کتاب روز♦ کتاب

نویسنده
نسرین تبریزی


هنر روز، در بخش کتاب می کوشد کتاب ها و نشریاتی را که در حوزه اندیشه و هنر مباحث نظری را ‏منعکس می کنند یا در مسائل اجتماعی و سیاسی مباحثی درخور دارند، به خوانندگان خود معرفی کند. ‏ارجحیت با کتاب های روز خواهد بود، ولی این امر به معنای غفلت از آثارمنتشر شده در گذشته دور یا ‏نزدیک نیست. کتاب های منتشره از پدیدآورندگان ایرانی به زبان های دیگر یا ترجمه شده به این زیان ها هم ‏در کتاب روزجای ویژه ای خواهند داشت. ناشران و پدید آورندگان آثار می توانند برای معرفی یک نسخه ‏کتاب به نشانی زیر بفرستند. ‏

rahavard.jpg


ره آورد داغ در زمستان سرد

آمریکا و ایالت کالیفرنیا به عنوان بزرگ ترین مرکز سکونت ایرانیان در خارج از کشور، محل انتشار ‏نشریات متعددی است. هم اکنون در آمریکا 8 نشریه هفتگی، 9 نشریه ماهانه، 7 فصلنامه، و 30 نشریه نیم ‏سالانه و گاهنامه چاپخش می شود. اگر از نشریات عمومی، که اغلب در برگیرنده یک یا چند صفت “فرهنگی، ‏اجتماعی، سیاسی، علمی، تاریخی، و ورزشی” هستند، بگذریم چندین نشریه معتبر وجود دارد که جنبه علمی ‏و تحقیقی داشته و انتشارشان در جامعه تحقیقی- فرهنگی تاثیر گذار بوده است. مانند دو فصلنامه “ایران نامه” ‏و “ایران شناسی” که از نشریات تحقیقی معتبرمحسوب شده و مطالب شان نه تنها هم وزن و همسنگ نشریات ‏جدی در ایران است، بلکه مقالات آنها همه بطور دست اول توسط محققان دانشگاهی و فرهنگی تهیه شده و ‏مورد استناد و تفحص محققین قرار می‌گیرد. سومین فصلنامه معتبر خارج از کشور “ره آورد” یا”نامه آزاد ‏اندیشان ایران” است که در سال 1981 توسط زنده یاد حسن شهباز بنیان گذاری شد و تاکنون مقالات ‏تاریخی[به ویژه خاطرات دولتمردان دوران پهلوی که می‌تواند برای محققین آینده مفید باشند] و فرهنگی- ‏هنری را منتشر کرده است.‏

در توصیف و شناخت فصلنامه ره آورد، که به درستی “نامه آزاد اندیشان ایران” نام گرفته و مطالب غنی و ‏خواندنی اش تحسین هر دوستدار کتاب و اهل پژوهش و اندیشه را بر می‌انگیزد، باید گفت به راستی کار ‏سترگی است که بدون کوشش شبانه روزی کوشندگان آن و عشق و علاقه به حفظ و گسترش فرهنگ ایرانی و ‏بالا بردن فضای روشنگری و بازاندیشی ممکن نبوده و نیست. این ویژگی ها صرفا از حجم مطالب و ظاهر ‏نفیس و چشم‌گیر ناشی نمی شود، بلکه محتوای غنی و پشتوانه فکری آن است که به این نشریه وزن و اعتباری ‏خاص می بخشد. ره آورد گردآورنده مجموعه پر باری از ادب، هنر، دین، فلسفه، شعر، تاریخ، مسایل و ‏مفاهیم اجتماعی و خاطره‌ها و سرگذشت بزرگان و تاریخ سازان ایرانی و بررسی و نقد کتاب است که با قلم ‏اهل فن‌اش هر بار در مجلدی زیبا و قطور و بسیار حرفه‌ای به رشته تحریر در می‌آید تا به خواست هرعلاقه ‏و سلیقه‌ای پاسخ دهد. ‏

هشتاد و یکمین شماره این نشریه در حالی منتشر می شود که استاد حسن شهباز دیگر در میان دوستداران ‏فرهنگ و ادب پارسی نیست. این ششمین شماره پس از فوت ایشان در هفتم ماه مه 2007 است که همچون ‏روال سال های پیشین در 8 بخش تنظیم و انتشار یافته است.‏

