پشت ویترین

نویسنده

رادی شناسی در سه کتاب

عرفان و رندی در شعر حافظ

نویسنده: داریوش آشوری

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۴۰۲

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱۰

کتاب هستی‌شناسی حافظ نخستین بار در سال ۱۳۷۷ منتشر شده و از آنجا که با دیدگاهی نو و با اتکا به مفهوم‌ها و روشهای علوم انسانی جدید به کند و کاو در اندیشه و جهان بینی خواجه شیراز می‌پرداخت در میان حافظ دوستان و حافظ پژوهان باز تابی گسترده و چشمگیر داشت و بحثهای بسیار بر انگیخت.

کتاب حاضر‌‌ همان کتاب است اما‌‌ همان دید‌گاه و درو نمایه را درپرتو مطالعه و پژوهش و تامل و اندیشه بیشتر، با استدلالی پرورده‌تر و پخته‌تر و کامل‌تر عرضه می‌کند هدف اصلی این پژوهش نشان دادن پیوند و درهم تنیدگی عرفان و رندی در شعر حافظ و شناختن آن منطق درونی هدایت کننده‌ای است که تمامی نماد‌ها و مفهوم‌ها و تعبیرهای گوناگون و پر معنای او را یگانگی می‌بخشد و به کمک آن می‌توان جهان معنا و اندیشه حافظ را باز یافت و باز ساخت.

 

 

کمیته ۳۰۰

نویسنده: جان کولمن

مترجم: یحیی شمس

ناشر: مروارید - فیروزه

تعداد صفحه: ۳۲۲

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱۸

دکتر جان کولمن مؤلف کتاب که خود یکی از اعضای پیشین MI۶ سازمان جاسوسی بریتانیا بوده، در مورد گروه توطئه‌گرانی که هیچ‌یک از مرزهای ملی نمی‌شناسد و خود را فرا‌تر از قوانین همه کشور‌ها قرار داده و تمامی ابعاد زندگی سیاسی، دینی و اجتماعی، بازرگانی، صنعتی، معدنی و بانکداری مردم جهان و حتی قاچاق موادمخدر را زیر سلطه خود دارند پرده‌‌ها را به کناری می‌زند.

این کتاب دانش شما را درباره این گروه کوچک نخبه که خود را در برابر هیچ مرجعی به جز اعضا گروه خود پاسخگو نمی‌داند افزایش می‌دهد راستی چرا درباره این گروه که سرنخ تمامی رخدادهای جهان را در دست دارند تنها معدودی آگاهی دارند.

گروه توطئه‌گران جهانی که زیر نام کمیته ۳۰۰ فعالیت دارند افزون بر برخورداری قدرت کامل، در روند تمامی رویدادهای جهانی تأثیر قطعی دارند. این کتاب اسامی همه اعضاء، شرکت‌‌ها، مؤسسات، سازمان‌های دولتی و جنبش‌های گوناگونی را که آن‌ها در راستای سلطه جهانی خویش به وجود آورده‌اند برملا می‌سازد.

قدرت فائقه این اختاپوس مهیب جهانی را با همه سلطه‌جویی آن بر زوایای زندگی روزمره همه مردم گیتی در این کتاب جست‌وجو کنید.

 

 

ناخودآگاه

نویسنده: آنتوانی ایستوپ

مترجم: شیوا رویگریان

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۲۴۸

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۳

مفهوم نا‌خود آگاه همچنان که در روان‌شناسی و روانکاوی امروزه اهمیت دارد در فهم بسیاری از مسایل و رفتار‌ها و پدیده‌های زندگی روزمره، و تبیین بخشی از روابط اجتماعی و تفسیر وجوهی از آثار ادبی و هنری نقشی موثر یافته است.

کتاب حاضر نگاهی نکته سنجانه و روشنگر به این پدیده افکنده و شرحی قابل برای همگان از جوانب مختلف این مفهوم به دست می‌دهد.

اتکای کتاب به نمونه‌ها و مثالهای متنوعی است که از منابع گوناگون، از قبیل لطیفه‌ها، ترانه‌ها، آثار ادبی فیلم‌ها و زندیگ نامه‌ها استخراج شده‌اند و به کمک آن‌ها می‌توان دریافت آیا به راستی چیزی به نام نا‌خود آگاه وجود دارد و اگر هست، چیست؟ و چه ربطی با زندگی و اندیشه ما دارد؟

 

 

قدرت اسطوره

نویسنده: ژوزف کمپل

مترجم: عباس مخبر

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۳۴۴

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۷

جوزف کمبل (۰۱۹۸۷-۱۹۰۴) از برجسته‌ترین مراجع جهانی در زمینهٔ اسطوره‌شناسی، پژوهنده‌ای توانا، مشاهده‌گری تیزبین، نویسنده و آموزگاری نامی بود که در سطح جهان تاثیری گسترده و ژرف گذارد.

برای او، اسطوره آواز کائنات و موسیقی افلاک بود.

در این گفتگوی بلند که روایتی از آن از یکی از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا پخش شد، و می‌توان آن را جمعبندی پژوهش‌ها و مشاهده‌ها و اندیشه‌های او شمرد پهنه‌ای وسیع را درمی نوردد و به معنی دقیق کلمه، از هر دری سخن می‌گوید…

این اثر جمع بندی و چکیده تحلیلی و تطبیقی بن مایه‌های مشترک اساطیر کلیه اقوام و ملل، و رابطه این مجموعه با دنیای جدید و انسان معاصر است.

این کار توسط کسی انجام گرفته است که به قولی معرفت او بر پهنه وسیع چشم انداز گذشته ما در حدی بود که تاکنون معدودی از انسان‌ها به آن رسیده‌اند.

