چرا آمریکا وارد جنگ نمی‌شود؟

آر تی
آر تی

» نگاه آر تی به روابط تهران و واشنگتن

با اینکه روابط میان تهران و واشنگتن پس از آخرین مذاکرات اتمی کمی بهتر شده، ولی تنش ها میان دو کشور همچنان به قوت خود باقی است. با این حال، اگر ایالات متحده در آینده تصمیم بگیرد که عملیاتی نظامی را در خاک این کشور انجام دهد، بی شک از آن پیروز خارج نخواهد شد.

مقامات آمریکایی بارها و بارها اعلام کرده اند که ایالات متحده می تواند با انجام عملیات هوایی، از پیشرفت برنامه اتمی ایران که برای آمریکا به مثابه “تهدید” بزرگی است، جلوگیری کند. زاخاری کک، کارشناس مجله “نشنال اینترست” براین عقیده است که آمریکا حتی می تواند در صورت نیاز دست به انجام یک عملیات زمینی در خاک ایران بزند و تهران را از بازسازی تأسیسات نظامی اش بازدارد.

با این حال، این کارشناس خاطرنشان می سازد که این سناریو می تواند به یک شکست بزرگ نظامی برای ایالات متحده بینجامد که به مراتب از عملیات “آسان”اش در عراق و افغانستان سخت تر باشد. به عقیده کک، بزرگ ترین مزیت تدافعی ایران این است که ارتش آمریکا با یک منطقه جغرافیایی بسیار گسترده روبروست؛ درعین حال که سه طرف این کشور را کوهستان احاطه کرده و در جنوب نیز خلیج فارس و اقیانوس هند قرار دارند.

به عقیده او، آسان ترین راه برای یورش آمریکا به ایران ازطریق مرز افغانستان خواهد بود که واشنگتن نیروهایی را در آن مستقر کرده. با این حال، در صورت اتخاذ این گزینه، واشنگتن نه تنها باید از سد برخی رشته کوه ها بگذرد، بلکه باید دو منطقه وسیع بیابانی را نیز پشت سر بگذارد تا به شهرهای بزرگ ایران برسد. شناسایی و ردیابی نیروهای آمریکایی در این دو منطقه بیابانی که از شن های روان پوشیده شده و جمعیت اندکی در آنها زندگی می کنند، بی نهایت آسان است.

شمال غربی این کشور با ترکیه، به عنوان متحد آمریکا و از اعضای سازمان ناتو، هم مرز است، ولی با این حال، ترکیه در سال ۲۰۰۳ به واشنگتن اجازه نداد که از خاک این کشور برای حمله به عراق استفاده کند. بی شک موضع ترکیه درخصوص حمله به ایران نیز موضعی مشابه خواهد بود. به هرحال، کوهستان های غرب ایران منطقه ای را تشکیل داده‌اند که مشکل بتوان در آن دست به انجام عملیات نظامی زد.

گزینه دیگر ازطریق جنوب است؛ درست از همان منطقه مرزی رود شط العرب که صدام حسین، دیکتاتور عراقی، در سال های ۱۹۸۰ از آن برای ورود به خاک ایران استفاده کرد. با این حال، تهران پس از این تجربه جنگی، امنیت این منطقه را به شکلی قابل توجه بالا برده است.

بدین ترتیب، تنها گزینه باقیمانده حمله ازطریق جنوب ایران خواهد بود؛ و این یعنی طی مسافتی معادل ۱۲۰۰ کیلومتر. با این حال، به نظر نمی رسد که این کار آسانی برای ایالات متحده باشد، چرا که ایران طی چند دهه اخیر تلاش های بسیاری در راستای تقویت قوای نظامی خود انجام داده و بخش اعظم سه نیروی زمینی، هوایی، و دریایی ایران در جنوب این کشور تمرکز یافته اند.

به ویژه آنکه تهران بر تقویت سیستمی موسوم به A2/AD، به عنوان شبکه رزمی غیرقابل نفوذ علیه ایالات متحده، تأکید ورزیده و درحال حاضر تعداد زیادی از جنگنده های شکاری، پهپادها، موشک های هدایت شونده با دقت بالا و همچنین انواع مین ها را در این منطقه مستقر کرده. درهمین راستا، کک معتقد است که علی رغم بیان اظهارات آتشین، بسیار نامحتمل است که واشنگتن در ایران به انجام عملیات زمینی اقدام کند.

منبع: آر تی، ۲۸ ژوئن ۲۰۱۵