در این شماره ضمن بدرود با مشاهیری چون علیرضا حیدری، مهندس خلیل پارسا، ابوالفتح اردلان، قیصر ‏امی پور و ژاله اصفهانی که به تازگی از میان ما رفتند، مطالبی به یاد و خاطره عمران صلاحی، احمد شهید، ‏حبیب نفیسی، مکرم اصفهانی-سخنور جهل ستیز و نصرالله امیر انتظام چاپ شده است. ‏

در بخش ادب، هنر، دین، فلسفه این شماره می خوانید: عیار خرد در شعر ماندگار[پروفسور فضل الله رضا]، ‏در شناخت عرفان[جهانگیر شمس آوری]، جنبش یک میلیون امضا[دکتر کاظم علمداری]، آینده مذهب در ‏اروپا[دکتر علی بیهقی]، سیری در آثار نقاشی حسام ابریشمی[ماندانا زندیان]، کیومرث در اسطوره و در ‏روانشناسی[مهدی سررشته داری]، گفت و گویی صمیمانه با پوران فرخزاد[دکتر مینو وزیری گرجی]، ‏رباعی و بن مایه ساختاری آن[احمد وکیلی]، دموکراسی آمریکا را بهتر بشناسیم[دکتر عسگری]، نگاهی به ‏ادبیات داستانی نسل امروز ایران[شهرنوش پارسی پور]، گیاهان دیگردر هزار سال شهعر فارسی[دکتر بهرام ‏گرامی].‏

بخش ایران در گذرگاه تاریخ نیز با مقالاتی از دکتر محمد توکلی طرقی[مادر وطن و اجتهاد عمومی]، حسن ‏آذین فر[تاریخ پول]، پروفسور سیدحسن امین[امیر کبیر و اصلاحات قضایی]، دکتر حیدر قلی عمرانی[دربار ‏شاهنشاهی و اتحادیه های کاگری]، دکتر میترا مقبوله[داستان ملکه استر و خشایارشا]، دکتر امید ‏اسفندیاری[اصناف پیشه ور در دوره صفوی]بهزد حسنی و نسیم دانشور[حثقوق بشر و طلوع پرشکوه ‏هخامنشیان]، اسماعیل جسیم[مروری بر تاریخ روزنامه نگاری در ایران] و قسمت دوم مصاحبه ماندانا ‏زندیان با ایرج گرگین طینت یافته است.‏

در قسمت معرفی و نقد کتاب نیز شش کتاب از جمله خاطرات یک گیشا، گل و گیاه در هزار سال شعر ‏فارسی، مهره مار و… بررسی شده است. ‏

بخش شعر و شاعران هشتاد و یکمین شماره نیز با شعری از زنده یاد حسن شهباز به نام در آن هامون پاک ‏موطن زرتشت آغاز شده و سپس اشعاری از مجید نفیسی، حسین منزوی، لیلا فرجامی، مانا ااقیی و ساناز ‏زارعی در پی می آید. ‏

فصلنامه ره آورد که در یک سال گذشته به همت بانو شعله شهباز، همسر استاد حسن شهباز، فرزند شان گیتی ‏شهباز و دوستان آن زنده یاد از جمله غفور میزرایی و نصرت‌الله ضیایی منتشر شده، همچون شماره پیشین ‏فصل انتهایی خود را به خلاصه نوشته ها به زبان انگلیسی اختصاص داده است. ‏

P.O.Box 94000 creteil cedex‎

France10014‎

nameazadi.jpg

صوراسرافیل: نامه آزادی

نویسنده: سهراب یزدانی

‏288ص، تهران: نشر نی، 1386، چاپ اول

در میان ده ها روزنامه ای که پس از برقراری مشروطیت در ایران منتشر شدند، «صور اسرافیل» نام و ‏آوازه ای بی همانند یافت و به صورت یادگار ارزشمند مشروطیت ایران در آمد. نویسندگان «صور اسرافیل» ‏به نقد گسترده پدیده های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه خود پرداختند. هدف نقد آنان، گذار از ‏دایره عقب ماندگی و ساختن جامعه ای پیشرفته بر پایه عدالت اجتماعی بود. مقاله های اصلی این نشریه ‏مترقی، زمینه فکری مشخصی داشتند و نویسندگان آنها می خواستند علاوه بر نشان دادن عوارض عقب ‏ماندگی، به ریشه های دشواری های اجتماعی نیز پی ببرند. در کتاب حاضر، چند سرمقاله و مقاله کلیدی ‏‏«صور اسرافیل» و ستون طنز «چرند و پرند» بررسی شده و پرسش های زیر مورد توجه قرار گرفته است: ‏‏1- نویسندگان «صور اسرافیل» صفحه سیاست کشور را چگونه می دیدند؟ 2- چه راه حلی برای مسئله ‏ارضی ارائه کردند؟ 3- از مقوله های حساس سنت و تجدد چگونه سخن گفتند؟ 4- کدام مکتب های فکری و ‏سیاسی راهنمای آنان بود؟ ‏