 

 

جنگ وحشتناک جهانی دوم

نویسنده: تری دیری

مترجم: مهرداد تویسرکانی

ناشر: افق

تعداد صفحه: ۱۲۸

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۸

تاریخ با لحظه‌های ناخوشایند! جنگ اندوهبارجهانی دوم حقایق دردناکی را از بد‌ترین جنگ تاریخ برایتان تعریف می‌کند.

در این فاجعه هیچ جا در امان نبود، نه شهرهای محاصره شدهٔ مدفون در برف و نه سنگرهای جنگی مملو از مگس.

آیا دوست دارید بدانید:

چه کسی از لارو حشرات گوشت درست می‌کرد؟ بوی گند سربازان کدام ارتش، دشمن را به سویشان جلب می‌کرد؟ چه طورزیر پیراهن سفید ممکن بود شما را به کشتن بدهد؟

تاریخ را بخوانید و در مورد شایعات شاخ داری که همه باور می‌کردند و سلاح‌های مرگباری که هیچ کس وجودشان را باور نمی‌کرد، اطلاعات به دست بیاورید.

ببینید کدام پیرمرد ۸۰ ساله برای ثبت نام درارتش بابابزرگ‌ها در مورد سنش دروغ گفت و کدام پسربچهٔ ۱۲ ساله در دفاع نهایی از برلین جان سپرد.

 

رادی‌‌شناسی ۱

نویسنده: حمیده بانو عنقا

ناشر: قطره

تعداد صفحه: ۳۸۰

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۱

رادی‌شناسی‌۱اکبر رادی نویسنده‌ای تأثیرگذار و ماندگار در ادبیات نمایشی ایران بوده است. نمایش‌نامه‌های او از یک‌سو بازتابی از تحولات جامعهٔ ایرانی در پنج دههٔ اخیر و از سوی دیگر، قابل قیاس با آثار نمایش‌نامه‌نویسان بزرگ جهان در دنیای معاصر است. در سال ۱۳۸۹ به همت بنیاد اکبر رادی، نخستین همایش رادی‌شناسی با همکاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، خانهٔ هنرمندان ایران و نشر قطره برگزار گردید و مجموعهٔ مقالات برگزیدهٔ این همایش، به صورت کتاب حاضر گردآوری شد و به چاپ رسید.

یک آهنگ بارانی، مقداری کلمه که روی میز ریخته، عبورشبانه‌ای که از یک خیابان… و شما تعیین کنید طنز دردناک معما را! و اینکه پس کفاره این حضور مالا یعنی ما را که می‌دهد؟

چه کس در این عبور پنج روزه از آنجاده و همناک به تسلی ما می‌آید؟

حافظ دلربای ما با تلی از غم ‌ها و غصه ‌هایش، شکسپیر آن رفعت کلام خدایان، تولستوی آن پیر رند روس، و هدایت ما با جراحت‌های درون و دردهای پنهانش… این‌ها همه از یک خیابان شبانه عبور کردند و زمین گرفت.

 

 

سه کتاب

نویسنده: زویا پیرزاد

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۳۲۰

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۲۵

زویا پیرزاد در سال ۱۳۳۱ در آبادان به دنیا آمد.‌‌ همان به مدرسه رفت، در تهران ازدواج کرد و دو پسرش ساشا و شروین را به دنیا آورد. تا چاپ اولین رمان، چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم ۱۳۸۰ سه مجموعه داستان از این نویسنده منتشر شد: مثل همه عصر‌ها ۱۳۷۰، طعم گس خرمالو ۱۳۷۶ و «یک روز ماندو به عید پاک ۱۳۷۷.

کتاب حاضر مجموعه‌ای است از داستان‌های این سه کتاب. زویا پیرزاد دوکتاب ترجمه کرده است: آلیس در سرزمین عجایب اثر لوییس کارول و آوای جهیدن غوک که مجموعه‌ای است از شعرهای ژاپنی غیر از این کتاب آخر، ناشر همهٔ کتاب‌های نویسنده نشر مرکز است.

 

شاهنشاهی اشکانی

نویسنده: یوزف ولسکی

مترجم: مرتضی ثاقب فر

ناشر: ققنوس

تعداد صفحه: ۲۴۸

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۵

یوزف ولسکی لهستانی که اکنون دهه نهم عمر پر بار خود را می‌گذاراند؛ قدیمی‌ترین؛ و بی‌گزاف؛ بزرگ‌ترین کار‌شناس تاریخ اشکانی در جهان است.

او از دهه ۱۹۳۰ تا کنون بیش از پنجاه کتاب و مقاله درباره اشکانیان انتشار داده و بسیاری از نظریه‌های آغازین او درباره اشکانیان با کشفیات بعدی باستان‌شناختی، به خصوص در نسای ترکمنستان تایید شده است.

متاسفانه از این اشکانی‌شناس بزرگ تا کنون اثری به زبان فارسی ترجمه نشده بود و مترجم از ناشر محترم سپاسگزار است که این اثر را برای ترجمه در اختیار او قرار داده است.

 

 

جهان و تاملات فیلسوف

نویسنده: آرتور شوپنهاور

مترجم: رضا ولی یاری

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۲۶۳

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۴

پانزده مقاله‌ای که از آثار شوپنهاور برگزیده شده و در این مجموعه گرد امده‌اند در دو بخش تنظیم شده‌اند.

بخش اول طرحی اجمالی از کلیت نظام و بینش فلسفی شوپنهاور و دیدگاه‌های او در کتاب پرآوازهٔ جهان همچون اراده وتصور و مسایلی چون عشق و رستگاری و جاودانگی و عبث بودن وجود به دست می‌دهد و در دفتر دوم نظرات فیلسوف دربارهٔ مضامینی چون نویسندگی و مطالعه و نبوغ و شیوهٔ صحیح اندیشه ورزی آمده است.