از آمریکا تا مصر؛ علیه جمهوری اسلامی

نویسنده
شیرین کریمی

» آن سوی آب ها تا کشورهای منطقه

در حالی که سخنان کاردار جمهوری اسلامی در اتاوا مبنی بر غیر متمدن بودن دولت کانادا بی پاسخ نمانده، دولت بریتانیا تقاضای جمهوری اسلامی برای بازگشایی سفارت در لندن را رد کرده است.

همزمان وزیر دفاع ایالات متحده از آمادگی ارتش این کشور با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی خبرداده ووزیر نفت مصر هم اظهارات اخیر همتای خود در تهران را “عاری از حقیقت” خوانده است.

دیپلمات های اخراج شده ازاتاوا امروز به تهران می رسند؛ کسانی که روز جمعه دولت کانادا آن ها را عناصر نامطلوب معرفی کرد و به آن ها فرصت داد طی پنج روز خاک این کشور را ترک کنند. به نظر می آید کارکنان سفارت جمهوری اسلامی در کانادا هم تمام این 5 روز را غنیمت شمرده و با پایان یافتن ضرب الاجل به ایران بازگشته اند.

دیپلمات های جمهوری اسلامی البته سرخورده از اخراج خود از آمریکای شمالی لب به گلایه هم گشوده اند. برای نمونه کامبیر شیخ حسینی کاردار جمهوری اسلامی در اتاوا در گفتگویی با شبکه تلویزیونی CBC گفته است: “تصمیم دولت محافظه کار به بستن سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتاوا و نحوه اجرای این تصمیم بی تردید غیرعاقلانه، دور از تمدن و خصمانه بوده است.”

 

عجیب است!

مواضعی که تعجب ویک تاورز را به همراه داشته است. وزیر امنیت ملی کانادا در پاسخ به اتهام شیخ حسینی مبنی بر “غیر متمدنانه” بودن اقدام اتاوا گفته است. “برای من عجیب است که کشوری مانند ایران که حامی تروریسم است، بستن سفارت را اقدامی دور از تمدن می داند؛ آیا می توان اقدامی را تصور کرد که بیش از کمک به سازمان های تروریستی دور از تمدن باشد؟”

 کاردار جمهوری اسلامی گفته است حقوق بشر یکی از اصلی ترین دلایلی است که کانادا به خاطر آن کرکره سفارت خود در تهران را پایین کشیده است. در سال ۱۳۸۲ زهرا کاظمی عکاس ایرانی-کانادایی در زندان اوین به قتل رسید، کانادا در یک دهه اخیر بارها خواستار مجازات آمران و عاملان این جنایت شده اما جمهوری اسلامی نه تنها به خواسته کانادا توجه نکرده، بلکه اتباع این کشور را بیشتر تحت فشار قرار داده است. در حال حاضر ۳ ایرانی ـ–کانادایی در زندان اوین به سر می برند.

 

بریتانیا: امکان ندارد

در چنین فضایی درخواست های جمهوری اسلامی از بریتانیا برای بازگشایی سفارت در لندن با مخالفت مقامات این کشور مواجه شده است. گرچه مسئولان نظام بریتانیا را “روباه پیر” می نامند و رهبر جمهوری اسلامی آنها را “خبیث” می خواند اما حسن قشقاوی معاون کنسولی وزارت امور خارجه روز دوشنبه از دولت بریتانیا خواست به “به دلایل حقوق بشری” به دولت جمهوری اسلامی اجازه دهد تا کارکنانی را به لندن بفرستد.

پاسخ وزارت خارجه بریتانیا به تقاضای جمهوری اسلامی صریح بوده است: “ما با حضور دیپلمات‌های ایرانی در بریتانیا مخالفیم.”

بریتانیا خاطرنشان کرده است که “ا مکان ندارد به دیپلمات‌های ایران اجازه اقامت دائم در بریتانیا را بدهد.”

جمهوری اسلامی از زمان روی کار آمدن دولت احمدی نژاد به شدت منزوی شده است. دیپلماسی تنش آمیز دولت نهم و دولت مستقر باعث شده است تا کشورهای غربی یا روابط خود را با تهران قطع کنند و یا آن را به پایین ترین درجه ممکن برسانند.

 

پانه تا: ارتش آمریکا کاملا آماده است

به جز اینها ایالات متحده که از سال ۱۳۵۸ روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی را قطع کرده اخیرا با انتشار بیانیه ای اخبار بدی برای تهران مخابره کرده است. در بیانیه روز سه شنبه کاخ سفید بر “تعهد” اسرائیل و ایالات متحده برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی تاکید شده است.