darichenaghd.jpg

از دریچه نقد: گفتارها و جستارهای انتقادی ادبی- مجموعه 2 جلدی

نویسنده: عبدالعلی دستغیب

به کوشش: علیرضا قوجه زاده

‏1139 ص، تهران: موسسه خانه کتاب، 1386، چاپ اول

این کتاب، گزیده ای از مقاله هایی است که در فاصله سال های 1337 تا 1385 خورشیدی نوشته شده و ‏بیشتر آنها در مجله ها و روزنامه هایی مانند «فردوسی»، «نگین»، «پیام نوین»، «چیستا»، «کیهان ‏فرهنگی» و… چاپ شده است. موضوع این مقاله ها، نقد داستان و شعر معاصر ایران، نظریه های ادبی و ‏هنری و بررسی آثاری از نویسندگان و شاعران فارسی زبان و هدف آنها، روشن کردن گوشه هایی ناشناخته ‏از ادبیات کلاسیک و معاصر ایران است. از این رو مقاله های این مجموعه بسیار متنوع است. در جایی، کتاب ‏های شعر و داستان نقد شده، در جایی، آثار بزرگان ادب کلاسیک فارسی مورد بررسی قرار گرفته و در جایی ‏دیگر، از نظریه های فلسفی و ادبی سخن رفته است. بخش بزرگی از این مجموعه به بررسی ادبیات داستانی ‏و شعر معاصر ایران اختصاص دارد. در این بخش آثار شاعران و نویسندگان مشهور و هم چنین کم تر ‏شناخته شده معاصر، مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است. ‏

namadiran.jpg

نمدهای ایرانی: پژوهشی در زمینه نمدهای منطقه گرگان و دشت(مصور، رنگی)

نویسنده: محمود جوادی پور

‏472‏‎ ‎ص، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر، 1386، چاپ اول

نمدهای ایران، در هر منطقه از این سرزمین بزرگ، رازی سر به مهر دارند. این نمدها، با شکل های ‏تجریدی و نمادین و رنگ های برگرفته از طبیعت، بخشی از فرهنگ و هنر عامیانه ما را تشکیل می دهند. ‏پژوهشی درباره نمدهای ایران، در مقام مقایسه نسبت به قالی و گلیم، بسیار اندک و انگشت شمار است. از این ‏رو کتاب حاضر را به حق می توان جزء اولین پژوهش های علمی در زمینه شناخت نمدهای ایران دانست. ‏نویسنده ضمن بررسی دقیق نمدهای منطقه گرگان و دشت در شمال شرقی ایران، نشان می دهد که چگونه عدم ‏رعایت دقیق نکات فنی بر پایه یک روش ثابت و حساب شده علمی، بیان آزادانه احساس فردی و سرانجام بر ‏کنار بودن از آلودگی ناشی از تمدن و تجدد، زمینه ایجاد تنوع و زیبایی در این نمدها را به وجود آورده است. ‏

termesaltanati.jpg

ترمه های سلطنتی ایران و کشمیر (مصور، رنگی)

تالیف: رحیم عناویان، ژرژ عناویان

زیر نظر: تومویوکی یامانوبه

‏198 ص، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر، 1386، چاپ اول

شال های پشمی ایران و هند که به آنها نام شال کشمیر اطلاق گردیده، به احتمال قوی زیباترین پارچه هایی ‏هستند که به دست انسان بافته شده اند. این ترمه ها که زادگاهشان قلب آسیای مرکزی و ارتفاعات کشمیر ‏است، از پشم های نرم کشمیری که دارای الیاف بلندی هستند تهیه می شدند. صنایع و هنرهای وابسته به شال ‏های کشمیر در زمان حکومت «شاه عباس اول»، مورد توجه و علاقه دربار ایران قرار گرفت. با ورود این ‏هنر به ایران، دوران موسوم به دوران طلایی هنر پارچه بافی در ایران آغاز شد. این هنر در دوران صفویه ‏به سرعت رو به گسترش گذاشت و چیزی نگذشت که بر مرحله ای از تکامل رسید که متمایز ساختن ترمه ‏های ایرانی و کشمیری غیر ممکن شد. در کتاب «ترمه های سلطنتی ایران و کشمیر»، ضمن تشریح هنر ‏سنتی رنگرزی و بافندگی ترمه در ایران و کشمیر، خصوصیات پشم، رنگ های نباتی و ترکیبات شیمیایی ‏آنها و هم چنین روش های مختلف بافندگی ترمه مورد بررسی قرار گرفته است. یک صد تصویر رنگی کتاب، ‏نشان دهنده انواع گوناگون ترمه و سلسله دوزی های ایران و کشمیر است و چهار تصویر اضافی، نمایشگر ‏نمونه های کامل شال می باشد. علاوه بر آن در مورد هر یک از قطعات ترمه معرفی شده در کتاب، مبدا، ‏تاریخ، نوع رنگ ها، روش بافت، طرح، مایه های اصلی و سایر اطلاعات مهم نیز ارائه شده است. ‏

