مقیسه: بهاره هدایت در زندان نباشد، چه کسی باشد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» حکومت مسئول حفظ جان مجید توکلی است

قاضی مقیسه معتقدست بهاره هدایت اگر در زندان نباشد، چه کسی باید باشد؟ براساس همین استدلال به این عضو شورای مرکزی و سخنگوی دفتر تحکیم وحدت مرخصی هم داده نمی شود.از سوی دیگر همزمان با ورود احمدی نژاد به کرمان، 17 تن از دانشجویان دانشگاه کرمان دستگیرشدند، و جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر هم اعلام کردندمسئولیت هرگونه آسیب جسمی به مجید توکلی مستقیما متوجه شخص اول حکومت آیت الله خامنه ای است.

امین احمدیان، همسر بهاره هدایت در مصاحبه با “روز” در تشریح آخرین وضعیت همسرش گفت: “حال عمومی بهاره و روحیه او مناسب است. بهاره فعلا همراه 24 نفر دیگر در بند عمومی و در یک اتاق به سر می برد و محدودیتی از نظر تماس تلفنی با منزل ندارد.”

وی با اعلام اینکه تقاضای تجدیدنظر در حکم صادره بهاره هدایت، هفته آینده به دادگاه فرستاده خواهد شد، گفت: “بهاره در، حال حاضر، با ‫هنگامه شهیدی، ‫بدرالسادات مفیدی، ‫مهدیه گلرو، عاطفه نبوی، ‫محبوبه کرمی، ‫عالیه اقدام دوست، ‫معصومه یاوری، ‫زهرا جباری، ‫شبنم مددزاده و… به سر می برد.”

به گفته امین احمدیان، “به تازگی با درخواست مرخصی بهاره هدایت مخالفت شده است”. آن گونه که به خانواده هدایت اعلام کرده اند، دلیل این امر، مخالفت مقامات امنیتی بوده است. احمدیان می گوید: “به ما اعلام کرده اند که یکی از مسئولان پرونده بهاره با مرخصی وی مخالفت کرده است. وقتی دلیل این امر را پرسیدیم، از قول مسئوول پرونده گفتند برای اینکه او هنوز «سر موضع». مسئول پرونده گفته تا وقتی او سر موضع باشد و تادیب نشده باشد، به او مرخصی نخواهند داد. از طرف دیگر، قاضی مقیسه نیز به ما گفت: چطور بهاره را آزاد کنیم؟ اگر بهاره در زندان نباشد پس چه کسی باشد؟”

احمدیان ضمن اشاره به احضار جدید بهاره هدایت به دادگاه، ابراز امیدواری کرد همسرش پس از تحمل 5 ماه زندان، اجازه مرخصی را دریافت کند.

 

دانشجویان پلی تکنیک: مسئولیت با خامنه ای است

عده ای از دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک، با صدور بیانیه ای با اشاره به اعتصاب غذای خشک مجید توکلی و ناراحتی جسمی وی در زندان، مسئولیت هرگونه اتفاق احتمالی برای مجیدتوکلی را متوجه آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی دانستند.

این دانشجویان در بیانیه خود آورده اند: “ما جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر صراحتا اعلام می کنیم که مسئولیت هرگونه آسیب جسمی به مجید توکلی مستقیما متوجه شخص اول حکومت آیت الله خامنه ای است. رهبر جمهوری اسلامی ایران قانونا و عرفا می بایست در برابر اقدامات قوه قضاییه و وزارت اطلاعات پاسخگو باشد. بنابراین اگر دستگاه قضا افسار پاره کرده، مسوولیتش متوجه بی تدبیری رهبری است و اگر وزارت اطلاعات جنایتی مرتکب گردد، رهبری در این جنایت شریک جرم است.”

این دانشجویان در بیانیه خود یادآوری کرده اند که: “هم اینک با تمام وجودمان فریاد خشم بر می آوریم که وای به حال تان اگر برای عزیزمان اتفاقی بیافتد. وای به روزتان اگر جرات دست اندازی به جان شریف شرافت جنبش دانشجویی را به سر راه دهید. پس بدانید و آگاه باشید اگر اتفاقی برای مجید توکلی بیافتد دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساکت نخواهند نشست و این بار دیوار دانشگاه را بر سر شما و رییس سرسپرده دانشگاه خراب خواهند کرد.”

