وزیران دولت محلی کردستان عراق گفت در نتیجه چهار روز آتشباران مداوم نیروهای ایرانی، روستاهای کوهستانی در طرف عراقی کردستان هدف قرار گرفته اند. این حوادث منجر به زخمی شدن دو زن، تخریب املاک و مراتع و آواره شدن هزار نفر شده است. آقای یاور ضمنا” گفت نبرد سنگینی بین نیروهای ایرانی و جبهه آزادی بخش کردستان (پژاک)، یک گروه نظامی که برای مطالبه حقوق کردها در برابر رژیم دینی تهران ایستاده، در جریان بوده است.

مهر، خبرگزاری ایرانی، روز شنبه نوشت بالگرد نظامی ایران که در این منطقه سقوط کرده و منجر به کشته شدن 6 عضو سپاه پاسداران انقلاب شده، مشغول عملیات نظامی علیه گروه پژاک بوده است. مقامات ایرانی علت سقوط را برخورد بالگرد به کوه در نتیجه هوای بد در شمال عراق اعلام کرده اند. اما منابع پژاک علت حادثه را انهدام بالگرد توسط چریک های این گروه اعلام کرده است. بنا بر گفته این گروه این بالگرد زمانی که قصد نشستن در یک محدود باز را داشت توسط چریک هامنهدم شده است.

آقای یاور گفت: “اگر این وضعیت ادامه یابد، تهدید جدی برای منطقه کردستان به عنوان با ثبات ترین نقطه عراق بوحود خواهد آمد.” او گفت اتنظارش از دولت عراق و مقامات ایالات متحده در عراق این است که اعتراض رسمی خود را به تهران در مورد تعرض آشکار به تمامیت ارضی عراق ابلاغ کنند.

تحلیلگران معتقدند پژاک در بین سایر گروه های نظامی مخالف ایران، با بیشترین سرعت در حال رشد است. پژاک ادعا می کند علاوه بر داشتن سه هزار نیروی نظامی در کوهستان، ده ها هزار نفر از پیروانش در کردستان ایران مخفیانه حضور دارند. شاخه مدافع حقوق زنان این گروه نیز با زنان کرد جوان ایرانی ارتباط برقرار کرده است. این گروه می گوید45 درصد از جنگجویانش را زنان تشکیل می دهند. مقامات ایران پژاک را گروه تروریستی تحت حمایت و تجهیز ایالات متحده می دانند که برای فشار بر ایران تشکیل شده است.

خبرنگار گاردین در جریان دیدار اخیرش از اردوگاه پژاک در کوه های قندیل هیچ شواهدی از سلاح های آمریکایی ندیده است. اکثر جنگجویان گروه مجهز به کلاشنیکف شوروی سابق بودند. بریار جبار، عضو کمیته رهبری گروه پژاک، در مصاحبه ای گفت که هیچ ارتباطی میان این گروه و آمریکا وجود ندارد اما آغوش ما برای هر گروهی که نظراتشان با ما در تشکیل ایران فدرال آزاد و دموکراتیک مشترک باشد، باز خواهد بود.

منبع: گاردین – 20 آگوست