سکوت درآستانه پایان مهلت شورای امنیت

نویسنده

po_memarian_01.jpg

امید معماریان

احمدی نژاد درخصوص اهمیت پافشاری بربرنامه هسته ای گفته است: “دستیابی به چرخه‌ سوخت هسته‌یی آن‌قدر مهم است که ملت ما را در صورت دستیابی به آن بیش از 50 سال به جلو می‌برد”. شبکه سی ان ان آمریکا درواکنش به سخنان احمدی نژاد رییس جمهوری ایران گفت:” برخلاف تهدید تحریم ها وفرارسیدن ضرب الاجل، رییس جمهوری ایران خواست شورای امنیت سازمان ملل برای متوقف کردن برنامه غنی سازی اورانیوم را به مسخره گرفت”.

تایم نیز درخصوص به پایان رسیدن ضرب الاجل ایران نوشت که رهبران کشورهای غربی تصمیم گرفته اند درپاسخ به این موضوع آرام باشند. کاندولیزارایس وزیر امورخارجه آمریکا هم روز چهارشنبه دردیدار با دیپلمات های روسی، اروپای وسازمان ملل تلاش کرد درخصوص بی اعتنایی ایران به ضرب الاجل، واکنش چندانی ازخود نشان ندهد. یکی ازدیپلمات ها در توضیح چنین واکنشی گفته است:” روشن است که ما جنگ واژگان رانمی خواهیم.”

برخلاف این خاموشی ظاهری، ایالات متحده و دیپلمات های غربی هم اکنون بحث برروی دومین قعطنامه تحریم را برای ارائه به شورای امنیت، آغاز کرده اند. دیپلمات های اروپایی به تایم گفته اند این قعطنامه چندان سخت نخواهد بوداما درعین حال قرارنیست حرف های قبلی هم تکرارشود.

به گفته “سی ان ان” ابتدا قرار بود ضرب الاجل روز چهارشنبه به پایان برسد، یعنی 60 روز پس از23 دسامبر، اما مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی به این شبکه گفته اند مهلت روز جمعه تمام خواهد شد. قراراست امروز محمد البرادعی گزارش خود را درخصوص فعالیت های هسته ای ایران طی دوماه گذشته ارائه کند. او روزدوشنبه به فایننشال تایمز گفت این گزارش نشان می دهد که ایران خواسته شورای امنیت را اجابت نکرده است. با این وجود وی تصریح کرد که شورای امنیت هیچ اقدامی درخصوص این پرونده انجام نخواهد داد تا اینکه او به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درماه آینده گزارش دهد: “ حتی اگر گزارش من این هفته منتشر شود، من هنوز می توانم بخش هایی ازآن راتغییربدهم ویا به آن اضافه کنم تا ششم ماه مارس که جلسه شورای حکام خواهد بود”. شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین اتریش طی روزهای پنجم تا نهم مارس جلسه خواهند داشت.

ازسوی دیگرعلی لاریجانی که روزگذشته[چهارشنبه] با محمد البرادعی دروین ملاقات کرد گفته است ایران اطمینان خاطر می دهد که برنامه هسته ای اش برای تولید انرژی است ونه ساختن بمب. یکی ازتضمین ها هم این است که ایران مقامات شورای امنیت را مطمئن می سازد که غنی سازی اورانیوم بیشتر ازچهاردرصد انجام نخواهد داد. برای استفاده در بمب اتمی، اورانیوم باید بیشتر از90 درصد غنی شده باشد. رویتر نیز به نقل ازعلی اکبرولایتی که طی روزهای گذشته به روسیه سفر کرده بود نوشت ایران درمذاکره باز وانعطاف پذیرخواهد بود اما این را که یک نفر پیشاپیش بخواهد راه حل را دیکته کند نمی پذیرد.

طی روزهای گذشته وپس ازآنکه محمود احمدی نژاد آمریکا را به دلیل “حمایت چشم بسته ازرژیم صهیونیستی” مورد انتقاد قرار داد، ایهود المرت نخست وزیر اسراییل نیز ازجامعه بی الملل خواست قدم به پیش بگذارند وفشار علیه ایران را افزایش دهند.

این درحالی است که طی روزهای گذشته خبرهای نگران کننده ای ازعزم جدی مقامات آمریکا برای حمله به ایران منتشر شده است. اگرچه رییس کمیته‌ روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته است این کشور هیچ قصدی برای انجام اقدام نظامی علیه ایران ندارد. تام لانتوس، رییس کمیته‌ روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روزگذشته به خبرگزاری فرانسه گفت:” این سیاست آمریکاست که با مشکلاتی که تهران برای همه ما مطرح می‌کند به شکلی مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک برخورد کند. آمریکا هیچ گونه قصدی برای وارد شدن به رویارویی نظامی با ایران ندارد”.

حدال عادل رییس مجلس شورای اسلامی نیز درخصوص ادعاهایی که درخصوص احتمال حمله نظامی امریکا به دلیل تبعیت نکردن از قطعنامه شورای امنیت وآنچه برنامه هسته ای نظامی نامیده می شود گفت: “: تلاش ما این است که موضوع هسته‌ای ایران در منطقه تبدیل به بحران نشود و همیشه به آمریکایی‌ها نصیحت کرده‌ایم و اگر نصیحت‌پذیر باشند و گوش شنوایی داشته باشند بیش از این موضوع هسته‌ای ایران را بهانه‌ای برای اعمال فشار به ایران قرار نمی‌دهند.” منوچهر متکی هم که درترکیه به سرمی برد دردیدار با عبدالله گل، همتای خود گفته است ایران به حل مساله هسته ای از طریق دیپلماتیک می اندیشد.

به گفته تایم درحالی که روز سه شنبه علی لاریجانی درگفت وگو با محمد البرادعی ازتلاش ایران برای پیدا کردن راهی برای آغاز مذاکره سخن می گفت، محمود احمدی نژاد گفت ایران فعالیت های غنی سازی خود را به شرطی متوقف خواهد کرد که بقیه کشورهاازجمله آمریکا هم فعالیت های غنی سازی خود رامتوقف کنند. موضوعی که بلافاصله توسط واشنگتن” غیر جدی” قلمداد شد.