سردار وحیدی رضایی را وادار به تمکین کرد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» ناگفته هایی درباره دخالت نظامیان در انتخابات

محسن رضایی، یکی از چهار نامزد انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، با دفاع از شکایت خود از نتیجه اعلام شده انتخابات، به صورت تلویحی فشار یکی از فرماندهان ارشد سپاه و وزیر کنونی دفاع را از دلایل پس گرفتن شکایتش قبل از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان اعلام کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق که روز سه شنبه در دانشگاه امیرکبیر تهران سخنرانی می کرد، با اشاره به اعتراضش به نتیجه انتخابات و تماس تلفنی سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با وی، گفت: “برخی دوستان حزب‌اللهی من از جمله آقای وحیدی وزیر دفاع چند ساعت مانده بود به اعلام نظر شورای نگهبان به من گفتند؛ ما می‌دانیم که تو نظر شورای نگهبان را تمکین می‌کنی، ولی در این مورد زودتر اظهارنظر کن. من به آنان گفتم اجازه دهید من می‌خواهم عمل به قانون را به نمایش بگذارم، ولی چون دیدم که این دوستان ناراحت می‌شوند، زودتر اظهارنظر کردم.”

آقای رضایی توضیح بیشتری درباره اعمال فشار احتمالی دیگر فرماندهان ارشد نظامی و چهره ها و نهادهای امنیتی به خود برای صرف نظر از شکایتش درباره نتایج انتخابات نداد.

با وجود این وی با تاکید بر قانونی بودن شکایتش از نتایج انتخابات، اضافه کرد: “چه پیش و چه پس از انتخابات شما دیدید که شیوه من با دیگر نامزدها متفاوت بود. من می‌دانم که مردم پیش از انتخابات، چه برداشتی از عملکرد من داشتند؛ برای همین در مورد آن صحبت نمی‌کنم؛ اما پس از انتخابات من ریسمانی را به نام قانون برگزیدم و به آن متصل شدم. تا زمانی که وقت اعتراض کردن وجود داشت من اعتراض و شکایت کردم و حرف زدم، ولی زمانی که شورای نگهبان اظهارنظر خود را ارایه داد، من آن را تمکین کردم.”

محسن رضایی در حالی به فشار سردار احمد وحیدی برای پس گرفتن شکایتش از نتیجه انتخابات قبل از اعلام نظر شورای نگهبان اشاره کرده که تاکنون صحت نتایج این انتخابات را مورد تایید قرار نداده و تنها اعلام کرده به دلیل اعلام نظر شورای نگهبان و تنفیذ حکم محمود احمدی نژاد توسط رهبر جمهوری اسلامی، به قانون تن می دهد و از اعتراضش صرف نظر می کند. آقای رضایی البته در جلسه تحلیف احمدی نژاد در مجلس و نیز تنفیذ او در بیت رهبر جمهوری اسلامی شرکت کرد.

آقای رضایی در این سخنرانی همچنین با بیان اینکه “باید بین من و میرحسین و کروبی فرقی باشد”، گفت: “من نمی‌توانم ادای کسانی را در بیاورم که تنها به دنبال جلب افکار عمومی هستند.”

وی در عین حال جریانات پس از انتخابات را “فتنه” دانست و افزود: “در آن زمان کسانی که در صحنه سیاسی بودند، نباید اجازه می‌دادند این رخدادها طولانی شود. این حوادث باید حداکثر یک ماهه جمع می‌شد؛ ضمن اینکه اگر فعالان سیاسی با اخلاق‌ برخورد می‌کردند و اعتراضات مردم را سیاسی نمی‌دیدند و طرفین و کسانی که درگیر این ماجرا بودند برای مردم حقی قایل می‌شدند، چنان مسائلی پیش نمی‌آمد.”

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و کاندیدای انتخابات گذشته ریاست جمهوری با بیان اینکه “اعتراضات مردم به نتایج انتخابات درست مدیریت نشد”، به نامه ای که بعد از بیانیه 17 میرحسین موسوی (که پس از حوادث خونین عاشورای گذشته تهران) به رهبر جمهوری اسلامی نوشت، اشاره کرد و گفت: “من در این نامه بر این نکته تأکید کردم که از همه نخبگان می‌خواهم به وحدت بپردازیم. نامه من کاملا روشن است، ولی برخی گفتند که منظورم این بوده که سران فتنه تبرئه شوند و در واقع، انواع مسائلی را اظهار کردند که در نامه نبود و تنها برداشت شخصی آنها بوده است.”