maaref.jpg

از مدرسه معارف تا انجمن حجتیه و مکتب تفکیک

نویسنده: محمدرضا ارشادی نیا

‏516 ص، قم: انتشارات بوستان کتاب قم، 1386، چاپ اول

حدود هشتاد سالی است که پاره ای از دانشوران حوزه دین، با ارائه دیدگاهی، در صدد تفکیک فلسفه و عرفان ‏از معارف دینی برآمده اند. آنان مدعی اند که با اتکاء به آموزه های قرآن و اهل بیت، حکمتی ناب و خالص ‏ارائه داده اند. این نوع برداشت در سال های اخیر به «مکتب تفکیک» مشهور شده است. تاکنون نقدهای متعددی ‏به این مکتب شده اما هیچ کدام به استناد منابع دست اول آن نبوده است. کتاب حاضر با اتکاء به درس ها و ‏نوشته های بنیانگذار این مشرب، «میرزا مهدی اصفهانی» و نیز تقریرات شاگرد برجسته و وفادارش «شیخ ‏محمود تولایی»، مشهور به «حلبی» - که «انجمن حجتیه» را بنا نهاد- نوشته شده و در شش فصل به معرفی ‏و نقد «مکتب تفکیک» پرداخته است: معرفت شناسی، هستی شناسی، خداشناسی، جهان شناسی، معرفت نفس و ‏معاد شناسی. ‏

shaghayegh.jpg

تا شقایق هست… : گزیده ای از نقاشی های سهراب سپهری

نقد نقاشی ها: جلال الدین سلطان کاشفی

گردآوری و مقدمه: پروانه سپهری

‏92 ص، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1386، چاپ اول

تاکنون کتاب ها و مقالات بسیاری در باب نگاه شاعرانه «سهراب سپهری» نوشته شده و آلبوم های گوناگونی ‏از نقاشی ها و آثار او، گاه به صورت پراکنده و گاه به شکلی منسجم– به عنوان مجموعه آثارش – به چاپ ‏رسیده است؛ آثاری که ما را با گوشه هایی از هنر او – چه در قالب شعر و چه در قالب نقاشی – آشنا کرده ‏اند. با این حال، باز هم شاهد آثاری هستیم که «سپهری» در قلمرو نقاشی به وجود آورده و تا به حال به چاپ ‏نرسیده اند؛ آثاری که گویای دست پرتوان او و طراوت اندیشه هایش هستند. در کتاب «تا شقایق هست…»، ‏تعداد از این نقاشی ها گردآوری و معرفی شده اند. این مجموعه از نقاشی های او که شاید سرآغاز راهش بوده ‏باشد، در بستر عناصر فیگورایتو، با رویکرد به طبیعت نقش گردیده اند و حکایت از نگاه شخصی و بصیرت ‏منحصر به فرد او دارند. ‏

mokatebat.jpg


مکاتبات دول ثلاثه با دولت ایران/جلد اول: انگلیس

به اهتمام: عباسقلی صادقی، فروزنده کاظمی

‏342 ص، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، 1386، ‌چاپ اول

این مجموعه، شامل متن نامه هایی است که سرکنسول انگلیس در تبریز در فاصله سال های 1269 تا 1303 ‏ه. ق، یعنی در دوره سلطنت «ناصرالدین شاه» به مقامات ایرانی نوشته است و در ضمن آنها خواستار انجام ‏خرده فرمایش های خود و اتباع انگلیس که بیشتر تاجر بوده اند، شده است. این اسناد گوشه ای از تاریخ ‏معاصر ایران را که تاکنون کمتر مورد توجه واقع شده است، روشن می کنند و در مجموع پرده از ضعف ‏دستگاه حکومت ایران بر می دارند. در این اسناد از شخصی به نام «میرزا معصوم خان» یاد شده است که ‏دارای عناوین رسمی و غیر رسمی مختلفی بوده است، از قبیل « مقرب الخاقان»، «عمده الخوانین ‏العظام»، «آقای حاجی میرزا معصوم خان»، «نایب اول کارگزاری در ولایت آذربایجان» و… از این رو، در ‏ابتدای این مجموعه چند سند که به سابقه زندگی و تحصیلات «میرزا معصوم خان» مربوط می شود، آورده ‏شده است. ‏

farsisafhe.jpg

صفحه های فارسی شرکت گرامافون (1899 تا 1934 میلادی)

