میان طفره و معما

نویسنده

ahmadinejad557.jpg

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، گفت که در ایران همجنسگرا وجود ندارد و این که نازی ها شش میلیون یهودی را سلاخی کرده اند واقعیت نیست، بلکه یک تئوری است و به همین دلیل باید دریچه بحث و گفتگو و تحقیقات در این مورد همچنان باز بماند.

محمود احمدی نژاد، این سخنان و افکار مغشوش اش را در دو ساعتی که در دانشگاه کلمیبا گذراند، ابراز کرد تا توپ کسانی که معتقد بودند دعوت کردن از او بی معناست را پرتر کرده باشد. حضور او در دانشگاه کلمیبا شاهدی بر این مدعاست که چرا ستیزه جویی هایش در مقابل غرب و بخصوص آمریکا، در کشور های در حال توسعه تا این حد مورد ستایش قرار می گیرد.

احمدی نژاد در برخورد مداوم با میزبانانش، آمریکا را متهم به حمایت از گروه های تروریستی کرد و خصوصیت این کشور و تلاش اروپا را برای کنترل برنامه های اتمی ایران، مزورانه خواند.

احمدی نژاد گفت:« شما که نسل پنجم بمب اتمی را تولید و آزمایش کرده اید، نباید کشورهای دیگر را که فقط می خواهند به انرژی هسته ای دست پیدا کنند، مورد سووال قرار بدهید. به عقیده من سیاستمدارانی که به دنبال بمب اتم هستند، از لحاظ سیاسی عقب مانده هستند».

سخنرانی احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا که قبل از سخنرانی از پیش تعیین شده اش در روز سه شنبه در مقر سازمان ملل متحد، انجام شد موجی از اعتراضات را در دانشگاه به همراه داشت.

سخنان او با گفتن اینکه ایران نمی تواند اسرائیل را به این دلیل که بر پایه تبعیض های قومی، غصب و اشغال بنا شده است، به رسمیت بشناسد، ستیزه جویانه بود و از طرف دیگر زمانی که گفت قصد دارد از محل حملات یازدهم سپتامبر بازدید کند و نسبت به این واقعه غم انگیز ادای احترام کند، دلجویانه بود.

وی همچنین گفت که حتی اگر هولوکاست اتفاق افتاده باشد، فلسطینی ها نباید تاوان آن را بپردازند.

او تمام بعد از ظهر را از خودش دفاع کرد. لی بالینجر، رئیس دانشگاه کلمبیا به دلیل دعوت کردن از احمدی نژاد مورد اعتراض شدید قرار گرفت. یکی از معترضین که در بیرون از دانشگاه پلاکاردی به دست گرفته بود که روی آن نوشته شده بود:” بالینجر، حیف که بن لادن در دسترس نبود”. اما بالینجر مراسم را با با ده دقیقه حمله لفظی به احمدی نژاد، آغاز کرد.

او گفت:« آقای رئیس جمهور، شما تمام نشانه های یک دیکتاتور کوتوله و بی رحم دارید». و در ادامه افزود:« ما یا خیلی گستاخید یا فوق العاده بی اطلاع».

رئیس جمهور ایران که در فاصله 3 متری او نشسته بود، لبخند بر لبانش ماسیده بود. مخاطبینی که ضد احمدی نژاد بودند و 70 درصد جمعیت را تشکیل می دادند، رییس تشویق می کردند و می خندیدند.

بالینجر خود و دانشگاه کلمبیا را به دلیل اینکه با دعوت کردن رئیس جمهور ایران نشان دادند که به آزادی بیان معتقدند، ستایش کرد و بعد به او حمله کرد. او گفت که اسناد مستدلی وجود دارد که ایران از تروریسم حمایت می کند و ایران را محکوم کرد به اینکه از عمل به ضوابط بین المللی ناظر بر لزوم اطلاع رسانی در مورد برنامه های اتمی، خودداری می کند. وی افزود:« من شک دارم که شما شجاعت ذهنی پاسخ دادن به این سووالات را داشته باشید».