 

کاندیدای معترض؛ سرباز ولایت

محسن رضایی همراه با میرحسین موسوی و مهدی کروبی از معترضان به نتایج انتخابات مناقشه برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری بود که شکایت خود در این خصوص را رسما به شورای نگهبان ارائه کرد هرچند همواره بر تبعیت و سربازی خود از ولی فقیه و عمل به دستورات آیت الله خامنه ای تاکید داشته است.

او که نمایندگی بخشی از اصولگرایان در انتخابات را بر عهده داشت، یک شب پس از اعلام نتیجه انتخابات (شنبه) با صدور بیانیه ای خطاب به مردم ایران، با تاکید بر شکایت از نتیجه انتخابات و درخواست از نیروی انتظامی برای برخورد اخلاقی و انسانی با مردم معترض، وعده داد که “با تمام توان و قاطعانه از حقوق ملت ایران دفاع خواهد کرد.”

رضایی همچنین روز 27 خرداد 88 در نامه ای به وزارت کشور هشدار داد که اگر تا پایان وقت اداری آن روز، اطلاعات مربوط به شمارش آرای صندوق ها را در اختیار نمایندگان او قرار ندهد، ناچار خواهد شد به شورای نگهبان “درخواستی غیر از بازشماری آرا” ارائه کند.

بی بی سی فارسی در آن هنگام گزارشی کرده بود که تنها درخواست ممکن به جز بازشماری آرا، همصدایی با درخواست مهدی کروبی برای ابطال انتخابات یا همراهی با درخواست میرحسین موسوی برای تشکیل یک کمیته حقیقت یاب باشد که به گفته ستاد او قطعا به ابطال انتخابات منجر می شد.

محسن رضایی در نامه به صادق محصولی از بی توجهی وزارت کشور به “تقاضاهای مکرر” و “نامه رسمی به رئیس جمهور” گلایه کرده و اطلاعات مربوط به شمارش آرای صندوق ها را “ابتدایی ترین حق” نامزدها دانسته بود.

سخنگوی ستاد انتخاباتی رضایی هم در روزهای ابتدایی پس از 22 خرداد گفته بود: “آمار اعلام شده بعنوان نتایج انتخابات با دیده ها و شنیده های ما تفاوت دارد. که یا دیده های ما مشکل دارد یا آمار اعلام شده.”

 

آرایی که کم شد

یکی از اسناد اصلی ستاد انتخاباتی محسن رضایی و شخص او درباره تقلب در انتخابات به اعلام تدریجی آرا توسط ستاد انتخابات کشور باز می گردد که توسط سیمای جمهوری اسلامی هم به نمایش درآمد.

سایت رسمی محسن رضایی با انتشار تصاویر این اتفاق، نشان داد در حالی که کل آرای شمارش شده به رقم 30506422 رسیده بود، آرای رضایی 633 هزار و چهل و هشت رای بود اما با رسیدن کل آرا به رقم 34377493 حدود 50 هزار رای از کل آرای رضایی کم شده و تعداد آن به 587 هزار و نهصد و سیزده رای کاهش یافته است.

اما شاید یکی از جنجالی ترین اتفاقات درباره اعتراض رضایی و حامیانش به انتخابات، به جلسه مشترک نمایندگان کاندیداها با آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی مربوط باشد که چهار روز پس از انتخابات انجام شد.

در آن جلسه داود دانش جعفری، رئیس ستاد انتخاباتی محسن رضایی به صراحت آیت الله خامنه ای و نهادهای تحت امر او مانند شورای نگهبان و سپاه را به دخالت در فرآیند انتخابات به نفع احمدی نژاد متهم کرد و با اشاره به سخنرانی آقای خامنه ای در جریان سفر به کردستان، یک ماه پیش از برگزاری انتخابات، گفت که رهبر جمهوری اسلامی در آن سخنرانی به صراحت از احمدی نژاد حمایت کرده است.

آقای خامنه ای در سخنرانی روز سه شنبه 22 اردیبهشت در سنندج با انتقاد از نامزدهای رقیب احمدی نژاد به علت آنچه “تخریب غیرمنصفانه اذهان عمومی” می خواند، از مردم خواست به نامزدی رای بدهند که “درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمی باشد، از فساد دور باشد و دنبال اشرافیگری نباشد.”

وی با تاکید بر دفاع از دولت احمدی نژاد خطاب به رقبای او افزود: “من اوضاع کشور را از همه آقایان بهتر خبر دارم، می دانم که بسیاری از این مطالبی که به عنوان انتقاد در مورد وضع کشور و وضع اقتصاد می گویند، خلاف واقع است. اشتباه می کنند.”

آرایی با یک دستخط و خودکار

این در حالی بود که امیدوار رضایی، برادر محسن رضایی و از مسئولان ارشد ستاد انتخاباتی او، دلیل دیگری را برای انصراف برادرش از شکایت به شورای نگهبان عنوان کرد.