نویسنده: مایکل کنی یر

برگردان به فارسی: محسن محمدی

‏470 ص، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، 1386، ‌چاپ اول

موضوع این کتاب، صفحه شناسی یا دیسکوگرافی آثار موسیقی ایرانی است و به بخشی از آثاری می پردازد ‏که شرکت چند ملیتی «گرامافون» و شرکت های جانشین و شرکت های وابسته به آن ضبط و عرضه کرد. ‏‏«گرامافون» شرکت پیشتاز در زمینه صنعت ضبط صدا در ایران بود. این شرکت نخستین ضبط صفحه از ‏موسیقی ایرانی را در ژانویه 1906 با فرمان حمایتی «مظفر الدین شاه»، پادشاه وقت ایران، انجام داد. نام ‏شرکت «گرامافون» بعدها چنان در ایران مصطلح شد که این اسم خاص به اسم عام برای صفحه های هفتاد و ‏هشت دور و دستگاه های پخش صفحه مبدل گردید. ‏

naghashimotebarek.jpg

نقاشی های بقاع متبرکه در ایران (مصور، رنگی)

نویسنده: علی اصغر میرزایی مهر

‏148 ص، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر، 1386، چاپ اول

در این پژوهش، نقاشی های بقاع متبرکه در ایران که نمونه کامل نقاشی های عامیانه مذهبی در سرزمین ما به ‏شمار می آید، بررسی شده است. توسعه جدی این نوع نقاشی را در قرن یازدهم هجری و در نیمه دوم حکومت ‏صفویه در ایران باید بازجست. عواملی که باعث پیدایش و گسترش نقاشی های عامیانه مذهبی در این دوره ‏شدند عبارتنداز: رشد طبقه متوسط شهری، توسعه بازرگانی و آشنایی با هنر سرزمین های دیگر، عدم تمرکز ‏هنرها در دربار، افزایش ثروت عمومی در جامعه و پدیدار شدن اوقات فراغت، مردمی شدن ادبیات در مکتب ‏اصفهان یا هندی، گسترش نسبی سواد در جامعه شهری، جنگ و تنش سیاسی- مذهبی پیوسته با رقیب دیرینه ‏یعنی عثمانی ها و رشد تعصبات مذهبی همراه با آن، و رواج و تعمیق اندیشه های شیعی در میان مردم و نیاز ‏حاکمان به تبلیغات سیاسی که کاملا با مذهب همراه بود. کتاب «نقاشی های بقاع متبرک در ایران»، کوششی ‏است برای بازشناسی ارزش های چشمگیر هنری و پایگاه اجتماعی و فرهنگی نقاشی های روایی عامیانه و ‏مذهبی؛ نقاشی هایی که تا چندی پیش بر دیوار بقاع متبرکه جلوه گری می کرد و امروزه فقط نمونه هایی ‏انگشت شمار از آنها به جا مانده است. ‏

tashayo.jpg

تشیع در عراق، مرجعیت در ایران

نویسنده: رسول جعفریان

‏143 ص، تهران: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1386، ‌چاپ اول

این کتاب با بحثی درباره پیشینه تشیع در عراق و جغرافیای انسانی و سیاسی شیعه در آن سرزمین آغاز می ‏شود. آنگاه گستردگی حضور اتباع ایرانی در عراق، در آغاز قرن بیستم مورد توجه قرار می گیرد. فصل ‏بعدی کتاب به مسئله مرجعیت شیعه در عراق و ایران می پردازد. پایان بخش کتاب، فصلی است با عنوان ‏‏«مرجعیت در عراق و چالش های پیش رو در دوره اخیر». در این فصل، موضوع هایی هم چون «بازگشت ‏مرجعیت به عراق: آیت الله حکیم»، «مشارکت فعال تر عرب های شیعه در حوزه نجف»، «اخراج ایرانیان از ‏عراق»، «تاسیس حزب الدعوه و برآمدن شیعه در عراق»، «دوران مرجعیت آیت الله خویی» و«عراق پس از ‏صدام و مرجعیت شیعه»، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. ‏