نیکبخت: اتهامات با کیفرخواست انطباق ندارد

نویسنده

nikbakht510.jpg

وحید ثابتیان

صدیق کریمی وشیث امانی عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار ایران، روز گذشته دردادگاه سنندج محاکمه شدند. پیش ازاین صالح نیکبخت وکلای این فعال کارگری از محاکمه و اتهامات سنگین به این دو توسط مقامات قضایی خبرداده بود.

اتهامی که نیکبخت ازآن برده، محاربه است که می تواند مجازات اعدام را به همراه داشته باشد. این محاکمه در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج انجام شده است. طی ماه های گذشته فشار برروی فعالان کارگری برای جلوگیری از تشکیل انجمن های مستقل کارگری همچنان روبه افزایش بوده است. این درحالی است که اعتراضات بین المللی به بازداشت منصوراصانلو و محمود صالحی همچنان ادامه دارد.

نیکبخت به ایسنا گفته است که موارد اتهامی که درقرارمجرمیت این دوفعال کارگری آمده است با کیفرخواستی که برای آنها تهیه شده منطبق نیست: “در لایحه‌ی شش صفحه‌ای به این موضوع اعتراض کرده و از رییس دادگاه اعاده کیفرخواست جهت رفع نقص به دادسرا را خواستار شدم.” پیش از این کریمی وامانی در تجمع روزجهانی کارگر دستگیر وپس چهل روزی که درزندان گذراندند به قید وثیقه آزاد شدند تا دادگاه آنها برگزار وبه اتهاماتشان رسیدگی شود.

نیکبخت اشکالات موجود در دادخواست و اتهامی که برای موکلانش درنظرگرفته شده است را اینچنین برشمرده: “کیفرخواست صادره وفق ماده ۱۸۶ قانون مجازات اسلامی است؛ در حالی که در قرار مجرمیت صادره از دادسرا نامبردگان متهم به تشویق به شرکت در تجمع روز کارگر و تشکیل گروه‌های کارگری آزاد و هم‌چنین انعکاس اخبار شوراهای اسلامی کارگران کارخانه نساجی در سایت‌های اینترنتی مخالف نظام و اقدام برای تشکیل اتحادیه‌های کارگری آزاد، شده بودند.”

اتهام های سنگین برای فعالیت هایی همچون تجمع برای پیگیری مطالبات، تشکیل گروه های صنفی به منظورایجاد رابطه برابربا نهادهای کارفرمایی و اطلاع رسانی درخصوص فعالیت های شوراهاس اسلامی کارگران، درحالی مطرح می شوند که برخورد مقامات امنیتی با کارگران، رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی ودیگر بخش های جامعه کارگری به بی سابقه ترین شکل خود طی سالهای گذشته رسیده است.

طی روزهای گذشته “وب لاگ کارگر” نیزخبراز حکم پنج سال زندان برای یکی از بازداشت شدگان اردیبهشت ماه سال 84 داده بود. حکمی که توسط دادگاه شهرسقز صادرشده بود وپس ازآن توسط دیوان عالی کشور تایید شد. لقمات مهری ازشرکت کنندگان در تجم روزجهانی کارگر سال 84 درشهر سقز، درحالی با این حکم مواجه می شود، که پرونده افراد بیشتری درانتظار احکام مشابه قرار دارند. محمود صالحی یکی دیگر ازبازداشت شدگان روزجهانی کارگرسال 84 است که هم اکنون دوران محکومیت یک ساله خود را درزندان سنندج می گذراند.

علاوه برکارگران، روزنامه نگاران کرد درسنندج نیزبا محدودیت های زیادی درماه های گذشته مواجه بوده اند. صالح نیکبخت، که هم اکنون وکالت کارگران یاد شده را به عهده دارد، عهده داروکالت سه روزنامه سنندجی به نام های سامان سلیمانی، فرهادامین پورورضا علی پور از نشریه “روژه هلات” نیزمی باشد که دهم اسفندماه سال گذشته به اتهام اقدام علیه امنیت ملی محاکمه شدند.

(عکس ایسنا، سامان اقوامی)