وی با اشاره به خلف وعده شورای نگهبان و وزارت کشور به توافقاتشان با رضایی به روزنامه خبر گفته بود: “متأسفانه شورای نگهبان و وزارت کشور علی‌رغم توافق صورت گرفته با آقای رضایی اطلاعات لازم را به ما ارائه ندادند. آقای رضایی هم به همین دلیل انصراف دادند. قرار بود وزارت کشور علاوه بر فهرست صندوق‌ها و آرای تفکیکی در آنها فرم‌های 22، 23 و 28 هر حوزه را که مربوط به صورت جلسه‌ها و شمارش اولیه آرا در هر صندوق بوده است را به ما ارائه دهند. همچنین قرار بود آمار کلی شورای نگهبان و وزارت کشور از شمارش آرا به ما ارائه شود چرا که مقایسه آنها می‌توانست در تأیید صحت شمارش آرا به ما کم کند. چون این اطلاعات به ما ارائه نشد، نمی‌توانستیم اعتراضاتمان را پیگیری کنیم. از همین رو آقای رضایی کنار کشید.”

امیدوار رضایی همچنین با انتقاد از نحوه بازشماری برخی صندوق ها به نکته ای اشاره کرد که باعث عصبانیت حامیان دولت و مسئولین شورای نگهبان شد.

وی گفته بود: “ادعای وزارت کشور در بازشماری صندوق‌ها، در نوعی بازشماری غیررسمی از برخی صندوق‌ها قبل از اطلاع جامع به نامزدها بوده است. البته در همین بازشماری غیررسمی مشخص شد که 70 تا 80 درصد آرا با یک نوع خودکار و با یک خط مشترک به نفع یک کاندیدای خاص به صندوق‌ها ریخته شده است.”

اما با وجود تمام این اعتراضات، محسن رضایی اعلام کرد که برای “حفظ مصالح نظام و کشور، در راستای احترام به قانون و تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری” از شکایت به نتیجه انتخابات انصراف می دهد و با دولت محمود احمدی نژاد همکاری خواهد کرد.

 

وحیدی، پاسخی به گستاخی صهیونیست ها

سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که در دولت دوم احمدی نژاد به این سمت منصوب شده و رضایی در سخنرانی اخیر خود به تماس تلفنی وی با خود برای پذیرفتن نتیجه انتخابات پیش از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان اشاره کرده، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

او در جنگ ایران و عراق، برای مدتی فرمانده اطلاعات سپاه و سپس فرمانده سپاه قدس (شاخه عملیات برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) بوده است.

وی به اتهام دست داشتن در انفجار مرکز همیاری یهودیان در بوینوس آیرس آرژانتین در 18 ژوئیه 1994 توسط پلیس بین الملل (اینترپل) تحت تعقیب بین المللی قرار دارد.

بر اساس خاطرات هاشمی رفسنجانی، احمد وحیدی که در زمان ماجرای مک فارلین مسئول اطلاعات سپاه پاسداران بود، گزارشی از موشک‌های هاگ ارسالی آمریکا به ایران در جنگ ایران و عراق را ارائه کرده بود.

محمود احمدی نژاد در ساعات پایانی روز چهارشنبه ۲۸ مرداد ۸۸ لیست وزرای پیشنهادی خود در کابینه دومش را ارائه نمود که در میان این نامها، نام احمد وحیدی برای سمت وزارت دفاع و نیروهای مسلح به چشم می‌خورد. در تاریخ ۱۰ شهریور  ۱۳۸۸، در جریان سومین روز بررسی وزرای کابینه دهم، هنگامی که نوبت به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رسید، قوامی، نماینده مجلس که قرار بود به عنوان تنها مخالف سخن بگوید، از طریق منشی مجلس تغییر رای خود را اعلام و دلیل این انصراف را “گستاخی و رجزخوانی رژیم صهیونیستی” درباره سردار وحیدی اعلام کرد و گفت: “برای نشان دادن حمایت کامل و قاطع مجلس از ایشان در برابر این گستاخی صهیونیست‌ها، از وقت مخالفت خود صرف‌نظر می‌کنم و نه تنها رای منفی خود را پس می‌گیرم، بلکه به ایشان رای مثبت خواهم داد.”

انتخاب وحیدی به عنوان وزیر دفاع در کابینه دوم احمدی نژاد واکنش اعتراض آمیز برخی دولت های جهان مانند ایالات متحده و آرژانیتن را به دنبال داشت؛ هرچند نمایندگان مجلس ایران با سر دادن شعار “مرگ بر اسرائیل” از رای اعتماد به او استقبال کردند.