پیمان معادی در زندان گوانتانامو

بهروز کاظمی
بهروز کاظمی

» گزارش

“کریستین استوارت” بازیگر زن معروف آمریکایی در مورد آشنایی خود با پیمان معادی و بازی در فیلم camp x-ray گفته بود: “قبل از اینکه در این فیلم با پیمان معادی هم بازی شوم با او از طریق اسکایپ صحبت کردم. قبل از شروع فیلم نگران بودم اما بعد از صحبت با پیمان احساس آرامش داشتم. بعد از آن مکالمه از شخصیت او بسیار خوشم آمد و حس خوبی داشتم. او شخصیتی کاریزماتیک، جذاب و پر انرژی است.” این حس کریستین استوارت نسبت به پیمان معادی بعدها در عکس هایی که از آنها منتشر شد هم خود را نشان داد. تصاویری که با واکنش شدید گروه های تندرو در ایران مواجه شد.

فیلم (کمپ ایکس-ری) با بازی پیمان معادی از چند روز پیش در آمریکای شمالی به اکران عمومی درآمد. معادی در این فیلم در کنار کریستین استوارت ستاره مشهور سری فیلم‌های «گرگ و میش» ایفای نقش کرده است.

(Camp X-Ray) نام زندانی است که به «زندان گوانتانامو» معروف شده است. این فیلم درام را پیتر سیتلر به عنوان اولین فیلم بلندش کارگردانی کرده است. این فیلم در لوس آنجلس ساخته شده و گوردون گرین تهیه کننده آن بوده و فیلم نامه اش را سیتلر نوشته است.

فیلم روایتگر داستانی اتفاقاتی است که برای دختر جوانی می‌افتد که کریستین استوارت نقش آن را بازی می کند. استوارت در این فیلم، نقش دختر جوانی را دارد که برای دوری شدن از شهر کوچک محل زندگی‌ خود به ارتش می پیوندد و در ادامه به جای رفتن به عراق، از زندان گوانتانامو سر در می‌آورد. این دختر جوان خاطره خوبی از زندگی و برخورد با مسلمانان ندارد و توسط برخی از آنان مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. او در کمپ ایکس-ری با مرد مسلمانی به نام علی آشنا می شود که هشت سال است که در زندان گوانتانامو زندانی است. این آشنایی منجر به رابطه‌ای عجیب میان آن دو شده که به فهم آنها از ایدئولوژی و شخصیت هم منجر میشود و در روند فیلم نقش به سزایی دارد. پیمان معادی در این فیلم نقش علی را بازی می کند.

زندان گوانتانامو در خلیج کوبا واقع شده است که از تاریخ یازدهم ژانویه ۲۰۰۲ و پس از یازدهم سپتامبر و اوج گیری مبارزه آمریکا با تروریسم، تعدادی از زندانیان به آنجا منتقل شدند. اتفاقات و حواشی این زندان منجر به اعتراضات گسترده ای در آمریکا و بسیاری دیگر از نقاط جهان شد. پس از اوج گیری اعتراضات یک تیم از کارشناسان اف بی آی از این زندان بازدید و اعلام کردند شواهدی مبنی بر شکنجه و آزار بدنی به دست نیاورده‌اند. این زندان بعدها تعطیل شد و بازداشت‌شدگان به کمپ دلتا منتقل شدند.

 

پیتر سیتلر کارگردان این فیلم در مورد موضوع و هدف فیلم می گوید: “در این فیلم تلاش داشتیم تا ضمن نشان دادن روابط افراد در محیط های بسته، درکی واقعی و دقیق از جریانها و مناسبات افراد در این زندان ارائه کنیم. پیمان معادی و کریستین استوارت بازیگران این فیلم معتقدند که سیتلر به خوبی کار خود را می شناسد و می تواند مراحل ساخت را آنگونه مدیریت کند تا به هدف اصلی تهیه فیلم برسد.

چند روز پیش مراسم افتتاحیه این فیلم برگزار شد تا این فیلم اکرانش را در آمریکای شمالی آغاز کند. در مراسم افتتاحیه عوامل این فیلم حضور داشتند که تصاویر پیمان معادی در کنار کریستین استوارت، به صورت وسیع در فضای اینترنت باز نشر و منجر به واکنش هایی از سمت برخی از افراد و گروه های تندرو در ایران شد.

پیش از این نیز تصاویری از این دو بازیگر منتشر شده بود که چندین سایت داخل ایران انتقادات جدی را نسبت به پیمان معادی مطرح کرده بودند. خبرگزاری های وابسته به جریان اصولگرا، ضمن موضع گیری تند نسبت به تصاویر منتشر شده از پیمان معادی و کریستین استوارت، بحث ارزشهای مذهبی را مطرح و به این تصاویر انتقادات فراوانی را وارد کردند. خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان در مطلبی کریستین استوارت را «بازیگر بدنام هالیوود» و رفتار پیمان معادی در عکس‌های مشترک با استوارت را «رفتاری مبتذل و غیر عرف و نامناسب با شأن سینمای ایران» نامید. این خبرگزاری در ادامه افزوده بود: “انتشار تصاویری از پشت صحنه میهمانی بازیگران و عوامل فیلم اردوگاه اشعه ایکس با حضور پیمان معادی و رفتار نامتعارفش در کنار کریستن استوارت بازیگر زن سینمای مستهجن هالیوود، نیمه‌ی پنهان آقای بازیگر مدعی را آشکار کرد.”

پیمان معادی پیش از این در فیلم آخرین شوالیه ها (The Last Knights) در کنار کلایو اون و مورگان فریمن و در نقش امپراتور به ایفای نقش پرداخته بود. او همچنین در مجموعه تلویزیونی عدالت جنایتکارانه (Criminal Justice) در کنار جیمز گاندولفینی بازی کرده بود که ادامه این مجموعه با مرگ این ستاره مشهور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پیمان معادی با بازی در فیلم هایی چون «جدایی نادر از سیمین» و «درباره الی» و حضور در جشنواره های معتبر بین المللی مانند اسکار، به چهره ای شناخته شده در عرصه سینما تبدیل شده است.