شرح

نویسنده

گزارش لوپوئن از فیلم آرگو؛

مأموریت سیا در نجات دیپلمات های آمریکایی

 

فیلم آرگو ساخته بن افلک، بازیگر آمریکایی، و به تهیه کنندگی جرج کلونی، به رویدادهای سال ۱۹۷۹ در ایران می پردازد که طی آن ۵۲ دیپلمات آمریکایی در سفارت آمریکا در تهران به گروگان گرفته شدند.

بازیگران: بن افلک در نقش تونی مندز؛ برایان کرنستون در نقش جک اودانل؛ جان گودمن در نقش جان چمبرز؛ تیلور شیلینگ در نقش کریستین مندز؛ ویکتور گاربر در نقش کن تیلور.

داستان فیلم: شش نفر از دیپلمات های گروگان به کمک کانادا موفق به فرار می شوند. بن افلک در این فیلم در نقش تونی مندز، یک مأمور سازمان سیا، ظاهر شده. او متخصص عملیات نفوذی است و نقشه اش خارج کردن شش دیپلمات آمریکایی از ایران است. او خود را به عنوان تهیه کننده فیلمی به نام آرگو معرفی می کند و شش دیپلمات نیز به عنوان عوامل فیلم او معرفی می شوند.

بن افلک در طول دوره حرفه ای خود همواره دستی در کارگردانی داشته است. او در سال ۲۰۰۷ فیلم بچه رفته و در سال ۲۰۱۰ فیلم شهر را ساخت که با موفقیت روبرو شد. آرگو سومین ساخته اوست که گفته می شود نامزد دریافت اسکار نیز خواهد شد. به نظر می رسد که فیلم آرگو موفق ترین فیلم بن افلک باشد. سوژه این فیلم که تا سال ۱۹۹۷ [دوران ریاست جمهور بیل کیلنتون] در ایالات متحده به عنوان فوق محرمانه مخفی نگاه داشته شده بود، سوژه کاملاً جدیدی است. آرگو بسیار غنی تر از یک بازگویی ساده از تاریخ است.

بن افلک در اولین شب نمایش فیلم خود در تورنتو گفته بود: پس از شنیدن خبر بسته شدن سفارت کانادا در تهران و اخراج دیپلمات های ایرانی از کانادا بسیار متعجب شدم. تقارن این رویداد با نمایش فیلم او در کانادا نشان می دهد که با وجود آنکه ۳۰ سال از داستان نقل شده در فیلم می گذرد، ولی موضوع آن همچنان داغ است و ما همچنان در شرایط ناگوار انقلابی بسر می بریم.

 

او در این خصوص افزود: روابطی نیز با بهار عربی تونس، مصر و سوریه وجود دارد که در آنها اتفاقات ناگوار انقلاب به خوبی قابل مشاهده است. غرب باید ببیند چه نقشی در تاریخ برعهده دارد، چه نتیجه ای از مداخلات خود می گیرد و درنهایت چه سودی از آن حاصل می کند.

او در اشاره به رویدادهای تاریخی این فیلم می افزاید: این یک لحظه بسیار مهم در تاریخ دو کشور آمریکا و کانادا محسوب می شود. کانادا به دیپلمات های آمریکایی در تهران پناه داد و این درحالی بود که هیچ کشور دیگری پیشنهاد کمک نکرد. این مسأله باعث تقویت بیش از پیش روابط میان دو کشور شد.

او درخصوص موضوع فیلم می گوید: این فیلم سرگرم کننده و درعین حال دارای تعلیق فراوان است. من وقتی فیلمی را تماشا می کنم، دوست دارم این دو عنصر را در کنار هم ببینم. و هر دو عنصر در فیلم آرگو به اندازه کافی وجود دارد.

معمولاً بن افلک در فیلم هایش با لحنی آشکار از سیاست سخن می گوید و تردیدی در اینکه با صدای بلند بگوید از دموکرات ها حمایت می کند، ندارد. ولی این بار گویا خواسته است بیطرفانه عمل کند. او دراین خصوص می گوید: من می خواستم دوستان جمهوریخواهم به مانند دوستان دموکراتم به یک میزان از دیدن فیلم لذت ببرند. به خودم گفتم باید تنها رویدادها را نشان دهم تا هر کس به شیوه خود از آن نتیجه گیری کند.

آرگو دارای یک سناریوی بسیار قوی و یک تأثیر دراماتیک قابل توجه است. این فیلم پیرامون شخصیت تونی مندز، با بازی بن افلک، ساخته شده و او تنها کسی است که تا پایان به نقشه خود برای خروج دیپلمات ها از ایران ایمان دارد. مأمور واقعی سازمان سیا که طراح این ایده بوده نیز در صحنه ای از فیلم ظاهر شده است.

بن افلک درخصوص دیدارش با تونی مندز واقعی می گوید: این فیلم داستان او و درواقع نقطه نظر او را منعکس می کند. این یک داستان واقعی از یک شخصیت واقعی است که در آن نجات جان افرادی واقعی به تصویر کشیده شده.

افلک با تأسف می گوید که مایل بوده صحنه های خیابان را در ایران بسازد تا واقعی تر به نظر برسد، ولی امکان آن مهیا نشد. او دراین خصوص می گوید: به تصویر کشیدن ایران سال ۱۹۷۹ به مراتب ساده تر از ایران امروز بود. او اکثر تصاویر مربوط به خیابان های تهران را در شهر استانبول برداشته است.

منبع: لوپوئن