حمله به مطهری برنامه‌ریزی شده بود

نویسنده
مریم کاشانی

» هفته آینده، دادگاه متهمان ماجرای شیراز

زمان تشکیل اولین جلسه دادگاه حمله‌کنندگان به علی مطهری که در روز سیزدهم مرداد ماه تعیین شده، نزدیک است. مصطفی ترک‌همدانی، وکیل علی مطهری به خبرگزاری ایلنا گفته: “در جلسه ۱۳ مرداد به اتهامات هر ۱۱ متهم پرونده به صورت یک‌جا رسیدگی خواهد شد.” او اضافه کرده که حمله کنندگان “از پیش برای برهم زدن سخنرانی مطهری و حمله به او برنامه‌ریزی کرده بودند.”

از سوی دیگر، علی مطهری، نماینده تهران که در ماجرای شیراز مورد حمله قرار گرفت نیز در گفتگویی با روزنامه شرق اعلام کرد: “هشت نفری که در پرونده متهم شناخته شده و برای آنها کیفرخواست صادر شده است، دستور داشتند و در بازجویی‌های خود به این نکات اشاره کرده‌اند؛ این نکته که پیش از ورود من به شیراز برای حمله برنامه‌ریزی شده بود، صحت دارد. اینها حدس و گمان نیست و مستندات آن در اختیار ماست که در دادگاه ارائه خواهد شد، بنابراین بنا ندارم وارد جزئیات بیشتر این ماجرا شوم.”

مطهری درباره علت متهم شدن یک دانشجو و دو تن از مسئولان دانشگاه شیراز هم گفت: “دلیل این شکایت برای من هم روشن نیست… ما بارها اعلام کرده‌ایم که هیچ شکایتی از اینها نداشته‌ایم و کار دیگری از ما برنمی‌آید.” پیش از این هم علی مطهری و وکیل او نسبت به متهم شدن یکی از دانشجویان که ریاست انجمن دانشجویی دعوت‌کننده مطهری را دارد و همچنین رئیس و معاون دانشگاه شیراز اعتراض کرده‌اند.

چندی پیش روزنامه ایران، وابسته به دولت، در گزارشی از روند ماجرای حمله به علی مطهری نوشت: “در کیفرخواست پرونده علی مطهری در شیراز، نام‌های دکتر ارشاد لنگرودی، رئیس دانشگاه، دکتر اکبر صفوی، قائم مقام دانشگاه و مسعود صالحی، دبیر انجمن فرهنگ و سیاست، به عنوان تشکل بانی دعوت از مطهری، به عنوان متهم درج شده است. اتهام آنان، خودداری از اجرای «دستور» شورای تأمین استان برای برگزار نشدن سخنرانی مطهری در دانشگاه شیراز عنوان شده است. این در حالی است که مدیران دانشگاه معتقدند «نامه»‌های شورای تأمین و نه حتی «مصوبه» این شورا خطاب به مسئولان دانشگاه، تنها جنبه توصیه‌ای داشته و دستوری مبنی بر لغو سخنرانی مطهری در آنها قید نشده بود.”

مسعود صالحی، دبیر انجمن دعوت کننده نیز به این روزنامه گفته بود: “ما این روند را قبول نداریم، در واقع تلاش می‌شود تا جلوی اجرای برنامه‌های آتی و تلاش‌هایی از این دست گرفته شود، در غیر این صورت، در نامه‌هایی که میان دانشگاه و شورای تأمین مبادله شد، دستور یا تأکیدی مبنی بر برگزار نشدن سخنرانی نبود.”

در همان زمان مصطفی ترک‌همدانی، وکیل علی مطهری به روزنامه شرق گفته بود: “من تمام پرونده را مطالعه کرده‌ام و از جزئیات آن خبر دارم. ولی بنا بر ملاحظاتی نمی‌توانم درباره افراد و نهادهایی که مورد اتهام هستند توضیح دهم. اما این را با صراحت می‌گویم که بنده و موکلم هیچ شکایتی از مسئولان دانشگاه و انجمن دعوت‌کننده نداشته‌ایم و کیفرخواست صادر‌شده برای آنها بر اساس شکایتی است که از ناحیه ما نبوده است.” او همچنین فاش کرده بود: “کسانی که در جریان این حمله دست داشته‌اند، اعلام کرده‌اند که از طرف چه کسانی دستور داشته‌اند. اما اینکه الان چه‌کسانی به‌عنوان متهم به دادگاه فراخوانده شده‌اند را نمی‌توانم بیان کنم.”

