نماز مولوی در تهران مصداق وحدت بود

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اهل سنت این‌ بار هم از عبادت در پایتخت ناکام ماندند

محمود براهویی‌نژاد، روزنامه‌نگار اهل سنت در مصاحبه با روز می‌گوید: “آزادی شعایر و مناسک دینی و مذهبی حق هر انسانی در هر نقطه‌ای از جهان با هر دین و عقیده و مسلکی است. وی معتتقد است نماز مولوی عبدالحمید اگر در تهران ادا می شد مصداق عملی وحدت ملی بود.

خبرگزاری وابسته به قوه قضاییه گزارش کرده که همزمان با پایان کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با محاصره خیابان‌های منتهی به نمازخانه پونک درتهران از سوی نیروهای امنیتی و نظامی سنی‌ها و مولوی‌عبدالحمید باردیگرازعبادت در پایتخت ناکام ماندند.  یک روزنامه‌نگار اهل سنت در سیستان و بلوچستان به روز می‌گوید با اینکه این ممانعت ممکن است “دلایل و توجیهاتی” داشته باشد اما “نقض حقوق اساسی بخشی از شهروندان ایرانی” به شمار می‌رود.

خبرگزاری میزان، ارگان خبری قوه قضاییه روز جمعه، ۲۰ دی ماه، خبر داد که همزمان با حضور مولوی عبدالحمید در تهران برای شرکت در کنفرانس بین‌اللملی وحدت اسلامی و اطلاع رسانی گسترده برای اقامه نماز جمعه اهل سنت از سوی او،‌ در اولین ساعات روز جمعه، زمانی که نمازگزاران “به سوی نمازخانه مربوطه سرازیر شدند با کمال تعجب شاهد محاصره خیابانهای منتهی به نمازخانه پونک (نماز خانه مرکزی اهل سنت تهران) شدند.”

به گزارش این خبرگزاری صبح روز جمعه “نیروهای امنیتی و انتظامی با مسدود کردن خیابانهای منتهی به نماز خانه مانع حضور مولانا عبدالحمید و سایر علمای اهل سنت و جمعیت نماز گزاران شدند.”

ممانعت از برگزاری نماز جماعت اهل سنت در ایران پیشینه تاریخی دارد و جمعیت بزرگ اهل سنت ایران از داشتن حتی یک مسجد اهل سنت در پایتخت محروم هستند.

اقدام اخیر دستگاه امنیتی و نظامی در جلوگیری از برگزاری نماز جماعت اهل سنت همزمان با پایان کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی صورت گرفته است. در تصاویری که از دیدار آیت‌الله علی خامنه ای، رهبر ایران با شرکت کنندگان در این کنفرانس منتشر شده، تصویری از او با با مولوی عبدالحمید، از رهبران اهل سنت ایران نیز دیده می‌شود.

محمود براهویی‌نژاد، روزنامه‌نگار اهل سنت ساکن زاهدان در مصاحبه با روز می‌گوید: “آزادی شعایر و مناسک دینی و مذهبی حق هر انسانی در هر نقطه‌ای از جهان با هر دین و عقیده و مسلکی است. این حق در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز برای اهل سنت محترم شمرده شده است. اگر چه مانند بسیاری دیگر از اصول قانون اساسی در اجرا با مشکل مواجه بوده است.”

به گفته این روزنامه‌نگار “ممانعت از برگزاری نماز جمعه اگر چه شاید دلایل و توجیهات حاکمیتی داشته باشد اما نقض حقوق اساسی بخشی از شهروندان ایرانی است و آثار و تبعات منفی چنین ممانعتی برای نظام زیاد است. بویژه آنکه این موضوع در آخرین روز برگزاری کنفرانس وحدت بازتاب یافت و این کنفرانس را به نوعی تحت الشعاع قرار داد.”

آقای براهویی‌نژاد می‌گوید “مدرا و سعه صدر مسئولان مربوطه می توانست بخوبی این قضیه را حل کند و رضایت مردم را نیز به همراه داشته و برگزاری این نماز می‌توانست مصداقی عینی از وحدت عملی باشد.”

در واکنشی دیگر، جلال جلالی‌زاده، نماینده سنندج در مجلس ششم و از شخصیت‌های اهل سنت کردستان در واکنش به حواشی کنفراسن وحدت اسلامی در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: “کمترین نشانه وحدت پذیرش مقابل است، رعایت حقوق اوست، احترام به شخصیت اوست وخیلی از مسائل دیگر. اما به نظر من اگر طرفین به عناوین مختلف برای همدیگر وحشت ورعب ایجاد نکنند باز هم مورد قبول است آنگونه که امروز در نمازخانه پونک مشاهده شد و باید گفت نتیجه مهم کنفرانس وحدت امسال آن است که خیلی از نهفته‌ها را آشکار کرد.”

تحقق وحدت اسلامی یکی از بزرگترین وعده‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی و حامیان وی بود. در همین راستا در آذرماه سال ۶۰ به پیشنهاد آیت‌الله منتظری و حمایت آیت‌الله خمینی، هفت روزی که میان شیعیان و اهل سنت در مورد تولد پیامبر اسلام اختلاف وجود دارد، هفته وحدت نامیده شد.

بیشتر بخوانید.

 

“واقعیتی تاسف‌آور”

چند روز پیش در حاشیه کنفرانس وحدت مذهبی  تصاویری از برگزاری دو نماز جماعت جداگانه توسط روحانیون و علمای شیعه و سنی در مشهد منتشر شد که انتقادات بسیاری را برانگیخت. رجا نیوز، از وبسایتء‌های اصولگرایان اینگونه برگزرای نماز جماعت را “واقعیتی تاسف آور” در حاشیه کنفرانس وحدت اسلامی دانسته است.

همزمان وبسایت سحام نیوز از تعدادی در قم خبر داده که در آن تعدادی “با لباس‌های قرمز و سردادن شعارهای اختلاف افکنانه”  حضور داشته اند.

بر اساس این گزارش تجمع‌کنندگان قم “در هفته وحدت نسبت به مقدسات اهل تسنن بی احترامی کرده و دشنام داده اند.”

مولوی عبدالحمید در همایش امسال وحدت اسلامی علاوه بر آیت‌الله خامنه‌ای، ‌با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای تشخیص مصلحت نظام هم دیدار کرده است.

امام جمعه اهل سنت در زاهدان در سخنرانی خود در این همایش گفته بود: “بعضی از سخنرانان کنفرانس وحدت در سخنان خودشان از جنگ صحبت کردند، ولی بنده این اعتقاد را ندارم که جنگ راه‌حل باشد، بلکه به اعتقاد بنده گفتمان و مذاکره و تقسیم قدرت و تشکیل حکومت‌های فراگیر و ملی و دریافتن یکدیگر راه‌حل است.”

مولوی عبدالحمید هفته گذشته قبل از برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی در مصاحبه با روز گفته بود: “ما به طور کلی ما با خشونت مخالفیم و معتقدیم راه‌حل مسائل گفتگو است و تنها از این طریق می‌توانیم مشکلاتمان را پیگیری کنیم.”