خانه‌ خاموش، زندگی در شب

نویسنده
نسرین تبریزی

» پشت ویترین

تازه‌ترین آثار چاپی

 

 

خانه خاموش

نویسنده: اورهان پاموک

مترجم: سارا مصطفی‌پور

ناشر: مرکز

تعداد صفحات: ۳۷۶ صفحه

قیمت: ۱۹۸۰۰ تومان

این رمان که به شیوهٔ جریان سیال ذهن نوشته شده، ماجرای سه نسل در یک خانواده است که هر کدام از طریق تک‌گویی ماجرای زندگی و گذشته خود را بیان می‌کنند. تک‌گویی‌ها مانند حلقه‌های زنجیر به یکدیگر پیوند می‌خورند و ساختار اصلی رمان را تشکیل می‌دهند. این روایت‌ها به حدی جذاب است که اگر کسی کتاب را به دست بگیرد، حتما نمی‌تواند آن را کنار بگذارد.

 پاموک اولین رمان مهم خود را با نام «آقای جودت و پسران» در سال ۱۹۸۲ نوشت، که چندین جایزه ادبی نصیب او کرد. «خانه خاموش» دومین رمان مهم این نویسنده ترک محسوب می‌شود. مهم‌ترین جایزه‌ای که پاموک به دست آورده، جایزه ادبی نوبل در سال ۲۰۰۶ بوده است.

پاموک در سال ۱۹۵۲ در محله نیشان تاشی استانبول به دنیا آمده است. او تحصیلات خود را با گرایش نقاشی در کالج امریکایی روبرت در محل سکونتش طی کرد و سپس وارد رشته معماری در دانشگاه پلی تکنیک استانبول می‌شود اما پس از مدتی این رشته را رها می‌کند و در رشته روزنامه نگاری ادامه تحصیل می‌دهد و در همان رشته فارغ التحصیل می‌شود.

 

جناب آقای شاهپور گرایلی همراه خانواده

نویسنده: فرهاد بابایی

ناشر: چشمه

تعداد صفحات: ۲۵۰ صفحه

قیمت: ۱۹۰۰۰ تومان

بابایی در این کتاب با نگاهی طنز به زندگی روزمره‌‌ی این خانواده و مسائل مختلف آن‌ها پرداخته است. او درباره‌ی نقش نگاه طنز در شکل‌گیری رمانش می‌گوید: «از ابتدا قرار بود که گوشه‌ی چشمی هم به طنز در طول کارم داشته باشم اما با شروع کار تقریباً فراموش‌اش کردم. مسائلی توی خط داستان پیش می‌آمد که برای خودم اصلاً طنز نبود و چه‌بسا آن شرایط دردناک و غمگین بود. اما خب ما مردمی هستیم که با غم بزرگ شده‌ایم. اگر طنزی هم رخ بدهد به جهت غم زیادمان است و شاید اصلا خودمان هم نفهمیم در چه شرایط مضحکی به‌ سر می‌بریم. دستِ‌کم برای من این‌گونه بوده تابه‌حال.» و در پاسخ به این سؤال که آیا تغییر نسبی شرایط، در چاپ اولین رمانش در ایران مؤثر بوده یا خیر، می‌گوید: «همیشه یک تغییر نسبی برای نویسندگان به وجود می‌آورند که سرریز نکنند. البته برای من مهم و خوشایند است که کتاب‌هایم در همین‌ جا اجازه‌ی چاپ داشته باشند. برای هر کتاب هم روال معمول را طی کرده‌ام و ناشرم هر کاری لازم بوده انجام داده، ولی متأسفانه مجوز نگرفته‌اند. البته من بدون اتلاف وقت و سوگواری سراغ ایده‌ و پروژه‌ی بعدی رفته‌ام. همیشه هم معتقد هستم بدترین وضعیت، تغییر نسبی است. تغییر باید کامل و اساسی باشد. نخست، حذفِ سانسور از بدنه‌ی ادبیات است.»