احمدی نژاد هم در واقع به هیچ یک از سووالات بطور مستقیم پاسخ نداد، اما به آنها اشاره کرد. قبل از پاسخ به سووالات ، گفت:« در ایران رسم است که وقتی از کسی برای سخنرانی دعوت می کنند، به آنان احترام می گذاریم و اجازه می دهیم تا عقاید خود را بیان کنند ما در ایران به دانشجو و دانشگاهیان به قدری احترام قائل هستیم که تشخیص حقیقت را به آنان وا می گذاریم».

وی در مقابل خنده حضار گفت که در واقع من نباید تحت تاثیر این رفتار های غیر دوستانه قرار بگیرم.

سخنرانی احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا در آغاز هفته ای پر ماجرا صورت گرفت که طی آن قرار است در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل، حاضر شود. او سه شنبه در کنار دشمنش، جورج بوش، سخنرانی می کند.

جورج بوش درباره دعوت دانشگاه کلمبیا از احمدی نژاد گفت که از نظر او این دعوت اشکالی ندارد، اما افزود که اگر دست خودش بود شخصا چنین دعوتی را از احمدی نژاد نمی کرد.

بوش گفت:« اگر خوب به این مسئله فکر کنید می بینید که او رهبر کشوری است که از تروریسم حمایت می کند، اما باز هم موسسه ای در کشور ما این فرصت را در اختیار او قرار می دهد تا عقایدش را بیان کند و این نشان دهنده آزادی در کشور ماست. من به شخصه مطمئن نبودم که چنبن دعوتی از او بعمل می آوردم».

طبق قوانین بین المللی احمدی نژاد اجازه دارد در شعاع 40 کیلومتری سازمان ملل که که منهتن هم جزو آن است، تردد کند. اما پلیس هفته گذشته اعلام کرد که به دلایل امنیتی اجازه نمی دهد که احمدی نژاد به محل برج های تجارت جهانی نزدیک شود.

در داخل محل سخنرانی در دانشگاه کلمبیا، زمانی که جان کوتس وورت، برگزار کننده مراسم و رئیس دانشگاه به احمدی نژاد گفت که از پاسخ به سووالات طفره نرود، دانشجویان خندیدند. جان کوتس وورت پرسید:« آیا شما و دولت شما قصد نابودی اسرائیل را دارد»؟

احمدی نژاد باز هم طفره رفت و گفت:« ما همه مردم را دوست داریم. ما دوست یهودیان هستیم. تعداد زیادی از یهودیان در صلح و آرامش در ایران زندگی می کنند». او صحبت را عوض کرد و گفت که مردم فلسطین باید اجازه داشته باشند که درباره آینده خود، رفراندوم برگزار کنند.

کوتس وورت گفت که من گمان می کنم شما می توانستید به این سووال با آری یا خیر پاسخ بگویید.

اما احمدی نژاد باز هم پاسخ نداد و گفت:« شما سووالی می پرسید و می خواهید پاسخ آن را همانطور که خودتان می خواهید بشنوید. حالا من از شما سووال می کنم، آیا مسئله فلسطین اهمیت جهانی ندارد؟ خواهش می کنم بگویید آری یا خیر».

بلیط های برنامه در 90 دقیقه بصورت آنلاین فروخته شد که سرعت آن برابر بود با فروش بلیط کنسرت بروس اسپرینگتین. استینا رکستن، فارغ التحصیل 28 ساله نروژی دانشگاه، گفت:« من امروز به دانشگاه خودم افتخار کردم. من نمی خواهم اوضاع مهلک حقوق بشر در ایران را با آزادی بیان قاطی کنم. آنچه امروز اتفاق افتاد آزادی دانشجویان و اساتید دانشگاه بود».

هنوز مشخص نیست که روسای دانشگاه کلمبیا توانسته باشند موج انتقاد ها را فرو نشانده باشند. اما این پیشرفت بزرگی برایشان محسوب می شود.


منبع: اینترنشنال هرالد تریبون 25 سپتامبر