سیدعلی به روایتِ شیرعلی

نویسنده

» گزارش

چاپِ کتابی درباره‌ی سیدعلی خامنه‌ای در تیراژ صد هزارتایی

 

سیدعلی خامنه‌ای در تیراژ صد هزار نسخه؛ صحبت درباره‌ی کتابی‌ست که به زنده‌گی رهبر جمهوری‌اسلامی می‌پردازد و با تایید خود او آماده‌ی انتشار شده و این روزها با تیراژی مافوق تصور کتاب فروشی‌های ایران را به تسخیر خود درآورده. کتابی که هنوز نیامده، با انتقاد تمام سلیقه‌ها و جناح‌ها روبه‌رو شده.

“جعفر شیرعلی نیا” نویسنده‌ی این کتاب است و “نشر سایان” انتشارات‌اش؛ نشری که پیش‌ازاین آثاری با موضوع دفاع مقدس، زندگی روح‌الله خمینی، تاریخ یهود و… به بازار فرستاده. نکته‌ی تعجب برانگیر این کتاب اما نخست تیراژ بالای صد هزار تایی‌اش است و دوم بهای هنگفت‌اش؛ ۱۴۰ هزار تومان.

نویسنده‌ی کتاب خود را این‌گونه معرفی می‌کند و شرح می‌دهد: متولد ۱۳۵۷، پژوهشگر تاریخ دفاع مقدس. کتاب‌ها: “بحران بالا می‌گیرد”، “جبهه میانی”، “جبهه جنوب”، “دایره‌المعارف مصور تاریخ جنگ ایران و عراق”، “دایره‌المعارف مصور تاریخ یهودیت و صهیونیسم” و “هشت سال این‌گونه گذشت” منتشر شده.

“روایتی از زنده‌گی و زمانه‌ی سیدعلی خامنه‌ای” با نقدها و اعتراض‌های زیادی روبه‌رو شده. وب‌‌سایت کلمه با اشاره به چاپ کتابی نفیس و بی‌مخاطب با تیراژ بالا و هزینه‌ی گزاف می‌نویسد: “درحالی‌که شمارگان کتاب متأثر از فضای اقتصادی جامعه و رکود بازار نشر به این رقم رقت‌انگیز می‌رسد، کتاب زندگی آیت‌الله خامنه‌ای با ۱۰۰ هزار شمارگان به بازار در حال ورشکستگی نشر کتاب دهن‌کجی می‌کند و وارد بازاری می‌شود که مخاطب آن قطعاً مخاطب خاص است و نه مردم. به‌راستی مخاطبان کتاب تبلیغاتی درباره رهبری با قیمت ۱۴۰ هزارتومانی چه کسانی هستند؟ غیرازاین است که سازمان‌ها و ادارات دولتی و سپاه و بسیج موظف می‌شوند این کتاب را خریداری کنند؟ که یا در انبارها خاک بخورند و یا به مناسبت‌های مختلف به خانواده شهدا و جانبازان که کتابخانه‌هایشان پر از این کتاب‌های سفارشی است اهدا شود و یا اینکه نخبگان علمی و شاعران یا مهمانان خارجی که با رهبری دیدار می‌کنند، دارندگان آتی این کتاب خواهند بود.” نقدها و اعتراض‌ها فقط به اصلاح‌طلبان محدود نمی‌شود. احمدی‌نژادی‌ها از جنبه و جبهه‌ی دیگر ناخرسندی‌شان را نسبت به انتشار این کتاب نشان داده‌اند.

موسسه فرهنگی ـ هنری شهید کاظمی در مطلبی که در سایت اینستاگرام منتشر شده، می‌نویسد: “چند ماهی است، زمزمه‌ی صدور مجوز کتاب مصور آیت‌الله خامنه‌ای به گوش می‌رسد. نمایش‌گاه کتاب فرصت خوبی بود برای صدور مجوز، آن هم به دستور خود آقا! فصول اول کتاب را که خدمت معظم له نشان دادند، ایشان سفارش کرد، مجوز صادر بشود، حال آن‌که چند فصل ناتمام مانده بود. خلاصه می‌کنم کلام را! فصول آخر را با تخریب دولت قبل و تثبیت دولت فعلی به پایان رسانیدند!”

حالا کتابی که به زنده‌گی سیدعلی خامنه‌ای می‌پردازد و به سفارش خود او مجوز انتشارش صادر شده، از سوی باورمندان به نظام هم پس زده می‌شود. دلیل گویا نه فقط حمایت از دولت فعلی، که انتشار تصاویری از میرحسین موسوی و آیت‌الله منتظری است که هر دو به دستور سیدعلی خامنه‌ای در حصر قرار گرفتند.

نویسنده‌ی کتاب در مقابل انتقادها عقب‌نشینی نکرده و در مصاحبه‌ای تبلیغاتی با سایت رجا نیوز تیراژ بالای کتاب را دلیل علاقه‌ی “دنیا”! به شناختن سیدعلی خامنه‌ای دانسته و مدعی شده که برای چاپ این کتاب با این تیراژ از هیچ بودجه‌ی دولتی‌ای استفاده نکرده و کتاب محصول سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است!

کتاب “زنده‌گی و زمانه‌ی سیدعلی خامنه‌ای” در نه فصل نوشته شده. فصولی که نام‌گذاری‌شان نشان دهنده‌ی خط مشی نویسنده و منتشرکننده‌گان کتاب است. در این کتاب دوره‌ی نخست‌وزیری میرحسین موسوی نام “دولت ناهماهنگ” به خود گرفته، دوران دولت سیدمحمد خاتمی “سال‌های پرحادثه” نام‌گذاری شده و از دوران احمدی‌نژاد و حسن روحانی به ترتیب با عناوین “بازگشت” و “تدبیر و امید” یاد شده. نام‌هایی که می‌تواند هر کدام به نوعی منعکس‌کننده‌ی نظرات رهبری باشد که مجوز کتابی درباره‌ی خودش را صادر می‌کند و در بازار کتاب، با صد هزار نسخه پیش‌تاز یک مسابقه‌ی انحصاری و قرق شده است.