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«فرزین یادته یه‌بار هوس کرده بودی زمان یهو ده سال بره جلو؟ هیچ‌کس نفهمه جز خودت؟ اونم فایده نداره. معنی نداره پسر! بعضی وقتا هست که آدم هر روز به خودش می‌گه بازم تکرار دیروزه که! حالا چی‌کار کنم؟ فرزین اگه یه دوربین برداری و دور‌ترین جا‌ها رو هم تماشا کنی می‌بینی همه‌چی تکرار دیروزه و کسی هم عین خیالش نیست باید چی‌کار کنه. جمعیت کل ایران هیپنوتیزمِ کارای تکراری خودشونن. نه این‌که اون دور‌دور‌ها همه مشکل تو رو داشته باشن یا مثل تو توی یه مصیبت گیر کرده باشن، نه فرزین. فقط کافیه متوجه بشی همه بالاخره لنگ یه چیزی هستن یا یه نفر توی زندگی‌شون هست که دایم می‌لنگه. اون‌که بلنگه، بقیه هم به خاطر اون می‌لنگن. یهو می‌بینی یه ملت دارن می‌لنگن…»

 

زندگی در شب

نویسنده: دنیس لیهان

مترجم: نادر ریاحی

ناشر: هیرمند

تعداد صفحات: ۵۵۲ صفحه

قیمت: ۲۳۵۰۰ تومان

زندگی در شب داستان مردی است در دهه ۱۹۲۰، دههٔ ممنوعیت فروش و تولید مشروبات در امریکا،‌ که از دزدی خرده پا در بوستون به سردسته‌ی قاچاق‌فروش‌های جنوب امریکا مبدل می‌شود. جوکولین، پسرکوچک قائم مقام پلیس شهر، به خانواده و تربیت خود پشت کرده و حالا از زندگی خود در مقام یکی از هراس‌انگیزترین تبهکاران امریکا لذت می‌برد. اما زندگی در طرف تاریک جامعه بهایی دارد: در روزگار مردان بی‌رحم و مسلح به پول نقد و اسلحه و مشروب، به احدی نمی‌توان اعتماد کرد؛ نه خانواده، نه دوستان، نه دشمن، نه حتا معشوق. زندگی در شب حماسه‌ای است از جنس عشق و انتقام و قتل و خیانت در روزگاری که گناه سعادت‌بخش بود.

جغرافیای من و تو

نویسنده: جنیفر اسمیت

مترجم: مهرآیین اخوت

ناشر: هیرمند

تعداد صفحات: ۲۲۰ صفحه

قیمت: ۱۷۰۰۰ تومان

لوسی در طبقهٔ بیست‌وچهارم زندگی می‌کند. ایوان در زیرزمین. در نتیجه طبیعی است که جایی در این میانه یک‌دیگر را ببینند: در آسانسوری که به علت رفتن برق در تمام شهر نیویورک گیر کرده. بعد از این‌که نجات پیدا می‌کنند در خیابان‌های تاریک با هم قدم می‌زنند و غرق تماشای ستاره‌های آسمان می‌شوند که منظره‌ای نادر در نیویورک است. همان ساعات اندکِ تاریکی آن‌ها را به دنیایی خیال‌انگیز می‌کشاند. اما وقتی برق می‌آید، واقعیت‌های تلخ هم همراهش هست. لوسی و خانواده‌اش به خارج از کشور می‌روند و اوون هم همراه با پدرش به سمت دیگر امریکا.

اما مدت کوتاهی که با هم سپری کرده‌اند ردی در زندگی‌شان باقی گذاشته. وقتی دست سرنوشت لوسی و ایوان را به ادینبورو و سان‌فرانسیسکو، به پراگ و پورتلند و به شهرهای دیگر دنیا می‌کشاند، این دو از طریق کارت‌پستال و ای‌میل‌هایی گه‌گاهی و تلفن با هم در تماس می‌مانند. اما آیا راهی برای رسیدن به هم دارند؟

جنیفر اسمیت، نویسنده‌ی جوان جغرافیای من و تو ، نگاهی هوشمندانه به شخصیت‌هایش دارد و نگاهی حیرت‌انگیز به عشق. او در این کتاب نشان می‌دهد مرکز دنیا مکانِ خاصی نیست. گاهی شخصی خاص مرکز دنیاست.

