ضبط سفارتخانه و ساختمان های متعلق به ایران

نویسنده

» پیشنهاد نیویورک تایمز برای تادیب تهران و کمک به ناراضیان

آوی جوریش

خزانه داری آمریکا هفته پیش دولت ایران را متهم کرد به اینکه به القاعده کمک می کند و همزمان شش عامل القاعده را به دلیل انتقال پول از طریق ایران در لیست سیاه قرار داد. هر چند  اقدامات فوق همراه با اعمال تحریم ها، فشار هایی را بر تهران وارد می آورد ولی کارهای دیگری هم می توان انجام داد. در واقع کاخ سفید باید در زمین خود بازی کند.

در ماه فوریه، دولت اوباما درگیر یک پروژه ساختمانی شد که منافع ایران در ایالات متحده را مستقیما تحت تاثیر قرار می داد. وزرات خارجه شروع کرد به بازسازی سفارت ایران در واشنگتن در خیابان ماساچوست، که 31 سال پیش آخرین دیپلمات ایرانی از آن خارج شده بود. بر خلاف آنچه تا کنون دولت آمریکا در احترام گذاشتن به مالکیت ایران در آمریکا و  اعطای آزادی کامل به مقامات ایرانی انجام داده است، اکنون واشنگتن باید مستقیما مایملک ایران در آمریکا را ضبط کند و تعداد بیشتری از مقامات ایرانی را از حضور در خاک خود محروم سازد.

تهران اکنون مالک حقوقی تعدادی  ساختمان در واشنگتن  است، هرچند دولت آمریکا اداره آنها را بر عهده گرفته است. وزارت خارجه اکنون نقش سرپرست سفارتخانه و سه ساختمان مسکونی را بازی می کند و آنها را اجاره می دهد و از محل اجاره،  هزینه نگاهداری آنرا می پردازد.

در نوامبر 1979 ایرانیان، سفارت آمریکا در ایران را اشغال کردند، که به 444 روز گروگان گیری منجر شد. آن ساختمان سال ها به عنوان مرکز آموزش سپاه پاسداران مورد استفاده قرار گرفته است؛ سازمانی که از سوی واشنگتن به عنوان تروریست شناخته شده است. ایران واشنگتن را مالک قانونی آن ساختمان نمی داند.

از سوی دیگر مقامات ایرانی کاملا آزاد هستند که در آمریکا تردد کنند ولی مقامات آمریکایی امکان سفر به ایران را ندارند. ایران در سفارت پاکستان در واشنگتن یک دفتر حفظ منافع دارد؛ مقامات ایران برای شرکت در اجلاس صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به واشنگتن می آیند؛ مقامات ایرانی برای شرکت در اجلاس مهم سازمان های بین المللی در آمریکا ویزا دریافت می کنند. محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک آمده است، که نمی شد از آن جلوگیری کرد. هر بار مالیات دهندگان آمریکایی باید هزینه هنگفت حفاظت از جان آنها را بپردازد.

ازسال 1977 تا کنون هیچ رئیس جمهور آمریکایی به ایران سفر نکرده است و مقامات دولت آمریکا نمی توانند در نقش اصلی خود به این کشور سفر کنند. اگر مقامات آمریکایی آزاد بودند که به تهران بروند، آنها نیاز به پوشش امنیتی وسیعی داشتند که دولت ایران از عهده آن بر نخواهد آمد و یا هزینه آن را پرداخت نخواهد کرد.

در همان حال که آمریکا در حال اعمال تحریم هایی علیه ایران در سراسر جهان است، باید فکری هم برای اقدام در داخل مرز های خود بکند. دولت آمریکا باید تمام مایملک ایران را ضبط کند و آن را به گروه های لیبرال مخالف دولت ایران اجاره بدهد. این اقدام پیام واضحی به دولت ایران و شهروندان این کشور ارسال می کند که آمریکا از اصلاح طلبان که خواهان آینده ای دموکراتیک برای ایران هستند دفاع می کند.

بر اساس قانون اضطرار اقتصادی، رئیس جمهور می تواند در پاسخ به “تهدیدی جدی علیه آمریکا” به چنین اقدام دست بزند. این قانون به وی اجازه مصادره اموال هر کدام از نهاد هایی که با آمریکا خصومت دارند و استفاده از آن در جهت منافع آمریکا را می دهد. ایران ظاهرا واجد این شرایط است.

از انقلاب اسلامی 1979 ایران و عوامل تروریست آن سیاست حمله به منافع آمریکا در سراسر دنیا را دنبال کرده اند.

آمریکا قبلا هم چنین اقداماتی انجام داده است. در سال 2003 واشنگتن املاک دولت عراق را مصادره کرد و با قیمت 1.7 میلیارد دلاری آن به بازسازی عراق کمک کرد. اخیرا هم اموال بانک های لیبیایی مصادره شده است.

مقامات آمریکا باید نشان دهند که در فشار برای تغییر رویه دولت ایران جدی هستند.

منبع:  نیویورک تایمز – 1  اوت