به این ترتیب از جمع ده‌ها حمله‌کننده به مطهری تنها هشت تن به دادگاه احضار شده بودند، و از میان دعوت‌کنندگان به دانشگاه نیز برای سه نفر به اتهام نادیده گرفتن دستور شورای تامین استان، پرونده تشکیل شده بود.

پیش از این، دکتر اکبر صفوی، قائم مقام دانشگاه شیراز در گفتگو با یکی از سایت های داخلی ایران، درباره احضار خودش و دیگر دانشگاهیان به دادگاه با اشاره به روند بازجویی خودش گفته بود: “من از بازپرس سوال کردم که شاکی ما کیست و ظاهرا در این ماجرا صورت مساله عوض شده است که جواب واضحی نگرفتم و واقعا نمی‌دانیم شاکی کیست. آقای دکتر مطهری و وکیل ایشان عنوان کردند شاکی نیستند و گفتند شکایتی نداریم. تصور می‌کنم شاکی از استانداری، مدیران این نهاد و فرمانداری یا برخی اعضای شورای تامین استان باشند.” او با تاکید بر اینکه “اطلاع موثق دارم که دوستان سیاسی و امنیتی استان فارس از هویت حمله کنندگان اطلاع دارند، می‌دانند آنها چه کسانی هستند و از کجا آمده‌اند” اضافه کرده بود: “تصمیم گیری در مورد دعوت از سخنران خارج دانشگاه برای سخنرانی در داخل دانشگاه با هیات نظارت بر تشکل‌های دانشجویی است که شامل رییس دانشگاه و نماینده‌ی مقام معظم رهبری در دانشگاه و نماینده‌ی وزیر علوم است. در هیچ کجای این آیین نامه که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است ذکر نشده که وقتی می‌خواهید مجوزی صادر کنید از خارج دانشگاه اجازه بگیرید.”

اظهارات قائم مقام دانشگاه نشان می‌داد که زور حمله کنندگان به علی مطهری آنقدر هست که جای متهم و شاکی را عوض کنند. گرچه نام متهمان و وابستگی تشکیلاتی آنها صریحا اعلام نمی‌شود، اما بر اساس اظهارات پراکنده منتشر شده، گفته می‌شود که حمله کنندگان از سپاه فجر شیراز دستور گرفته‌اند. وکیل علی مطهری یکبار گفته بود: “بعد از شکایت ما دلایلی مبنی بر این پیدا شده که افرادی خودسر منتسب به یک نهاد خاص در این ماجرا دخالت داشته‌اند. از این رو فرماندهی سپاه با اعزام نماینده، شکایت خود را در خصوص برخی خودسرها اعلام کرده و پرونده را دنبال می‌کند.” گرچه سپاه فجر شیراز خبر شکایت از حمله‌کنندگان را تکذیب کرد، اما اظهارات وکیل پرونده نشان می‌داد که متهمان به سپاه پاسداران وابسته بوده‌اند.

اواخر اسفندماه گذشته، بعد از آنکه اخبار ماجرای شیراز منتشر شد، علی مطهری در نامه‌ای سرگشاده وقایع پیش آمده در روز حمله را شرح داده و پس از شرح جنگ و گریز در خیابان‌های شیراز و وارد شدن در یکی از کلانتری های محل نوشته بود: “ما خیال می‌کردیم الان نیروهای کلانتری این افراد را بازداشت می‌کنند ولی دیدیم هیچ عکس‌العملی نشان ندادند و فقط از ورود آنها به کلانتری جلوگیری کردند. ظاهراً یک اصل پذیرفته شده بود که این افراد که از تجهیزاتشان مانند موتورهای سنگین و گاز فلفل معلوم بود از چه نهادی دستور گرفته‌اند در این گونه کارها آزادند و کسی حق مزاحمت برای آنها ندارد مگر این که فرد مورد تهاجم از شدت ضربات از دنیا برود.”

با نزدیک شدن دادگاه متهمان حمله به مطهری در شیراز و باقی ماندن چند از دانشگاهیان در لیست اتهام، به نظر می‌رسد که همچنان کسی “حق مزاحمت” برای گروه‌های فشار ندارد و اگر زحمتی هم ایجاد شد، هم متهم و هم شاکی را شامل خواهد شد.