 

دورا برودر

نویسنده: پاتریک مودیانو

مترجم: نسرین اصغرزاده

ناشر: افراز

تعداد صفحات: ۱۲۸ صفحه

قیمت: ۷۷۰۰ تومان

پس از انتشار رمان‌های “محله گمشده”، “سفر ماه عسل” و “خیابان بوتیک‌های خاموش”، کتاب “دورا برودر” چهارمین اثر پاتریک مودیانو است که در انتشارات افراز به‌چاپ رسیده است.

در این رمان به ماجراهایی مثل قتل‌عام یهودیان، دختران یهودی پاریس و تاریخ اشغال فرانسه به‌دست آلمان‌ها پرداخته شده است و تاکنون در چند روزنامه خارجی از جمله گاردین و هافینگتون‌پست به‌عنوان یکی از آثار برتر و شاهکار مودیانو معرفی شده است.

در بخشی از متن این داستان آمده است: «ژانویه ۱۹۶۵ بود. شب‌ها حدود ساعت شش، چهارراه بلوار اُرنانو و خیابان شامپیون تاریک می‌شد. از من کاری ساخته نبود، با غروب آفتاب، در این خیابان‌ها خودم را گم می‌کردم.

کافه‌ی آخر، در انتهای بلوار ارنانو “ورس توژور” نامیده می‌شد که در کنار تعدادی از کافه‌های هم ترازش قرار داشت. سمت چپ نبش بلوار نِی، کافه‌ی دیگری بود که یک گرامافون سکه‌ای داشت. در چهارراه اُرنانو- شامپیون، یک داروخانه و دو کافه که یکی قدیمی‌تر بود نبش خیابان دوواِسم قرار داشت.

آنچه که در این کافه‌ها می‌توانستم در انتظارش بمانم… تماشا‌ی سپیدهی صبحگاهی بود به هنگام سر آمدن شب و در اواخر بعدازظهر تماشای غروب. دیرهنگام، در زمان تعطیلی کافه…»

رحمت دراکولا

نویسنده: جمیله مزدستان

ناشر: آموت

تعداد صفحات: ۱۶۰ صفحه

قیمت: ۸۵۰۰ تومان

 «رحمت دراکولا» عنوان مجموعه داستان کوتاه طنز، نوشته جمیله مُزدستان است که متشکل از ۱۰ داستان کوتاه طنز است و اغلب موضوعات آن‌ها مسائل و معضلات اجتماعی، دغدغه‌ها و مشکلات انسان‌ها در جامعه‌ی معاصر، بوروکراسی اداری، قوانین دست و پاگیر شهری، مدگرایی و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در سال‌های اخیر است. «رحمت دراکولا»، یکی از داستان‌های این مجموعه، داستان مرد ساده‌دلی است که به گونه‌ای به دام بروکراسی‌های اداری می‌افتد، تا حدی که شخصیت قبلی او زائل می‌شود و آدم‌ها از او هراس پیدا می‌کنند.

 

حیات‌النفوس (داستان‌های میان‌رودان)

نویسنده: علی شمس

ناشر: قطره

تعداد صفحات: ۱۱۸ صفحه

قیمت: ۶۰۰۰ تومان

حیات‌النفوس و داستان‌های میان رودان، دو کوشش جدا از هم در حوزهٔ تاثیرپذیری از آبشخورهای تاریخی است. اولی نگاهی از نزدیکو خودمانی می‌کند به یکی از شب‌های هزار و یک شب و دومی در مقیاسی بزرگ‌تر، می‌خواهد یک بستر و شکوه تاریخی را در چشم‌اندازی پاردیک بازروایی کند. به گفته‌ی دیگر، ارائه‌ای شوخانه از گزاره‌های زبانی و بازپیدایی روایت‌های باستانی در پیچه‌ای کمیک – در نمایش‌نامه‌ی دو - مشخصه‌ی غالب آن است.