تماس احمدی نژٰاد با خاتمی

نویسنده
حسین محمدی

» در پی یک شیطنت انتخاباتی

چند هفته پس از انتشار اخباری درباره تلاش محمود احمدی‌نژاد برای تماس با محمد خاتمی، یک عضو بنیاد باران، این مساله را تایید کرد.

حسن رسولی، از اعضای بنیاد باران، در گفت‌وگویی با ایسکانیوز خبر از آن داد که دفتر احمدی‌نژاد “تماسی را با دفتر حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی لیدر اصلاح طلبان داشته”. رسولی اضافه کرده که “هیچ حساسیت و واکنشی نسبت به این تماس ها از طرفین نشان داده نشده است”.

در هفته‌های گذشته و هم‌زمان با جدی‌تر شدن بحث امکان حضور اطرافیان محمود احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس، اخباری درباره تلاش وی برای ملاقات یا تماس با برخی چهره‌های سیاسی منتشر شد. علی‌اکبر ناطق‌نوری، حسن خمینی و محمد خاتمی از این جمله بودند. احمدی‌نژاد به ملاقات حسن خمینی رفت، اما خبری از ملاقات وی با دیگر افراد منتشر نشده.

رسولی اضافه کرده که احمدی‌نژاد “شخصا و یا با واسطه به برخی چهره‌های اجتماعی و فرهنگی اصلاح‌طلب تماس گرفته و از آن‌ها درخواست کرده تا در انتخابات آینده در لیست انتخاباتی وی قرار گیرند”.

سخنانی که تاییدکننده اخباری است که پیش از این منتشر شده. پیش از این برخی رسانه‌ها خبر از ملاقات محمدرضا تابش - خواهرزاده محمد خاتمی - با محمود احمدی‌نژاد داده بودند، اما تابش انجام چنین دیداری را تکذیب کرد.

این نماینده مجلس در گفت‌وگویی با ایلنا، گفته بود: “هیچ دیداری با آقای احمدی‌نژاد نداشته‌ام…من تنها یک بار بعد از اتمام دوران ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد و در همان روزها با وی دیدار داشتم و دیگر هیچ دیداری پس از آن با وی نداشته‌ام”.

تابش از معدود نمایندگان نزدیک به اصلاح‌طلبان در مجلس نهم است. وی با محمد خاتمی، رییس‌جمهور دوران اصلاحات،نسبت خانوادگی نیز دارد.

حسن رسولی همچنین گفته ممکن است “طیف های کوچک، بی نام و نشان و مدعی این جریان سیاسی [اصلاح‌طلب]” با محمود احمدی‌نژاد همراه شوند، اما “جریان سیاسی اصلاح‌طلبان و شخصیت‌های شاخص این جریان همچون حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی، عارف و… هوشمندتر از آنند که بازیگر چنین کارگردانی شوند و هیچ‌گاه تلاش‌های احمدی‌نژاد در زمینه جلب نظر جریان اصلاح‌طلب به سوی خود به سرانجام نخواهد رسید”.

کیهان یکشنبه در واکنش به این اخبار تحت عنوان نفوذی های مدعی اصلاحات در دفتر احمدی نژاد نوشته آن ها سعی کرده اند ملاقات احمدی نژٰاد و سران اصلاحات را در دستور کار وی قرار دهند.

کیهان در مقام خیرخواهی برای رییس جمهور پیشین نوشته: بر اساس شاهدان موثق یکی دو نفر از مدعیان همراهی با احمدی نژاد که گروهی موسوم به هما را راه اندازی کرده اند (مانند عبدالرضا. د) از عناصر نزدیک به اصلاح طلبان و مدعی توبه از دوم خرداد هستند اما در عمل  خوراک تبلیغاتی خبرگزاری ها و نشریات اصلاح طلبان را در وقت نیاز تامین می کنند.

 پیش از این برخی وب‌سایت‌‌ها نوشته بودند که نزدیکان احمدی‌نژاد به دیدار خاتمی و ناطق‌نوری رفته‌اند تا شرایط انجام ملاقات را فراهم کنند. با این وجود گفته می‌شود خاتمی با انجام چنین ملاقاتی مخالفت کرده‌ است.

 احمدی‌نژاد ملاقاتی دو ساعته با حسن خمینی نیز داشت؛ملاقاتی که به ادعای برخی رسانه‌ها درآن در باره امکان حضورحسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان بحث شده بود. با این حال این مساله با تکذیب وب‌سایت جماران - نزدیک به حسن خمینی - مواجه شد.

به عقیده برخی ناظران سیاسی برنامه‌ریزی برای انجام چنین دیدارهایی، باهدف حضور احمدی‌نژاد و نزدیکانش در انتخابات مجلس دهم و سپس انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ صورت می‌گیرد.

چند هفته پیش عبدالرضا داوری، از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، در صفحه توییتر خود “لیست کابینه احتمالی دولت دوازدهم” را منتشر کرد. لیستی که از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد تشکیل شده بود. داوری پیش از این نیز نوشته بود احتمال دارد روحانی در سال ۹۶ دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دهد.

پیش از این و پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، برخی اصول‌گرایان گفته بودند که وی دیگر اجازه حضور در هیچ انتخاباتی در جمهوری‌اسلامی را نخواهد داشت.