سوریه در حال فروپاشی، ایران در تردید

نویسنده

» نگاه اسلیت به سناریوهای ارتش اسراییل

ژاک بنی لوش

از دید ژنرال کوچاوی، رییس اطلاعات ارتش اسراییل، سوریه درحال فروپاشی است و ایران نیز قصد دارد گام نهایی را برای دستیابی به تسلیحات اتمی بردارد، ولی مردد است.

اظهارنظرهای رسمی ژنرال آویو کوچاوی، رییس اطلاعات نیروهای مسلح اسراییل، به واقع بسیار کم اتفاق می افتد. در مجموع، او نظرات و سناریوهای خود را صرفاً در ستاد مشترک و دولت مطرح می کند، ولی در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۱۳ در زمان کنفرانس سالانه هرتزلیا که ازسوی “مؤسسه سیاست و استراتژی” برگزار شده بود سخنرانی کرد. این فرصت منحصر به فردی بود تا بتوان به سناریوهای مورد نظر کارشناسان ارتش اسراییل درخصوص سوریه، ایران و فلسطین پی برد.

 

سوریه درحال فروپاشی است

ما این حق را داشتیم که تحقیقات دقیقی را درخصوص تغییرات ایجاد شده در منطقه خاورمیانه انجام دهیم و تحلیل های نظامی را در رابطه با سه تهدیدی که همواره برای امنیت اسراییل به عنوان خطر محسوب می شوند بررسی کنیم: سوریه، ایران و حماس. ژنرال کوچاوی با اشاره به ظهور اسلام افراطی در خاورمیانه گفت: “هدف جنبش اخوان المسلمین برقراری قوانین شریعت در کشورهای عربی است و هدف استراتژیک این جنبش به دست آوردن قدرت و تقویت آن در کلیه کشورهای منطقه، ازجمله غزه و ترکیه است.”

آویو کوچاوی براین باور است که سوریه کشوری درحال فروپاشی است و به شدت نسبت به ناتوانی سران حکومت بشاراسد برای کنترل وضعیت نظامی و حفظ بخشی از خاک سوریه نگران است. بی شک بشاراسد چندین منطقه سوریه را ازدست داده است، ولی “او همچنان بر دراختیار داشتن سلاح های شیمیایی، نیروی هوایی، و تجهیزات نظامی تأکید می کند. او پیشاپیش خود را برای استفاده از سلاح های شیمیایی آماده کرده. البته هنوز دستور این کار را صادر نکرده، ولی دارد خود را آماده می کند”.

 

برنامه اتمی ایران “کم کم درحال پیشرفت است”

رییس اطلاعات ارتش اسراییل زمانی که به موضوع ایران و حزب الله پرداخت، با شفافیت بیشتری سخن گفت.

اودراین خصوص اظهار داشت: “پیامدها و زیان های سقوط حکومت سوریه برای جمهوری اسلامی و حزب الله بسیار شدید است. ایران با این خطر مواجه است که تنها متحد خود در منطقه را که در مجاورت اسراییل قرار گرفته ازدست بدهد. حکومت تهران همچنین امکان انتقال تسلیحات به حزب الله ازطریق سوریه را ازدست خواهد داد. ایران و حزب الله هرچه در چنته دارند را برای کمک و حفظ حکومت بشاراسد به کار خواهند گرفت. آنها با انجام عملیات در خاک سوریه و تأمین اطلاعات، تسلیحات و مشاوره های استراتژیک از بشاراسد حمایت می کنند. اخیراً حزب الله با بودجه جمهوری اسلامی اقدام به تأسیس یک ارتش مردمی کرده که درحال حاضر ۵۰ هزار عضو دارد. آنها قصد دارند این تعداد را به ۱۰۰ هزار نفر برسانند. ایران و حزب الله ازهم اکنون خود را برای روزهای پس از سقوط بشاراسد آماده می کنند تا بتوانند با استفاده از این ارتش از دارایی ها و منافع خود در سوریه دفاع کنند.”

موضع آویو کوچاوی در مورد ایران به مانند دیگر ناظران اسراییلی هشدارآمیز نبود. او گفت: “برنامه هسته ای ایران به تدریج براساس برنامه ریزی این کشور درحال پیشرفت است. ایران با سرعت فعلی ۱۴ کیلوگرم اورانیوم غنی شده در ماه، توان ساخت پنج تا شش بمب اتمی را، در صورتی که دستور آن صادر شود، خواهد داشت. ولی جمهوری اسلامی درتلاش است تا از خطوط قرمز بین المللی عبور نکند، زیرا حفظ بقای حکومت بزرگ ترین اولویت آن است. امروز ایران احتمال حمله به تأسیسات اتمی خود توسط جامعه بین المللی را بسیار پایین می داند.”

منبع: اسلیت، ۱۵ مارس