همچنین عده دیگری از دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک اعلام کرده اند در صورت عدم رسیدگی به وضعیت مجید توکلی و همچنین مخالفت با مرخصی این دانشجوی دربند، با تجمع و تحصن، امتحانات پایان ترم این دانشگاه را لغو خواهند کرد.

گفتنی است مجید توکلی از روزدوم خرداد و در اعتراض به انتقال به سلول انفرادی دست به اعتصاب غذای خشک زده است. برادر توکلی پیش از این به “روز” گفته بود براساس شنیده های وی، توکلی حداقل 20 روز را در انفرادی خواهد بود.

 

بازداشت دانشجویان هم زمان با ورود احمدی نژاد

آن گونه که برخی منابع محلی به “روز” گفته اند، 17 تن از فعالان دانشجویی شهر کرمان، همزمان با ورود محموداحمدی نژاد به این شهر بازداشت شده اند. این منابع علت بازداشت این دانشجویان را “هماهنگی برای تجمع اعتراض آمیز در اعتراض به حضور احمدی نژاد در دانشگاه باهنر کرمان” اعلام کرده اند. هنوز از محل بازداشت این افراد اطلاعی در دست نیست.

از سوی دیگر حدود 8 تن از فعالان دانشجویی که خود را به دانشگاه باهنر کرمان رسانده بودند نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.

علاوه بر دانشجویان بازداشتی، 34 تن از فعلان دانشجویی دانشگاه باهنر کرمان نیز از طریق تماس های تلفنی یااحضار به دفتر اداره اطلاعات استان کرمان، تهدید شدها ند که در صورت حضور در مسیر استقبال از محمود احمدی نژاد، حضور در دانشگاه هم زمان با محمود احمدی نژاد و یا برگزاری هرگونه مراسم اعتراضی، به سرعت بازداشت و “برخوردهای جدی” با آنان خواهد شد.

 

دانشگاه علم و صنعت: انتقال مجدد علی پرویز به سلول انفرادی

علی پرویز، دانشجوی دانشگاه علم و صنعت که از ۱۳ آبان ماه سال گذشته در زندان اوین به سر می برد، به سلول انفرادی منتقل شد.

آن گونه که سایت “کلمه” گزارش داده است، هفته گذشته علی پرویزبه همراه تعداد دیگری از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین ساعت یک بامداد برای بازجویی به بند ۲۰۹ منتقل شد. این در حالی است که ماموران امنیتی وی و دیگر فعالان سیاسی را مجبور به استفاده از چشم بند کرده بودند.

پرویز با یادآوری اینکه بازجوهای وزارت اطلاعات در زمان بازداشت و تفهیم اتهام اولیه، او و تعدادی دیگر از فعالان دانشجویی را که با چشم بند برگه تفهیم اتهام را نمی دیدند، مجبور به امضای موارد اتهامی کرده بودند که بعد مشخص شد هیچ ارتباطی به او و دیگر فعالان دانشجویی نداشته، نسبت به این موضوع اعتراض کرد. علی پرویز، وقتی با برخورد تند ماموران اطلاعات برای اجبار وی به استفاده از چشم بند مواجه شد، چشم بندش را پاره کرد و از دیگر فعالان دانشجویی خواست که اجازه ندهند بار دیگر با چشم بند بازجویی شوند.

پس از این عمل علی پرویز، ماموران امنیتی وی را برای تنبیه به سلول انفرادی منتقل کرده اند.

گفتنی است علی پرویز، یکی از ۱۲ دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر است که در دادگاه اولیه به سه سال حبس تعزیری و در دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تعزیری و همچنین جریمه نقدی محکوم شد. اتهامات وی اقدام علیه امنیت ملی، شرکت در تجمعات و توهین به مقام ریاست جمهوری اعلام شده است.

 

دانشگاه پلی تکنیک: دو سال حبس

آن گونه که سایت “دانشجویان سوسیالیست” اعلام کرده است، علی سالم  از فعالان دانشجویی طیف چپ این دانشگاه، به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است.

این دانشجوی دوره کارشناسی ارشد، پیش از این در سال 86 و به دنبال تجمع دانشجویان چپ دانشگاه ها به مناسبت روز دانشجو بازداشت و پس از مدتی با قرار وثیقه آزاد شده بود.