بمب های آمریکائی برای نطنز و قم

نویسنده

» تحلیل ای بی سی نیوز از سیاست دولت اوباما

جاناتان کارل

آیا آمریکا در حال آمادگی برای حمله احتمالی به تجهیزات هسته‌ای ایران است؟

پنتاگون همیشه نقشه می‌کشد اما بر اساس درخواست بودجه‌ای که اخیرا به کنگره فرستاده شد و کمتر به آن توجه شد، پاسخ به سئوال بالا به نظر مثبت می‌رسد.

اول  پیش‌زمینه ها: در اکتبر 2007، ای‌بی‌سی نیوز گزارش داد که پنتاگون درخواست 88 میلیون دلار بصورت فوق‌العاده در بودجه جنگ عراق وافغانستان کرده است تا بمب های ضد پناهگاه  غول‌پیکر خود را که بانکر باستر “پناهگاه خور” نامیده می‌شود توسعه دهد. این یک بمب 513 تنی است که برای هدف قرار دادن مواضع واقع در 200 متری زیر زمین طراحی شده است. آن زمان پنتاگون گفت «نیاز عملیاتی فوری» به این سلاح جدید وجود دارد.

حالا پنتاگون از برنامه‌های دیگر برای توسعه و تهیه سریع بمب های ضد پناهگاه  استفاده می‌کند. اداره کنترل مالی پنتاگون در تابستان، درخواستی برای تغییر بودجه به کمیته خدمات نظامی و تخصیص بودجه سنا فرستاده است. مسئولی در اداره کنترل مالی گفت  پنتاگون قصد دارد 119 میلیون دلار برای تهیه چهار عدد از این بمب‌ها، 328 میلیون دلار برای تسریع «توسعه و آزمایش» بمب‌ها و 21 میلیون دلار برای تسریع در سوار کردن این بمب‌ها به بمب‌افکن‌های بی2 خرج کند.

نیاز عملیاتی فوری

نیاز فوق در یک در خواست «برنامه‌ریزی مجدد» 93 صفحه ای که شامل صدها مورد عادی دیگر است آمده است.

چرا حالا؟ این گزارش می‌گوید، «این وزارتخانه نیاز عملیاتی فوری برای ارتقا توانایی خود برای حمله به هدف‌هایی که در محیط‌های پرتهدید زیر زمین قرار گرفته‌اند دارد. بمب های ضد پناهگاه سلاحی است که خواسته‌های نیاز عملیاتی فوری را برآورده می‌کند.» سپس عنوان می‌کند که این درخواست توسط فرماندهی منطقه اقیانوس آرام (که مسئولیت کره‌شمالی را بر عهده دارد) و فرماندهی مرکزی (که مسئولیت ایران را بر عهده دارد) حمایت می‌شود.

آیا آمریکا برای بمباران ایران آماده می‌شود؟

این درخواست بدون سر و صدا تصویب شده است. روز جمعه شرکت مک‌دانل داگلاس قرارداری 951 میلیون دلاری را برای انجام «سوار کردن بمب های ضد پناهگاه»بر روی هواپیمای بی2 را برنده شد.

این سلاحی نیست که در عراق یا افغانستان، استفاده داشته باشد، اما برای تجهیزات هسته‌ای نظیر نطنز و قم که در عمق زمین قرار دارند کاملا مناسب است.

 

منبع: ای‌بی‌سی نیوز، 6 اکتبر