برای دادن مجوز دسترسی به پارچین مشکلی نداریم

نویسنده
حسین محمدی

» معاون وزیر خارجه در دیدار با آمانو:

عباس عراق‌چی٬ معاون وزیر امورخارجه٬ با یوکیو آمانو٬ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی٬‌ دیدار و این ملاقات را “بسیار مفید” توصیف کرده است. این دیدار در شرایطی انجام شده که مسوولان جمهوری‌اسلامی گفته اند مشکلی برای صدور اجازه دسترسی به سایت پارچین ندارند.

عباس عراقچی٬ با اشاره به این‌که “دیداری بسیار مفید با آقای آمانو داشتیم”٬ گفته: “از نظر ما اکنون زمان آن فرا رسیده است که برای حل و فصل پرسش‌های میان ایران و آژانس رهیافت جدیدی اتخاذ کنیم و در آینده همکاری بیشتری در راستای اطمینان ایجاد کردن پیرامون صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران داشته باشیم”.

عراقچی اما جزییات بیشتری درباره مذاکره خود با آمانو و سخنان مطرح شده و توافق‌های احتمالی٬ افشا نکرده است. وی پیش از سفر به وین نیز ملاقات خود با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را “آغاز روند جدیدی از همکاری بین ایران و آژانس” و اضافه کرده بود که امیدوار است “مذاکره با آژانس اتمی همراه با حسن نیت در مدت زمانی کوتاه به حل و فصل ابهامات باقی‌مانده از گذشته بپردازند”.

هم‌زمان یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس٬ نیز پیرامون ملاقات با عراقچی چنین گفت: “برای همه ما مهم است که بتوانیم به پیشرفت واقعی دست پیدا کنیم”.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی٬ در گزارش‌های خود٬ بارها اشاره کرده است که ممکن است جنبه‌هایی از فعالیت هسته‌ای ایران٬ مصارف نظامی داشته باشد و خواستار صدور اجازه بازرسی از برخی تاسیسات هسته‌ای٬ مانند سایت پارچین٬ شده است.

با این وجود عراقچی٬ تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای جمهوری‌اسلامی را رد کرده و گفته است که این برنامه “صلح آمیز است و صلح آمیز باقی خواهد ماند”.

پیش از آغاز مذاکرات٬ رضا نجفی - نماینده ایران در آژانس٬ در گفت‌وگویی پیرامون این مذاکرات سخت گفته بود: “ما در این مذاکرات درباره همه چیز صحبت می‌کنیم اما این‌که در مذاکرات توافق حاصل شود یا نه، مشخص نیست. برای رسیدن به توافق باید یک سری شرایط تامین شود… ما به آن‌ها گفتیم برای دادن مجوز دسترسی به پارچین مشکلی نداریم، اما لازمه‌اش آن است که طرف مقابل تصویر روشنی از اهدافی که برای دسترسی به پارچین دارند، ارائه کنند”.

این دومین دور از مذاکرات کارشناسی و فنی ایران و آژانس پس از تشکیل دولت یازدهم و نیز تغییر نماینده ایران در آژانس است که هم‌زمان ریاست هیات مذاکره‌کننده ایرانی با آژانس را بر عهده دارد. نشست نمایندگان ایران و آژانس پیش از انجام دور تازه گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ در ژنو برگزار شده است. قرار است که کارشناسان ایران و گروه پنج به علاوه یک، طرح‌هایی در زمینه دستیابی به توافقی برای حل و فصل برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی آماده کنند. مقام‌های جمهوری‌اسلامی دوره زمانی سه تا شش ماه را برای بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران در نظر گرفته‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های اخیر خود خواستار همکاری بیشتر جمهوری‌اسلامی با آژانس و اجازه بازرسی از برخی تاسیسات شده است.

پیش از این دیدار علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفته است که غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد همچنان ادامه دارد. سخنان بروجردی در حالی بیان شده که هفته گذشته حسین نقوی‌حسینی٬ از اعضای کمیسیون امنیت ملی٬‌ گفته بود: “صنعت هسته‌ای ایران برای سوخت رآکتور تهران به غنی‌سازی ۲۰ درصدی نیاز دارد، ولی این سایت اکنون سوخت لازم را دارد و دیگر نیازی به تولید وجود ندارد. در سطح ۲۰ درصد اصلا تولیدی وجود ندارد”. وی البته چندی بعدی انتساب این سخنان به خود را تکذیب کرده بود.