نمی دانم تاج زاده درقیدحیات است یانه!

نویسنده

» ابرازنگرانی شدید فخرالسادات محتشمی پور:

فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاج زاده که بیش از یک ماه است بدون آنکه تماسی با خانواده خود گرفته باشد، در زندان به سر می برد در مصاحبه با روز تاکید کرد که شدیدا نگران وضعیت سلامت همسرش است و اساسا نمی داند وی درقید حیات است یا نه. او در این مصاحبه از مقاماتی که پیگیر وضعیت زندانیان سیاسی هستند، خواسته است حداقل درمورد وضعیت سلامتی وی خبری بدهند.

وی با اشاره به تماس نگرفتن همسرش از ابتدای دستگیری گمی گوید: “همان هفته اولی که سراغ وی رفتیم وکیل مصطفی سوال کرد که چرا طی این هفته تماس نداشته است. آقای مرتضوی گفتند که همین هفته تماس می گیرند. طی روزهای بعد برخی از زندانیان با خانواده های خود تماس گرفتند، اما آقای تاج زاده تماس نگرفت. بعد از آن هم همچنان تماس نگرفته است. این روند همچنان ادامه پیدا کرده تا امروز که یک ماه و نیم از بازداشت غیرقانونی ایشان می گذرد. طبیعی است وقتی من نمی توانم تماس با ایشان داشتم باشم ووکیل وی نیز هیچ امکان دسترسی به موکلش ندارد، هر چه از داخل زندان منتشر می شود نگران کننده است. طی این مدت نیز ماه اخبار ضدونقیض بسیاری را شنیدیم که هر کدام از اینها برای خانواده زندانیان مضطرب کننده است. موضوعی که بیش از هر چیز اهمیت دارد این است که می خواهند اتهاماتی را به ایشان وارد کنند که به هیچ وجه صحت ندارد. من مطمئنم که همسرم به هیچ وجه آنها را نخواهد پذیرفت. آنها در غیاب من به منزل ما آمده و تفتیش کرده اند و به تنها چیزهایی که دست پیدا کرده اند دست نوشته های آقای تاج زاده بود که یا قبلا منتشر شده یا در خبرگزاری ها آمده است. هیچ چیز تازه ای وجود نداشته است. مجموعا دیدگاه های منتقدانه وخیرخواهانه ای بوده است که همواره مطرح کرده اند.”

وی با اشاره به تلاش دستگیرکنندگان برای اعتراف گیری و نظر مراجع در این خصوص افزود: “اگر خیرخواهی و نقادی مشفقانه جرم است آنگاه می توان گفت خیلی ها درکشور ما مجرم هستند. اگر بخواهند اتهاماتی بسازند و به ایشان نسبت بدهند وپرونده سازی کنند برای کسی قابل پذیرش نیست. قطعا اگر موردی در رابطه با ایشان داشتند حتما مطرح می کردند ونمی رفتند به این سمت که از دیگر دستگیر شدگان برعلیه آقای تاج زاده اعتراف بگیرند. خوشبختانه این بحث توسط مراجع و به دنبال ملاقاتی که با آنها داشتیم مورد نکوهش زیادی قرار گرفت. یعنی اعتراف گیری تحت فشار.  برای مثال تعبیر آیت الله موسوی اردبیلی این بود که اعترافات در شرایط فشار وسخت که فرد را مجبور می کنند یکسری مسائل را مطرح کند به هیچ وجه شرعی ومقبول نیست. در قانون اساسی هم این موضوع تصریح شده و خوشبختانه برای مردم هم باطل بودن وبیهودن بودن چنین روش هایی روشن است. ولی به هرحال آقایان اقدامی را انجام داده اند ونمی خواهند به شکل مفتضحانه ای تمامش کنند. من مطمئنم که به دنبال راه حلی می گردند که بالاخره آبروی خودشان را حفظ کنند اما در این میان حق شهروندی وانسانی زندانیان و از جمله آقای تاج زاده هر روزپایمال می شود. هر چقدر این بازداشت ها طولانی تر شود به ضرر کسانی است که همسر من را بدون گناه و جرم در بازداشت غیرقانونی نگه داشتند. باید هر چه سریعتر امکان آزادی ایشان را فراهم کنند.”

محتشمی پوردرخصوص تعویض زندان مصطفی تاج زاده هم می گوید: “من هم این شایعه شنیده ام. اخبار متعددی در خصوص تغییرمکان زندان آقای تاج زاده، آقای عرب سرخی وآقای نبوی مطرح شده است. این سه نفری هستند که از زمان دستگیری هیچ تماسی با خانواده های خود نداشته اند. من بارها به هرکجا که برای پیگیری این دستگیری ها رفتم مطرح کرده ام  که اگر من یا وکیل ایشان امکان دسترسی به وی را نداریم هر مرجع دیگری که چنین امکانی را دارد، بروند وخبر سلامتی شان را برای ما بیاورند. روز قبل من با آقای قنبری سخنگوی فراکسیون خط امام مجلس همین مساله را طرح کردم. گفتم بالاخره این آقایانی که پیگیری ها را صورت می دهند برای ما خبرسلامتی عزیزانمان را بیاورند. دوشنبه رییس زندان قسم خورد که ما هیچ راهی به جایی که این افراد نگهداری می شود نداریم.دسترسی به افرادی که در زندان اطلاعات هستند راحت تر است. اما ظاهرا این افرادی که در زندان اطلاعات سپاه هستند امکان دسترسی به آنها وجود ندارد.”

همسرمصطفی تاج زاده در پایان این گفت و گو با تاکید بر اینکه حتی نمی داند وی در قیدحیات است یانه، می افزاید: “اگر تماس تلفنی بگیرند وحتی ملاقات هم بگذارند کافی نخواهد بود. من خواستار آزادی بدون قیدوشرط مصطفی تاج زاده هستم. برای اینکه حق طبیعی وی است وهر لحظه ای راکه ایشان به صورت غیرقانونی در زندان باشد هزینه زا برای نظامی می دانم که ما به اصول کلی ان معتقدیم و فکر می کنیم قابل اصلاح است و باید اصلاح شود. حرکت ما هم در انتخابات وحضور همه کسانی که اعتقادی به این جریان داشتند به همین دلیل بود. اما در هر حال تماس های گرفته شده با خانواده ها وصداهای گرفته ولرزان زندانیان خیلی از خانواده ها را نگران کرده است. حتی در ملاقات ها هم وقتی خانواده ها وضعیت نابهنجار عزیزانشان را در زندان می بینند نگران می شوند. ما اصلا نگران این هستیم که آیا این افراد در قید حیات هستند یا نه. ما باید مطمئن شویم که این افراد و ازجمله همسرم سالم هستند.”