این بیانیه چند ساعت پس از آن صادر شد که باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به مدت یک ساعت به صورت تلفنی گفتگو کردند.

جمهوری اسلامی یک دهه است به خاطر برنامه هسته ایش از سوی جامعه جهانی تحت فشار قرار دارد. از زمان روی کار آمدن دولت احمدی نژاد ۴ قطعنامه تحریمی در شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی صادر شده است. به غیر از اینها ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم های شدیدی علیه حوزه مالی و نفت جمهوری اسلامی اعمال کرده اند.

در هفت سال اخیراین شرایط نه تنها وضعیت اقتصادی شهروندان را به شدت به مخاطره انداخته بلکه تمامیت ارضی کشور را نیز با چالش های جدی مواجه کرده است. در همین راستا اخیرا لئون پانه تا صراحتا هشدار داده ارتش ایالات متحده آماده مقابله با برنامه اتمی جمهوری اسلامی است. وزیر دفاع ایالات متحده در یک گفتگوی تلویزیونی خاطرنشان کرده است: “گر ایران تصمیم به ساخت بمب اتمی بگیرد، آمریکا حدود یک سال برای اقدام فرصت خواهد داشت و ارتش آمریکا اگر چنین لحظه‌ای فرا برسد، آمادگی کامل دارد.”

 

مصر: سردار قاسمی دروغ گفته

اما این تنها کشورهای آنگلوساکسون نیستند که در هفته اخیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی را به چالش کشیده اند.

روز سه شنبه اسامه کمال، وزیر نفت مصر در واکنشی تند به اظهارات همتای خود در جمهوری اسلامی در خصوص خرید نفت ایران از سوی دولت قاهره، گفته های سردار رستم قاسمی را “به کلی عاری از حقیقت” توصیف کرد.

سردار رستم قاسمی –ـ فرمانده اسبق قرارگاه خاتم الانبیا سپاه ـ– که از تابستان گذشته کلید چاه های نفت کشور به وی سپرده شده است روز دوشنبه به خبرگزاری ایسنا گفته بود: “برای فروش نفت به مصر در حال مذاکره هستیم.”

رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی، روز دوشنبه، ۲۰ شهریورماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، درباره پاسخ ایران به “اعلام آمادگی مصر برای خرید نفت ایران” گفته بود که: “برای فروش نفت به مصر در حال مذاکره هستیم.”

ظاهرا این پاسخی مایوس کننده به سردار نفتی جمهوری اسلامی است که در گفتگوی اخیر خود گفته بود: “نفت دنیا را خوب می‌خرند، نفت ایران را هم خوب می خرند.”

جمهوری اسلامی در زمان خیزش شهروندان مصر در جریان بهار عرب از سقوط حسنی مبارک استقبال و به گفته ناظران به این دل خوش کرده بود که با پیروزی اسلام گرایان در مصر بتواند روابط سیاسی قطع شده خود با این کشور را از سر بگیرد.

سایت دست راستی تابناک – نزدیک به محسن رضائی- دیروز در واکنش به اظهارات وزیر نفت مصر نوشت: “نوع واژگانی که اسامه کمال برای رد این ادعا مورد استفاده قرار داده، در خور توجه و حاکی از نوعی قاطعیت است.”

تحلیل نویسنده تابناک از قاطعیت مقام مصری چنین تبیین شده است: “به نظر می رسد که مقامات دولت مصر هنوز نتوانسته اند خود را در مواضع جدید خود به عنوان دولتی مستقر تثیبت کنند و لذا مذاکرات خویش با هر دولت مستقل دیگر که برخی کشورهای عربی و غربی خواهان آن نباشند را انکار می کنند. لذا به نظر می رسد در آینده هر نوع مذاکره با دولت مصر با این پیش فرض صورت بگیرد که دولت هنوز در این کشور جا نیفتاده است و متغیرهای متعددی بر تصمیمات آنان تاثیر می گذارد.”

این ها باعث شده تا سایت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از مقامات جمهوری اسلامی بخواهد قید برقراری ارتباط با دولت قاهره را بزند. تابناک تصریح کرده است: “در شرایط حاضر دیپلماسی آشکار با دولتی همچون دولت مصر نه تنها ضرورت ندارد، بلکه باعث چنین نابسامانی هایی هم خواهد شد.”