تاجزاده در بیمارستان؛ زیدآبادی در شرایط وخیم

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

دو روز پس از آنکه جواد امام، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به دلیل عارضه قلبی در بخش سی سی یو بیمارستانی بستری شد، مصطفی تاج زاده نیز به بیمارستان رفت و خبرها از وضعیت وخیم احمد زیدآبادی حکایت دارد.

جواد امام، رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در تهران بود که در تاریخ ۲۴ خرداد ماه در منزل خود بازداشت شد و ۹۳ روز در زندان اوین بازداشت بود. او که با قرار وثیقه 200 میلیون تومانی آزاد شده است، روز دوشنبه بعد از یک حمله قلبی در بخش سی سی یو بستری شد.

مصطفی تاج زاده، دیگر عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی  نیز 23 خرداد ماه بازداشت شده بود. او 19 اسفند از زندان آزاد شد و روز گذشته فخرالسادات محتشمی پور، همسر این فعال سیاسی از بستری شدن او در بیمارستان خبر داد. خانم محتشمی پور در وبلاگ شخصی خود، علت بستری شدن همسرش را توضیح نداده اما نوشته است که به دلیل نبودن اتاق خصوصی خالی، مصطفی تاج زاده در بخش آی سی یو بستری شده است.

همزمان برخی گزارش ها، حکایت از شرایط بسیار دشوار احمد زیدآبادی، روزنامه نگار سرشناس ایرانی دارد.

سایت سحام نیوز به نقل از مهدیه محمدی، همسر احمد زیدآبادی خبر داده است که این روزنامه نگار در شرایط بسیار بدی است: “وی را در زندان رجایی شهر در شرایطی که ۳ همبند وی محکوم به قتل و یکی دیگر از آنها محکوم به قاچاق مواد مخدر میباشد، نگاه داشته اند و دیگر اینکه اخذ ملاقات با ایشان را برای ما بسیار مشکل کرده اند و از طرف دیگر با توجه به فاصله ۴۰ کیلومتری این زندان از تهران، شرایط بیش از پیش دشوار شده است”.

 

دو سال زندان برای عبدالله مومنی

عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران در دادگاه تجدید نظر به دو سال حبس قطعی محکوم شد.

براساس گزارش ادوارنیوز، اتهام این فعال سیاسی اجماع و تبانی با هدف اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام عنوان شده است.

عبدالله مومنی در دادگاه بدوی به شش سال حبس محکوم شده بود که به این حکم اعتراض کرد. دادگاه تجدیدنظر این حکم را به دو سال کاهش داده است.

 

حکم اعدام برای مطهره بهرامی

مطهره بهرامی یکی از بازداشت شدگان روز عاشورا به اعدام محکوم شد. وی که در بند ۲۰۹ زندان اوین مدتی با زندانیان بهایی و سپس روزنامه نگاران زندانی هم سلول بوده اکنون در بند نسوان زندان اوین به سر می برد.

به گزارش سایت “تا آزادی زندانیان سبز” مطهره بهرامی که روز عاشورا به اتفاق همسر، پسر، دوستِ پسرش و همچنین دوستِ همسرش بازداشت شده بود، با اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق به اعدام محکوم شده است.

پرونده او در مرحله تجدید نظر است. محسن دانشور و مهدی دانشور، همسر و پسر مطهره بهرامی به همراه او بازداشت شده اند. ریحانه حاج ابراهیم بازداشتی دیگری است که به اتفاق مطهره بهرامی بازداشت شده است.

 

نیاز فوری علی بی کس به درمان

علی بیکس، فعال اجتماعی که پس از انتخابات 22 خرداد بازداشت شد، نیاز به درمان فوری دارد.

 او که از ۲۴خرداد ماه در زندان اوین به سر می برد اکنون در بند ۳۵۰ این زندان وضعیت ناگواری از جهت بهداشت دهان و دندان دارد.

