محتشمی پور: وضعیت زندانیان سیاسی بدتر شده

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با روز

با وجود سپری شدن محکومیت ۶ ساله مصطفی تاج زاده، این زندانی سیاسی به یک سال زندان محکوم شد. فخرالسادات محتشمی پور در مصاحبه با روز می گوید که همسرش به دلیل انتقادات و مطالبی که از داخل زندان منتشر کرده به تبلیغ علیه نظام متهم و به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

سید مصطفی تاج زاده یک روز پس از انتخابات جنجال برانگیز ۲۲ خرداد ۸۸ بازداشت شد. او از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از فعالیت در احزاب و مطبوعات محکوم شده است.

فخرالسادات محتشمی پور می گوید: تقریبا دو سال پیش سپاه پرونده جدیدی  برای آقا مصطفی درست کرد که در رابطه با همه مطالبی بود که طی این مدت در زندان گفته یا از قول او منتشر شده است.  بخشی مربوط به حرکت های جمعی یا بیانیه های زندانیان سیاسی بود و بخشی دیگر مقالات و مصاحبه های خود او. 

او می افزاید: آقا مصطفی را که بازپرسی  برده بودند گفته بود چون به روال غیرقانونی که در جریان است اعتراض دارم در دادگاه های قبلی هم از خودم دفاع نکردم و حالا باید با وکیلم مشورت کنم. پرونده جدید را خوانده بود و وکلای او هم خواندند در نهایت تصمیم گرفت به دلیل غیرعلنی بودن دادگاه و در اعتراض به این مساله از خود دفاع نکند و دادگاه به صورت غیابی برگزار و به اتهام تبلیغ علیه نظام او را محکوم به یکسال زندان کرد.

به گفته اوُ مصطفی تاج زاده معتقدست که این حکم به دلیل انتقادهای او از رهبری و نهادهای تحت نفوذ او صادر شده است: هم در حکم صادره و هم در کیفرخواست این مسایل درج شده بود. دفاع از خود هم حق هرکسی است اما آقا مصطفی از حق شخصی خود صرفنظر کرد به خاطر حق بزرگتر که اعتراض به عدم اجرای قانون و تاکید بر بازگشت همه به قانون است. 

همسر مصطفی تاج زاده اضافه می کند: نکته قابل توجه درباره آقا مصطفی این است که او همیشه بر قانون تاکید داشته و معتقدست که بازداشت هاو بازجویی های وحشیانه بعد از انتخابات و سایر مسیری که طی شد، از دادگاه های فرمایشی و حکم هایی که صادر شد، غیرقانونی بوده. او همواره بر اجرای قانون تاکید داشته و نتوانسته اند حتی یک مورد غیرقانونی علیه او پیدا کنند و معتقدست همه باید برای بازگشت به قانون و فصل الخطاب بودن قانون تلاش کنند. 

خانم محتشمی پور وضعیت سلامتی همسرش را هم نگران کننده می خواند : بی توجهی به وضعیت سلامتی ایشان برای ما نگران کننده است. من پزشک نیستم اما براساس شواهد و قراین می گویم. آقا مصطفی بیماری هایی داشت که در زندان تشدید شده و  به بیماری های جدیدی هم در زندان دچار شده اما از درمان محروم است. مثلا برای تاری چشم آخرین باری که بیمارستان بردند زمستان ۹۱ بود یا برای آرتروز گردن هم همینطور. در حالیکه دکتر دستور بستری شدن داده بود اما توجهی نکردند.من حتی دستور پزشک را به دادستانی و سپاه و سازمان زندان ها بردم اما کسی توجهی نکرد. این وضعیت نگران کننده است چون احساس میکنم اراده ای وجود دارد برای به خطر انداختن سلامتی آقای تاج زاده. بخصوص که ایشان ۴۳ ماه است روزه دار است و هیچ وقت برای آقایان سئوال پیش نیامده که چرا روزه است. اصلا چرا تمام این مدت او را انفرادی نگه داشته اند و انکار هم می کنند. 

همسر مصطفی تاج زاده می افزاید: هر چه هم میگذرد شرایط بدتر می شود.بعد از روی کار آمدن آقای روحانی و انتخابات ۹۲ هم شرایط زندانیان سیاسی بدتر شده. آقای تاج زاده و امثال او گروگان هستند و تمام فشارهایی که بر جامعه اعمال می کنند را به طور خاص بر زندانیان سیاسی اعمال می کنند.

او در پاسخ به دلیل این بدتر شدن هم می گوید: به نوعی عقده گشایی شکست انتخابات ۹۲ است،دارند انتقام گیری می کنند. از سویی می خواهند به منتقدین خودشان نشان دهند اقلیت زورمداری که اسلحه دارد هیچ راهی را باز نمی گذارد. تمام تلاش شان را کردند که با مهندسی انتخابات و شیوه های دیگر کاندیدایشان رای بیاورد اما فهم و شعور مردم نقشه آنها را نقش بر اب کرد. آقای تاج زاده هم می گفت اگر کاندیدای آنها رای نیاورد شرایط زندانیان سخت تر خواهد شد. 

خانم محتشمی پور در پایان می گوید: میخواهند با ناامید کردن مردم پشتوانه آقای روحانی را از او بگیرند.