به گزارش وب سایت کلمه، خانواده بیکس از مسولان تقاضا دارند که با مرخصی چند روزه این زندانی برای درمان موافقت کنند، چون او به خاطر از دست دادن دندانهایش به دلیل بیماری پیوره قادر به غذا خوردن هم نیست. امکانانات دندانپزشکی بند ۳۵۰ اوین نیز نمی تواند پاسخگوی مشکلات درمانی او باشد.

خانواده بیکس همچنین از وضعیت بلاتکلیف او در زندان گلایه مندند واینکه چرا پس از ده ماه حبس هنوز وضعیت او مشخص نشده و حکم دادگاه تجدید نظرش صادر نشده است.

علی بیکس، دارای دکترای تاریخ، ۲۴ خردادماه سال گذشته بازداشت و تاکنون نیز بدون استفاده از مرخصی در زندان به سر می برد. او با کمیته اطلاع رسانی ستاد مرکزی میرحسین موسوی نیز در زمان انتخابات همکاری داشته است.

بیکس بر اساس حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به هفت سال حبس تعزیری محکوم شده است.

 

آزادی محمد غزنویان

محمد غزنویان با قرار وثیقه 100 میلیون تومانی آزاد شد. وی 19 بهمن ماه سال گذشته در قزوین بازداشت و روانه زندان و به قید وثیقه 20 میلیون تومانی آزاد شده بود اما در حالی که روز دوشنبه 16 فروردین ماه به همراه وکیل خود، خانم مهناز پراکند، برای پیگیری وضعیت پرونده مراجعه کرده بودند، با افزایش قرار وثیقه مواجه شد و به دلیل عدم توانایی در تامین آن مجددا روانه  زندان شده بود که روز گذشته با تودیع این مبلغ آزاد شد.

 

ملاقات با آبتین غفاری

خانواده آبتین غفاری روز گذشته با این زندانی سیاسی ملاقات کردند. به گزارش  وب سایت زندانیان سبز، خانواده آبتین غفاری روز گذشته برای اولین بار از زمان بازداشت این هنرمند جوان، موفق شدند با او به صورت حضوری ملاقات کنند.

به گفته خانواده آبتین غفاری، وضع روحی او خیلی خوب بوده و در انتظار صدور حکم دادگاه تجدید نظر است. آبتین غفاری، یکی از زندانیانی است که در ۲۱ بهمن ماه سال گذشته بازداشت و در روزهای آخر سال گذشته در یک دادگاه دو دقیقه ای، توسط قاضی مقیسه به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

براساس این گزارش، در روز ۲۸ اسفند خانواده آبتین غفاری به دادسرا احضار شدند و در کمال ناباوری شاهد برگزاری دادگاه دو دقیقه ای و بدون وکیل وی بودند. هنوز دادگاه تجدید نظر، حکم قطعی این هنرمند جوان را اعلام نکرده است.

 

یاسریوسف زاده، یک ماه درسلول انفرادی

یکی از فعالان حقوق بشر در بابلسر به کمپین بین المللی حقوق بشر امروز گفته است که دانشجویی به نام یاسر یوسف زاده که رتبه ۲۱ کنکور کارشناسی بود که لیسانس خود را از دانشگاه صنعتی شریف و فوق لیسانس خود در رشته مکانیک را از دانشگاه پلی تکنیک اخذ کرده و رئیس ستاد ۸۸ موسوی در شهرستان بابلسر بود بیش از یک ماه است که در زندان اداره اطلاعات ساری در سلول انفرادی نگهداری می شود و وضعیت جسمانی بسیار نامناسبی دارد.

وی از زندانیانی است که تا کنون کمتر اسمی از وی در رسانه ها برده شده است. به گفته منبع یاد شده اداره اطلاعات این شهرستان شمالی کشور گفته است که وی همکاری نمی کند. منبع یاد شده همچنین به کمپین گفت احتمال زیادی وجود دارد که این فعال سیاسی جوان در حال تحمل فشارهای پیش از اعتراف گیری باشد، چرا که نه تفهیم اتهام شده و نه اجازه داده شده است که با وکیل خود ملاقات کند.